2012/4/15 Anders Arnholm <andersarnh...@gmail.com>:

> Kanske

> Nedladdningbara, färska kartor för Garmin, TomTom, etc.
> Karta på svenska

Något jag saknat, och hittills inte lyckats hitta, är Garmin-kartor
som är riktigt lämpade för geocaching. Det känns som att geocaching
växer mycket i Sverige nu, och en massa geocachare har nyligen fått
upp ögonen för OSM, sedan geocaching.com bytte ut Google-kartorna mot
OSM-kartor. Den perfekta geocaching-kartan skulle enligt mig ha:

* maximal nivå av fysiska detaljer, som stigar, hus, lekplatser,
master, skog, vatten etc, för att underlätta detaljnavigering båda när
man är på vägen och ute i terrängen.
* utseende optimerat för olika GPS:er . Oregon behöver t ex hög
kontrast för att vara maximalt läsbar, och default-mönstret för skog
är ohyggligt störande.
* höjdkurvor. Han som driver openmtbmap.org har fått in ett lager med
höjdkurvor som jag använder, men jag tycker inte hans karta är optimal
i övrigt.

Om det fanns riktigt bra geocaching-kartor baserade på OSM att peka på
(och med täta uppdateringar), tror jag fler cachare skulle börja bidra
till OSM också.

Jag har lagt mycket tid på att uppdatera ön Ekerö, bland annat för att
vi ska ha ett geocaching-event här den 5 maj, och inför det ska jag
påpeka att OSM nu är den bästa kartkällan för cachingbruk för området.
Jag ska även försöka bygga en egen Garmin-karta för detta tillfälle,
men mina försök hittills har inte sett något vidare ut.

Mvh,

/Fredrik