God zij dank hebben we Skinkie, die lijkt wel
als enigst onvermoeibaar weet te melden waar we als burger
recht op hebben, maar niet krijgen dankzij
allerlei onvermoede machtsfactoren in dit tot
op het bot corrupte Nederland  ;<))))

De gemeente werkzaam als bedrijf....???
Mijn hemel, in welk een wereld wonen wij ??????

Wanneer gaan ambtenaren eindelijk eens beseffen dat ze
in dienst van de samenleving (horen te) staan, en niet andersom.

Alsjeblieft, voordat je zulke dingen op het net zet,
informeer je eerst eens over wat Stefan hier citeert, dat
hoewel zeer compact, ook heel correct is.

Een wet is pas wet als deze is getoetst door de rechter. Dat zag je onlangs
bij de anti-kraak wet, ook zo'n product van ambtenaren
die het kader van hun eigen functioneren niet snappen.
Eigenlijk is een wet pas wel als hij is getoetst in een
sterk overeenkomstig geval tot aan de hoge raad. Je ziet
immers regelmatig dat de rechter  in de ene plaats een
andere uitspraak doet dan elders. Ook moet de zaal lijken
op de zaak de je zelf wilt voeren.
De resultaten van alle zaken die tot in de hoge raad zijn
uitgevochten, noemen we juris prudentie.
Als je daarin een geval kent dat als 2 druppels water lijkt
op jouw zaak, dan durft geen rechter van die uitspraak af te wijken.
(als hij ervan weet, en dat is ook niet altijd het geval)

Tot aan OSM was er iemand in de wereld die bij de gemeenten
aanklopte voor dit soort data, en bij de overheid zeggen ze nu eenmaal
graag nee op elk verzoek, uit machtswellust, of simpel uit principe.
(weet er iemand of AND, TOMTOM of NOKIA dit ooit hebben geprobeerd, of
hebben die altijd liggen slapen)

De auteurswet is getoetst, en wel heel uitgebreid, en daaruit volgt
simpelweg dat alle feiten niet onder de auteurswet vallen.
Daarvan zijn legio voorbeelden.
Een creatieve beschrijving van die feiten dus wel. Dus een
pixelmap die gebouwd is met feiten + een stylesheet valt wel
onder auteurswet. De feiten zelf niet.

Waarom denk je dat we wel in het veld de feiten mogen waarnemen
en waarom zouden we die niet van een kaart mogen overnemen.

We mogen dus van de auteurswetten -zoals in westen gemeen- ook
feiten van G overnemen.
Waarom doen we dat niet ?  Omdat G ons dat verbiedt!
En niemand het aandurft om G te dagen in de rechtszaal.
Je zult toch maar gedaagd worden in een land waar de rechters
worden betaald voor een oordeel, of gewoon een rechter
die zijn dag niet heeft, of gewoon een zak, zoals in het proces
tegen W. die niet weet dat de rechter onpartijdig moet zijn en
daarmee die potentiële fascist in de kaart speelt.

Zo werkt het ook met OSM en auteursrechten. En daarom
kopieren we niet van andermans kaarten. En ook
omdat OSM wereldwijde speler is en we ons voegen naar
de klein(ste/geestigste) gemene veelvoud.
Zodat we veilig zitten.

Maar in NL kunnen we best onze nek uitsteken.

Natuurlijk is het netjes als je de gemeente bedankt.
Maar dat is niet omdat ze je een gunst verlenen, maar omdat
je voor de afhandeling afhankelijk bent van mensen die hun medewerking
verlenen, en die ook best eerst wat anders hadden kunnen gaan doen.

Raar is ook de relatie van de provincies met geo data.
Kijk eens naar de provinciale fietsrouteplanners. Er zijn
een paar provincies die de met belastinggeld betaalde
gegevens en routes in hadden geven van commerciële partijen (falk)
om vervolgens boekjes van te laten printen die voor veel
te veel geld worden verkocht aan onnozele fietsers.
Overigens staat op die site geen copyright statement...

Die staat wel op de site van www.gbkn.nl, maar daar
staat o.a. (C) Geodan, Andes en Falk.

Hoe komen die drie commerciële partijen aan
copyrights van de gegevens die op kosten
van de belastingbetaler zijn verzameld ?

Of gaat het hier alleen maar over de viewer.

Martijn , jij zat toch bij Geodan, mag je daar iets
over kwijt ?

Gert