Man får försöka hålla isär ett antal överlappande frågeställningar, dels

- Vad som är önskvärt att renderas i mapnik
- Vad som ska anses som "The common default name" och därmed
hemmahörande i name-taggen
- Att det finns både noder och relationer för kommunerna och att i
dagsläget är det name-taggen från noden som renderas

Själv anser jag definitivt att det inte är önskvärt att
kommun-ändelsen skulle renderas. Vad jag vet så gör ingen annan av de
allmänt tillgängliga kartorna på nätet det.

Gällande det allmänna bruket av t.ex. 'Tingsryd' vs. 'Tingsryds
kommun' så verkar det variera i olika delar av landet. Vet inte när
jag själv skulle senast ha använt namnet 'Stockholms kommun' i dagligt
tal. Om jag skulle höra det i dagligt tal skulle jag nog anta att
talaren syftade på den kommunala förvaltningen.

/Markus
som spenderat ett antal timmar med lägga till kommunerna i Sverige, se
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-se/2010-August/000485.html