On Wed, 29 Sep 2010 02:10:56 +0200, Ben Laenen <benlae...@gmail.com>
wrote:

> Ik pleit schuldig :-)
>
> Het ziet er dus naar uit dat ik dacht dat de definitie van rotonde in
> België overeenkwam met die in NL. Rotonde in België is dus als je de
> borden voor verplicht rondgaand verkeer (blauw rond met pijlen) samen
> met borden op de toegangen dat je voorrang moet geven op de
> toegangsswegen). Op een Belgische rotonde heeft dus altijd het verkeer
> op de rotonde voorrang. En dit komt dus overeen met de OSM-definitie
> van junction=roundabout.

Zijn er ook situaties waar wel een blauw bord met pijlen staat maar
waar geen voorrang verleend hoeft te worden?

> Maar rotonde is dus blijkbaar ruimer in NL en lijkt een beetje op wat
> we hier rondpunt noemen (hoewel die term niet gedefinieerd is in onze
> wegcode).
>
> Rondpunten die geen rotonde zijn komen trouwens vaak voor hier. In OSM
> hebben deze dan ook geen junction=roundabout tag.

Heb je voorbeelden waar ze zijn? Ik kan me namelijk niet herinneren er
eentje tegengekomen te zijn.
Of zijn dit altijd hele kleine rotondes, met alleen een stip op de weg
(die je denk ik als mini_roundabout zou moeten taggen).

> Tja, daar heb je de osm-regels niet mee, die expliciet vermelden dat
> voor junction=roundabout voorrang geldt voor wie op de rotonde rijdt.
> En het probleem zat hem er dus in dat je roundabout als rotonde hebt
> vertaald in NL en dat dus niet helemaal hetzelfde is, en het mij dan
> ook nog eens serieus in de war bracht met ons begrip van rotonde.

Dat klopt. En volgens die regels moeten de niet-voorrangsrotondes in
Nijmegen niet als junction=roundabout getagt worden. Iets waar ik het
niet mee eens ben, want het zijn gewoon rotondes.

> Hoe dan ook, je moet natuurlijk zelf weten wat je wil doen in NL, daar
> heb ik als Belg niks aan te zeggen :-) Al gaat mijn voorkeur dan toch
> naar dat je iets invoert als junction=roundabout voor voorrang op
> rotonde en junction=traffic_circle voor de andere rotondes...

Ik je zult dat dan ook overal moeten gaan invoeren. Vooral de
verschillende applicaties die kaarten voor navigatieapparatuur maken.

Daarbij maakt dit het ook lastiger om vanaf luchtfoto's te mappen. Zie
je een ronde weg op een luchtfoto, kun je veilig aannemen dat het een
rotonde is. Maar als je je dan ook nog moet gaan afvragen of het een
voorrangsrotonde is of niet, dan kun je eigenlijk niet meer met goed
fatsoen een tag op die weg zetten.

Maarten