Gert,

Jij wilt een argument voor de ODbL en tegen de CC? CC is bedoeld als licentie voor zaken waarop _auteursrecht_ berust. Dat geldt niet voor _data_, aangezien hier geen _creatieve_ inspanning geleverd hoeft te worden. (Vandaar 'creative' in Creative Commons). De huidige situatie betekent dus dat iedereen die er zin in heeft een graai kan doen in OSM en de data kan gebruiken _zonder_ hiervoor verantwoording hoeft af te leggen, of zich ergens aan hoeft te houden. Voor hen is de CC niets anders dan iets om een bepaald deel van zijn lichaam mee af te vegen, voor wat data betreft.

Uiteraard geldt dit niet als er data "creatief" is toegevoegd, d.w.z. easter-eggs. Dat is de enige manier om auteursrechtschenders te kunnen betrappen en er wat aan te doen. Ik vind het stuitend als zou blijken als hier op grote schaal (en ook op kleine schaal) sprake van zou zijn in OSM. Het doel is juist om de situatie waarheidsgetrouw vast te leggen. Het doet afbreuk aan de database. Het tagging schema valt hier m.i. niet onder, want dat is ook gericht op de feitelijke beschrijving van de situatie.

Bovenstaande geldt alleen alleen in jurisdicties waarin feitelijke data niet als een creatief werk wordt gezien, waaronder de EU. In de EU en andere jurisdicties (niet in de VS, vziw) bestaat wel het databankenrecht. De ODbL is ervoor geschreven om duidelijk te maken dat de OSM data hieronder hoort te vallen. Dan is er tenminste een contract, waar de partij die een extract uit OSM haalt zich aan dient te houden.

Dit hele verhaal staat los van PD. Als jij PD zo belangrijk vindt, en zelfs vindt dat OSM maar PD moet worden, wat maakt het jou dan uit dat de OSMF probeert de ODbL in te voeren, met daaraan de Contributor Terms om een zekere mate van vrijheid in de toekomst te garanderen? OK, het is niet helemaal wat jij wilt, maar het is in ieder geval een stap in de richting, een stap die toekomstvast is. Ik zie jou tegenstem puur als een politieke stem omdat iets niet helemaal gaat zoals het jou zint.

Zelf ben ik ook pro-PD, en dat heb ik ook aangevinkt. Voor mij was dat juist dé reden om te denken dat die CT mij niet zo boeit. Als iemand anders mijn data wil hebben, be my guest. Verder vind ik ook dat, ondanks dat de tekst redelijk zwaar op de maag valt, er voldoende waarborgen in de CT zitten dat de OSM-data niet plotsklaps in "verkeerde handen" komt te vallen, of onder een gesloten licentie wordt geschoven.

Ik vind de vergelijking met de huidige politieke situatie redelijk ver gaan. Dat slaat nergens op. Er zijn in OSM geen politieke partijen, en verder heeft OSM lang niet zo'n impact op het dagelijkse leven als onze volksvertegenwoordiging (alhoewel ik mijzelf niet vind vertegenwoordigd). Als jij, en andere tegenstanders, graag zou hebben gezien dat de zaken anders waren, dan hadden jullie je beter moeten organiseren. Voor wat ik proef in de eindeloze discussies, is dat jullie kamp feitelijk een kruiwagen vol kikkers is. De een wil alleen pro-PD, terwijl de ander absoluut niet wil afwijken van CC-BY-SA? Hoe kun je dan een vuist vormen? Juist, dat gaat niet.

Verder weet je ook dat, als je zo politiek geëngageerd bent, dat 90% van de mensen mak stemvee is. Die zijn helemaal niet in de discussie geïnteresseerd, maar hopen alleen dat de trein blijft rollen (ofwel dat de beschikbaarheid van OSM-data in de toekomst blijft gewaarborgd). Als de OSMF in het theoretische geval zou voorstellen om een veel beperktere licentie te presenteren, moet je dan eens opletten. Dan komt een deel daarvan ook wel in actie.

Ach, ik laat het hierbij zitten. Het is duidelijk dat jij de hakken in het zand zet en geenszins van plan bent om je mening bij te stellen. Ik wil nog wel even zeggen dat ik niet blij ben met de gang van zaken. Ik vind, evenals jij, dat er sprake is van verwarring en twijfel, maar m.i. is die juist door het anti-ODbL/CT kamp gezaaid.

Groeten,

Frank