Ahoj,

tady je pohled Čemby:
http://www.cemba.eu/poradna/manual-legalni-terenni-cyklistiky-v-cesku.1/

Dne Po 2. září 2013 10:57:43, Marek Prokop napsal(a):
> Ahoj,
>
> shodou okolností jsem nedávno trochu studoval právní problematiku
> pohybu cyklistů a koní v lese (ne na loukách, ne někde jinde). Zákon
> říká, že cyklisté a jezdci na koních se v lese mohou pohybovat jen po
> značených cestách. Zákon bohužel neříká, co je značená cesta, ale
> většinou se to vykládá tak, že to je cesta vyznačená alespoň v
> katastru jako cesta.

Zákon říká něco jiného:

§ 20 Zákaz některých činností v lesích

(1) V lesích je zakázáno

a) rušit klid a ticho,
b) provádět terénní úpravy, narušovat půdní kryt, budovat chodníky, stavět
oplocení a jiné objekty,
c) vyzvedávat semenáčky a sazenice stromů a keřů lesních dřevin,
d) těžit stromy a keře nebo je poškozovat,
e) sbírat semena lesních dřevin, jmelí a ochmet,
f) sbírat lesní plody způsobem, který poškozuje les,
g) jezdit a stát s motorovými vozidly,
h) vstupovat do míst oplocených nebo označených zákazem vstupu,
i) vstupovat do porostů, kde se provádí těžba, manipulace nebo doprava dříví,
j) mimo lesní cesty a vyznačené trasy jezdit na kole, na koni, na lyžích nebo
na saních,
k) kouřit, rozdělávat nebo udržovat otevřené ohně a tábořit mimo vyhrazená
místa,
l) odhazovat hořící nebo doutnající předměty,
m) narušovat vodní režim a hrabat stelivo,
n) pást dobytek, umožňovat výběh hospodářským zvířatům a průhon dobytka
lesními porosty,
o) znečišťovat les odpady a odpadky.

Písmeno j) říká, že cyklisté, jezdci na koni, na lyžích nebo na saních nesmí
jezdit mimo lesní cesty a vyznačené trasy. Problém je v tom, že zákon už
neříká, co jsou to ty lesní cesty. Někde na Čembě se o tom vedla diskuze (už
se mi nepodařilo najít kde) a došli k závěru, že za lesní cestu lze považovat
i vyšlapanou pěšinu, takže na kole lze v lese jezdit i po neznačených
pěšinách. Protože to ale je velmi nejednoznačné, tak chtěli prosadit úpravu
zákona, aby bylo ježdění na kole v lese i po pěšinách explicitně povoleno, ale
nějak se jim to nepovedlo. U soudu zatím myslím nikdo netestoval co to vlastně
ta lesní cesta je, ale podle toho, kde všude se jízda na kole toleruje, pod
pojem lesní cesta patří i ta pěšina.

U koní mě napadá, že by mohl být problém s tím, že kůň je mnohem těžší, takže
pouze vyšlapané pěšiny dost ničí, na což by se možná dalo použít písmeno b)
výše citovaného odstavce zákona, ale nevím.

Takže pokud je někde pouze vyšlapaná pěšina a není tam žádná značka, tak by se
tam podle mého názoru určitě neměl přidávat zákaz pro kola (bicycle=no) a
nejspíš ne ani pro koně.

> [...]
> protože to nejen nejsou speciálně vyznačené stezky pro koně, ale
> vlastně to vůbec cesty nejsou (tj. nejsou v katastru).
>
> Mimochodem, kdysi jsem většinu těch cest mapoval, protože jsem v
> Říčanech bydlel. Založil jsem je jako path, občas mi je někdo předělal
> na bridleway a musel jsem je vracet zpátky. Teď jsem tam nic neměnil
> už přes dva roky a zase je tam plno chybných bridleways.
>
> Zhruba ve stejném duchu k tomu přistupuji i všude jinde: Je cesta v
> katastru? Pak tam mohou kola i koně. Není cesta v katastru? Pak tam
> mohou v lese jen chodci (path s bycicle=no) a mimo les záleží na

Podle toho co písu výše, je tedy tenhle přístup špatný. To jestli je cesta v
katastru nebo není, nemá vůbec žádný význam pro to, jestli se tam může jezdit
na kole/koni. Pokud tam není explicitní zákaz vjezdu (všem vozidlům, kolům,
koním) tak by se tam žádné tagy bicycle=no (a nejspíš ani horse=no) přidávat
neměly.

Honza Kouba