Maarten Deen wrote:
> Mijn vraag is dus: waarom wil je een verschil aanbrengen tussen rotonde
> en verkeersplein, als dat verschil op de grond niet te zien is.
> Want ook verkeerspleinen die in Wikipedia genoemd worden (Joure,
> Velperbroek) worden met een bord voor een rotonde aangeduid en zijn
> voorrangsrotondes.
> Dan worden de niet-voorrangsrotondes nog niet eens genoemd als
> verkeersplein.
>
> Dus waar het voorstel roundabout=priority_to_right nog enige informatie
> toevoegt, zie ik de toegevoegde waarde van een onderscheid tussen een
> [...]

Oké, volgens mij zitten we met verschillende definities van "verkeersplein",
waardoor ik soms kop noch staart krijg aan deze discussie. Dus misschien een
rondje om te weten wie wat bedoelt?

Ik versta onder verkeersplein alles waar het verkeer in tegenwijzerszin rond
iets moet rijden. Er is gerust vanalles mogelijk op verkeerspleinen, zoals
verkeerslichten. Zonder verkeersborden of -lichten geldt de gewone voorrang
van rechts.

Rotondes zijn een speciaal soort verkeersplein, en onderscheidt zich omdat er
een rond blauw verkeersbord met pijlen in tegenwijzerszin staat.

Bijgevolg mijn visie op OSM-tags: junction=roundabout is enkel voor rotondes,
en impliceert een voorrang voor wie op de rotonde rijdt. Een verkeersplein dat
geen rotonde is heeft die tag niet en dus is het standaard voorrang van rechts
(tenzij er andere verkeersborden te vinden zijn, die dan weer op hun beurt
anders kunnen getagd worden)

Ben