Fredrik Ramsberg <fred...@ramsberg.net> writes:

> Något jag saknat, och hittills inte lyckats hitta, är Garmin-kartor
> som är riktigt lämpade för geocaching. Det känns som att geocaching
> växer mycket i Sverige nu, och en massa geocachare har nyligen fått
> upp ögonen för OSM, sedan geocaching.com bytte ut Google-kartorna mot
> OSM-kartor. Den perfekta geocaching-kartan skulle enligt mig ha:
>
> * maximal nivå av fysiska detaljer, som stigar, hus, lekplatser,
> master, skog, vatten etc, för att underlätta detaljnavigering båda när
> man är på vägen och ute i terrängen.
> * utseende optimerat för olika GPS:er . Oregon behöver t ex hög
> [...]

Jag genererar en OSM-karta för Sverige (m.m.) med höjdkurvor.  Jag har
inte laddat upp den genererade filen på länge, men alla instruktioner
för hur man bygger den ligger online:

http://josefsson.org/osm/garmin/
http://git.josefsson.org/cgi-bin/gitweb.cgi?p=tools.git;a=blob;f=osm/Makefile;hb=HEAD
http://git.josefsson.org/cgi-bin/gitweb.cgi?p=tools.git;a=history;f=osm/Makefile;h=a74f94ca22325e43c11b05b97c9adbfb641721be;hb=HEAD

Om någon har tillgång till en förbindelse med bra bandbredd så kan jag
flytta över sakerna dit och uppdatera filen.  Sajten ovan ligger bakom
en ADSL-lina...

Det kluriga är att översätta dina preferenser (maximal nivå av fysiska
detaljer, osv) till parameterar till mkgmap.  Jag tycker
default-inställningarna fungerar tillräckligt bra för mig.  Jag skulle
föreslå att man experimentera med inställningar och publicerar sin egen
gmapsupp.img-fil och så får folk testa runt och välja vilken variant de
tycker är bäst.  I en del aspekter är detta en subjektiv fråga också.

/Simon