On Tue, 9 Jun 2009, Ben Laenen wrote:

> Tot daar volledig akkoord, een cycleway is voor een fietspad, en een
> footway voor een voetpad.

> En dat vind ik helemaal niet zo. Je gaat zo beginnen interpreteren, en
> de volgende mapper die langskomt zal het anders zien en de mapper
> daarna zal ook weer een ander idee hebben over hoe het gebruikt wordt,
> omdat er misschien net een horde mountainbikers langs komt gereden, of
> omdat er net een stoet ruiters passeert.

Interpreteren door naar actueel gebruik te kijken lijkt me ook niet
handig.

> Laten we de verkeersregels erbij nemen, en die zeggen dat standaard
> alles mag op een pad wat erop kan als er geen verkeersborden staan. Dus
> hoe ga je bijvoorbeeld ooit een deftige routeplanner maken als je het
> pad waar ruiters mogen tagt met cycleway?
>
> Dus, wat niet is bewegwijzerd als een fietspad (zij het met zo'n
> bord "fietspad" of zo'n rond blauw bord) kan geen cycleway zijn, en wat
> niet zo'n rond blauw bord met een voetganger heeft kan geen footway
> zijn. Vanaf dan wordt het "path" als er geen auto's kunnen rijden.

Zo simpel is het toch weer niet. Binnen de bebouwde kom liggen paden die
eruit zien als fietspaden maar geen bord hebben. Daar kan je in
principe ook met een motor rijden, maar dat gaat niemand doen. Ook staat
er vaak een paaltje aan het begin, wat toch een aanwijzing is over het
type weg. Die ronde blauwe borden zijn eigenlijk alleen nodig op
fietspaden langs wegen, dus bij sommige 'shortcut' fietspaden staat geen
bord. Je kan dan wel proberen te interpreteren en highway=path plus
allerlei access tags erop zetten, maar het is gewoon een fietpad dus
highway=cycleway is hier beter.

Buiten de bebouwde kom zal dit veel minder vaak voorkomen.

Wegbeheerders zetten gewoon niet altijd goede borden neer, bijvoorbeeld
staat er in Amersfoort een bord 'verboden voor brommers' op een plek waar
bromfietsers de parallelweg op moeten (dus geen fietspad). Daar zou je in
theorie op de hoofdrijbaan mogen fietsen, wil je dat dan zo taggen?

     Christiaan