Maarten Deen wrote:

> Zijn er ook situaties waar wel een blauw bord met pijlen staat maar
> waar geen voorrang verleend hoeft te worden?

Goeie vraag, en ik zie niks in de wegcode dat dat verbiedt. Alleen moet ik het
eerste dergelijk geval nog tegenkomen...

Maar moest het voorkomen, dan is het opnieuw geen rotonde.

> Heb je voorbeelden waar ze zijn? Ik kan me namelijk niet herinneren er
> eentje tegengekomen te zijn.

Een bekend rondpunt in Belgiƫ dat geen rotonde is is het rondpunt van
Wommelgem: http://osm.org/go/0epb...@w- -- het verkeer wordt hier nu volledig
geregeld met verkeerslichten.

Ietsje kleiner: http://osm.org/go/0EpZLb4Ki- (Draakplaats, Tramplein) --
verkeer wordt errond geleid met ronde blauwe borden met gebogen pijl naar
rechts. Verkeer op het rondpunt heeft voorrang, en op elke toegangsweg staat
de omgekeerde driehoek.

Iets van een gemiddeld formaat daar vlakbij: http://osm.org/go/0EpZLklej-
(midden op Cogels-Osylei) -- verkeer wordt errond geleid met ronde blauwe
borden met pijl naar rechts. Hier geldt gewone voorrang van rechts
(uitgezonderd tram die altijd voorrang heeft natuurlijk).

Kleinere voorbeeldjes zijn die in deze straten http://osm.org/go/0EpbAaKIF- --
Het middeneiland is daar erg klein (niet meer dan een meter in doorsnede), en
verkeer wordt errond geleid met ronde blauwe borden met pijl naar rechtsonder.

> Ik je zult dat dan ook overal moeten gaan invoeren. Vooral de
> verschillende applicaties die kaarten voor navigatieapparatuur maken.

En in Belgiƫ willen we dan natuurlijk ook niet dat de mevrouw van de gps het
heeft over een rotonde als het volgens onze regels geen rotonde is :-)

> Daarbij maakt dit het ook lastiger om vanaf luchtfoto's te mappen. Zie
> je een ronde weg op een luchtfoto, kun je veilig aannemen dat het een
> rotonde is. Maar als je je dan ook nog moet gaan afvragen of het een
> voorrangsrotonde is of niet, dan kun je eigenlijk niet meer met goed
> fatsoen een tag op die weg zetten.

Dat probleem ken ik hier al hoor :-) Als ik niet zeker weet dat het een
rotonde is map ik enkel oneway=yes op het rondpunt.

Ben