Hooi,

Over het automatisch inbrengen van huizen en huisnummers heb ik mijn
bedenkingen, in OSM is het wat ik het meest doe en mijn ervaring is dat
zowel GRB als Crab niet altijd in orde zijn. Ze lopen dikwijls achter en
zijn uiteindelijk ook maar gemaakt door mensen.

Vooral met het verwijderen van verouderde gegevens hebben ze het meeste
last.

Enkele vaststellingen;

-wanneer men gebouwen inbrengt vanaf de fotomozaïek en ze vergelijkt met de
GRB gegevens, die meestal het grondplan ingeven, zit er soms een
merkwaardig verschil op, vooral met overhellende daken.

-GRB tekent ook de vaste hellingen aan gebouwen in, die horen meestal niet
in OSM

-op het Rondplein in Mol, dat helemaal niet rond is ;-) heeft men een
achttal gebouwen gesloopt en is men een nieuw complex aan het bouwen, in
GRB heeft men de percelen vrijgegeven maar al de huisnummers laten staan,
wat niet logisch is. Ook in Crab staan ze nog, daar waar men meestal de in
aanbouw gebouwen opgeeft.

-nog in Mol, het gebouw aan het station op Turnhoutsebaan huisnummer 1, is
midden 2013 gesloopt, het terrein werd opgekuist en voorzien van een
verharde toegangsweg naar de nieuw aangelegde parking. Dat had ik in OSM
aangepast maar enkele dagen later was het terug zoals in GRB en op de foto
mozaïek. Het probleem werd achter een pint opgelost en terug aangepast
zoals het moet. Maar in GRB staat het gebouw en huisnummer er nog steeds en
is het grondplan niet aangepast, maar de huidige fotomozaïek liegt nu niet
meer. Dat is dus al 3 jaar geleden.

-in nieuwe verkavelingen staan er soms al huismunners in Crab, maar die
zijn er dikwijls met de vogelpik op gezet en verwijdert van de gebouwen in
aanbouw, daar zet ik nu meestal wel een huisnummer op een node, anders
krijg ik foutmeldingen in de Crab import tools van Sander.

-als men gebouwen inbrengt moet men niet alleen soms de gebieden aanpassen
maar moet men ook soms de ligging van straten en de straatnamen aanpassen,
de nummering van GRB laat dit moeilijk toe, enkel met Crab is het mogelijk
omdat de nummers per straat opgegeven worden met de Crab tool.

-ook de schrijfwijze van de straatnamen moet soms aangepast worden wil me
een nul krijgen in de “missing kolom” van de Crab import tool. Wanneer men
dat aanpast heeft men soms problemen met onderliggende of doorlopende
relaties, wat boven mijn petje ligt.

-op sommige plaatsen zijn er merkbare verschuivingen tussen de vroeger
gebruikte satellietbeelden van Bing en de huidige Agiv fotomozaïekbeelden
en komen de huizen op of tegen de straat te staan.

-Osmose gebruik ik niet meer, wel de in JOSM ingebouwde validator telkens
vooraleer nieuwe gegevens opgestuurd worden. Mijn eigen fouten volstaan.
Indien het niet lukt verwijder ik gewoon de foutieve gegevens.

Dit zijn allemaal zaken waarmee er toch rekening moet mee genomen worden
wil men de controle niet te ingewikeld maken.

Voor het verbeteren van de gebouwen en aanbrengen van nieuwe gebruik ik wel
in JOSM als onderliggende kaarten GRB , de AGIV fotomozaïek, en de Crab
data met natuurlijk een veel beter resultaat dan voordien toen enkel Bing
beschikbaar was en waarmee ik gestart ben. De historiek probeer ik te
bewaren. Enkel gegevens vroeger door mijzelf ingebracht vliegen soms in de
bak al is  het soms toch aardig om te weten wanneer men op dezelfde plaats
voordien al bezig was. De rommel van 3Dshape vliegt meestal de bak in.

Het verbeteren en aanpassen gaat wel veel trager dan het eerste inbrengen
maar er zit nog wat constructief in. Het verbeteren van ingevoerde data
vind ik veel saaier en dat zie ik niet zitten, maar dat is natuurlijk mijn
eigen mening.

Wil men nieuwe mappers aantrekken mag men het niet te ingewikkeld maken.
Gegevens inbrengen is voor de meesten haalbaar, gegeven controleren is
enkel weggelegd voor ervaren mappers en die zijn niet zo talrijk.

Sus Verhoeven