Gert,

Ik vind het erg jammer dat je niet akkoord gaat met de Contributor Terms van
Openstreetmap. Temeer ik nu je argumentatie lees. Ik neem toch even de
vrijheid om hierop te reageren. Zie inline.

2011/6/16 ce-test, qualified testing bv - Gert Gremmen <g.grem...@cetest.nl>

> Ik vindt een nieuwe licentie onnodig omdat
>
> -we deze maar ook een andere licentie niet kunnen handhaven

Verklaar. Dit snap ik niet. Zeer waarschijnlijk ligt jouw bezwaar ook bij de
huidige CC-BY-SA licentie....

> -er nooit problemen zijn geweest met cc-by-sa

Helaas. Ik kom net weer van een business-conferentie af. Er diverse
bedrijven/instellingen die graag OSM data willen gebruiken, maar daarvan
afzien vanwege de CC-licentie. Dit omdat de definitie van "afgeleid werk"
voor hun niet werkt. De ODbL concentreert zich op de data en daarmee kan men
veelal wel mee uit de voeten.

> -ik eigenlijk wil dat OSM PD wordt, of liever helemaal niks

Dat je persoonlijke mening. Maar als dat een reden is, waarom ben je
uberhaupt bij OSM gekomen, gezien de huidige CC-BY-SA licentie?

> -ik niet acceptabel vindt dat 0.1 % van OSM  (OSMF) de community in
> gijzeling neemt

Verklaar. Er zijn verschillende polls en stemmingen geweest. Zowel onder de
OSMF leden als ook onder de brede community. In alle gevallen was daar een
duidelijke meerderheid voor de ingeslagen weg. Wanneer we nu naar de
acceptatie van de CT kijken, kan ik constateren dat ruim 98% heeft
ingestemd. Iets meer dan 1% heeft geweigerd (waaronder dus jij). Hoezo
gijzeling?

> -er nooit een moment geweest is dat OSM open stond voor iets anders dan
> ODBL

Er zijn diverse opties bekeken. De ODbL is momenteel de beste keuze.

> -de licentie onnodig autoritair, formeel en juridisch geformuleerd is

Kijk eens naar de officiele tekst van CC-BY-SA:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/legalcode

> -ik een hekel heb om juridisch te worden gebonden voor dingen die IK kado
> geef
> (stel je kan schilderen en geeft een schilderij aan iemand kado, zou jij
> accepteren dat die iemand daar een  onherroepelijke licentie bij wil
> afsluiten en anders het schilderij weggooit ?)

Prima. Maar wat is het verschil met de huidige situatie?

> -er nu grote verwarring en twijfel heerst in de community

Verklaar. Nogmaals bijna 99% is akkoord gegaan.

> -dit project waarvan het nut twijfelachtig is de community schade heeft
> aangericht

Welke schade?

> -vanaf het begin duidelijk was dat het er moest komen en alle middelen
> heeft ingezet om de publieke mening te beïnvloeden

Geef nu eens inhoudelijk aan wat er mis is (in vergelijking met de huidige
licentie). Ik zie (nog steeds) geen inhoudelijk argument.

> -de licentie niets bijdraagt aan de kwaliteit van OSM

Wat bedoel je hiermee?

> Gert

Groet,
Henk Hoff