On Tuesday 09 June 2009, Myckel Habets wrote:

> Mijn ervaring is dat vaak wel aangegeven staat of iets een voetpad of
> fietspad is.

Tot daar volledig akkoord, een cycleway is voor een fietspad, en een
footway voor een voetpad.

> Is dat niet het geval, dan kijk ik hoe het op dat moment
> gebruikt wordt (als genoeg mensen van de weg gebruik maken) of hoe
> het wegdek er uit ziet (geheel vast geasfalteerd of toch nog wat los
> asfalt er boven op/ruw vast wegdek). Is er dan nog onduidelijkheid,
> dan tag ik het als cycleway met foot=yes.

En dat vind ik helemaal niet zo. Je gaat zo beginnen interpreteren, en
de volgende mapper die langskomt zal het anders zien en de mapper
daarna zal ook weer een ander idee hebben over hoe het gebruikt wordt,
omdat er misschien net een horde mountainbikers langs komt gereden, of
omdat er net een stoet ruiters passeert.

Laten we de verkeersregels erbij nemen, en die zeggen dat standaard
alles mag op een pad wat erop kan als er geen verkeersborden staan. Dus
hoe ga je bijvoorbeeld ooit een deftige routeplanner maken als je het
pad waar ruiters mogen tagt met cycleway?

Dus, wat niet is bewegwijzerd als een fietspad (zij het met zo'n
bord "fietspad" of zo'n rond blauw bord) kan geen cycleway zijn, en wat
niet zo'n rond blauw bord met een voetganger heeft kan geen footway
zijn. Vanaf dan wordt het "path" als er geen auto's kunnen rijden.

En dan weet een routeplanner bijvoorbeeld ook dat alles daar mag rijden,
als er dan andere verkeersborden staan kan je die borden dan toevoegen
als tags (verbodsbord met auto op → motorcar=no, en routeplanner weet
dan dat hij daar geen bus naartoe moet sturen, of je motorfiets met
zijspan, maar dat een gewone motorfiets nog gerust daarop mag).

(natuurlijk, vele paden zijn te vinden in natuurgebieden of domeinen, en
daar gelden soms andere toegangsregels, maar dat is eigenlijk een
andere discussie, ik heb het hier over gewone publieke wegen)

Nuja, ik weet dat ik wel een beetje inga tegen de drie vaak gebruikte
manieren van taggen van: "er komen nogal veel fietsers dus is het maar
cycleway" (probleem: je weet niet wat daar zoal langskomt de rest van
de dag/jaar, je oordeel ging enkel over die paar minuten dat je daar
was), of "er kunnen fietsers komen maar niet echt aan te raden als je
het wegdek ziet, dus footway" (probleem: stel dat het net geregend had
en dat daardoor het wegdek volledig ontoegankelijk was voor fietsers,
maar dat het bij droog weer gerust een fietsparadijs is; of: waar jij
niet denkt te kunnen doorgeraken met je fiets is het geen probleem voor
iemand anders), of "het is niet verboden voor fietsers, dus cycleway"
(probleem: wat is het dan als het niet verboden is voor fietsers en
voor ruiters? bridleway dan automatisch toegankelijk voor fietsers?
want dat is ook niet meteen zo). En die drie zijn totaal verschillende
tagging methodes, die al dan niet nog eens wat kunnen worden opgesmukt
door extra access tags van foot=yes, horse=yes, bicycle=yes, moped=yes,
motorcycle=yes, agricultural=yes, en wat weet ik nog allemaal, en dus
krijg je een waaier aan mogelijkheden voor een zelfde weg, waar de tags
enkel afhangen van het idee van de mapper op dat moment.

Dat is echt geen doen meer voor een database die we liefst met zo
correct mogelijke data willen invullen. Vandaar dat ik het gebruik van
cycleway en footway wil terugdringen tot fietspad en voetpad (die
hebben namelijk ook speciale verkeersregels die nu ook volledig worden
genegeerd wat de OSM database betreft, dus geeft dat al het eerste
voordeel), en voor al de rest highway=path gebruiken, en naargelang de
verbodsborden extra access tags. En dan heb je een methode gevonden
waarbij alle mappers hetzelfde zullen doen, en waar de interpretatie
niet meer meespeelt. En dat is zo'n voordeel in mijn ogen dat het me
dan niet direct uitmaakt dat het dan een beetje ingaat tegen één van de
meer gebruikelijke vormen van het gebruik van cycleway en footway.

Ben