Dank je Henk.

Er is een fundamenteel verschil van appreciatie met

de gang van zaken tussen ons.

Jij ziet de zaken vanuit het perspectief van het resultaat (voor OSM).

Ik zie het vanuit de gang van zaken voor de community.

Het huidige OSMF is dusdanig pragmatisch dat het werkelijk

elk principe overboord zou gooien  als daarmee een bepaald

resultaat zou kunnen worden bereikt. Wat dat ook zou kunnen

zijn.

Vergelijk het in NL met de samenwerking van VVD /CDA met

Geert Wilders. Het resultaat is niet eens zou erg, maar de wijze waarop

tart elk gevoel voor rechtvaardigheid en respect.

Terug naar OSM en de manier waarop CT/ODBL ons zijn opgedrongen.

Kijk nu eens naar elke publicatie over de nieuwe licentie. Werkelijk

overal wordt alleen maar gepoogd aan te geven hoe noodzakelijk dat is

zonder enig argument behalve:

"Bedrijven en instellingen die graag OSM data willen gebruiken, maar

daarvan afzien vanwege de CC-licentie. Dit omdat de definitie

van "afgeleid werk" voor hun niet werkt.

Wat betekent dat precies: "niet werkt"; een eufemisme voor "hebben we liever
niet" ?

Dan passen ze hun business model toch aan, of gaan naar de concurrent !

Op odbl.de vindt je dat zelfs terug in de gebruikte kleuren, en de suggestie

rechtsboven over hoe de nee stemmers te beïnvloeden met email.

Er staat nog net niet dat je je ze moet  bedreigen. En argumenten

vindt je daar al helemaal niet.  Zelfs niet het ultieme "het werkt niet".

Het is uiterst tendentieus, te beginnen enkele maanden na de

de eerste maal in Hilversum toen jij ons over de nieuwe licentie

informeerde. Je was nog niet eens in het OSMF.

Ik gaf je het voordeel van de twijfel die dag omdat

JIJ het was die ons bijpraatte (vanwege Assen).

Het merkwaardigste van de nieuwe licentie is dat het niet meer

gaat over open data maar over  dat onder CC-BY-SA misschien sommige

commerciële partijen  (zie jou inzet) zouden afhaken.

Sinds wanneer laat de Open Data community zich beïnvloeden door

de commercie ?  Integendeel, als een commerciële partij laat weten

een probleem te hebben met onze ideeen, dan is dat een teken dat we op de juiste

koers zitten. Wij wilden toch wat anders dan Nokia en Microsoft ?

Wij wilden toch innoveren en nieuwe kansen creëren voor

partijen die op een andere basis met data omgaan ?

Als OSM haar koers laat afhangen van of marktpartijen commercieel

gewin zien in het gebruik van onze data, zijn we het onderscheid kwijt

en dan zal blijken  dat Google CC het gewoon beter kunnen.

OSM is nog maar heel klein, in NL en Duitsland misschien best aardig,

maar in Frankrijk bijvoorbeeld is OSM belachelijk leeg. Geen partij

voor Google CC.

Wat er nu gaat gebeuren -als dit proces  is afgesloten- is nog ongewis,

maar ik voorspel weinig goeds voor OSM.

IHA als pragmatisme de toon gaat voeren......

En dan ben ik nog niet eens begonnen over BING en de redenen van MS

om haar luchtfoto's aan ons ter beschikking te stellen....

Wij zullen het nooit eens worden Henk, maar dat geeft ook niet.

En oh ja, vergeet niet dat het het  OSMF is die zal besluiten om mijn

edits te verwijderen, niet ik.

Gert