Colin Smale wrote:
> De discussie hier en in de tagging-list lijkt neer te komen op de volgende
> vraag: Is een "verkeersplein" een subtype van "roundabout", of is het een
> zelfstandig kruispunttype? Iedereen lijkt het erover eens te zijn dat het
> een zelfstandig kruispunttype hoort te zijn. Mijn uitgangspunt was dat de
> "gemiddelde Nederlander" het eerder zal zien als een subtype van rotonde,
> maar blijkbaar ben ik in de minderheid.

Het zit hem natuurlijk in de exacte definitie. In België is het begrip
"rotonde" gedefinieerd als: "weg waarop het verkeer in één richting geschiedt
rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en
waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5." (D5 is
het rond blauw bord met pijlen in tegenwijzerszin, B1 is de omgekeerde
driehoek, en B5 is het stopbord.). Ik neem aan dat het begrip in Nederland op
een gelijkaardige manier is gedefinieerd.

Maar in België hebben we het erg vaak over een "rondpunt". Dat heeft geen
definitie in de wegcode, maar het omvat eigenlijk alles waar het verkeer in
een rondje gaat. Een rotonde is dus een speciaal soort rondpunt.

En daar zit je zelf dus verkeerd: verkeersplein is geen subtype van rotonde,
maar het is omgekeerd: rotonde is een speciaal verkeersplein. En het is nu
juist een rotonde dat getagd wordt met junction=roundabout. Als je
verkeerspleinen tegenkomt die daarmee zijn getagd en die geen rotondes zijn,
dan is dat een fout in de kaart. En bijgevolg is het dus ook zo dat de
voorrang van rechts steeds geldt, behalve wanneer je een junction=roundabout
tag hebt.

> Misschien is het beter om in plaats van dit voorstel een nieuw voorstel te
> doen voor een nieuw kruispunttype zoals "junction=verkeersplein" (maar dan
> in het engels). In de tagging-list is de term "traffic circle" genoemd.
> Zou er meer steun zijn voor "junction=traffic_circle" in plaats van een
> hele nieuwe tag?

Om te beginnen moet je komen met een goeie definitie van "verkeersplein". En
dat kan ook wel eens een leuke discussie worden :-)

Ben