Niet specifiek in antwoord op het een of andere bericht, maar in z'n algemeenheid:

Zelf werk ik bij een gemeente en ben vrij lang mede verantwoordelijk geweest voor het bijhouden van de GBKN voor die gemeente. Wat ik zie op kaart.almere.nl lijkt als men ingezoomd is heel erg op GBKN data, en uitgezoomd op een afgeleid product. Gemeenten en andere organisaties hebben veel geld geïnvesteerd in deze bestanden, en daarom is het gebruik niet vrij en worden daar doorgaans vergoedingen voor gevraagd. Er staat niet voor niets een copyright kennisgeving linksonder in het kaartbeeld. Zie ook www.gbkn.nl voor meer informatie en tarieven.

Ik ben geen deskundige, maar volgens mij heeft het er mee te maken dat gemeenten en dergelijke deze kaart (GBKN) niet vervaardigen in hun hoedanigheid als openbaar lichaam (overheid) maar als bedrijf. Het is geen informatie die voortvloeit uit een wettelijke taak, maar bijgehouden wordt ter ondersteuning van de interne processen. In het kader van de efficiency is daarbij decennia geleden samenwerking gezocht tussen Kadaster, gemeenten, nutsbedrijven, waterschappen, etc.

Er zijn op het moment wel ontwikkelingen gaande rond de GBKN (Basisregistratie Grootschalige Topografie), maar ik weet niet wat de betekenis daarvan is voor gebruik in bijvoorbeeld OSM.

Mijn eerste reactie is dus dat deze data niet zo maar voor OSM gebruikt kan worden, en persoonlijk zou ik het 'niet leuk' vinden als ik zou ontdekken dat iemand dat met de kaart van mijn gemeente zou doen. Ik zal wel eens informeren hoe daar in mijn organisatie over gedacht wordt.

Groet,

J-----.