> Efter många års erfarenhet av redigeringskrig på Wikipedia vad gäller
> kommun och tätort har folk i gemen väldigt dålig koll på skillnaden
> mellan kommun och tätort. Inte ens till synes självklara påståenden om
> att tätorten är den tätbebyggda "staden" medan kommunen även
> inkluderar landsbygden runt om verkar framgå. Därför välkomnar jag att

Det där blir ju på något vis tydligare när man tänker på kommuner där
kommunen inte ens har samma namn som centralorten (t ex Järfälla,
Lekeberg m fl).
(Egentligen är jag lite tveksam till om det ens borde finnas någon
platsnod för kommunerna. Det borde väl egentligen vara upp till
renderingen att placera etiketter för kommunrelationen på vettiga
platser, på lämpliga zoomnivåer.)

> Det var jag som importerade kommunrelationerna från början. Jag minns
> inte riktigt varför jag inte fixade det här från början, men antar att
> jag får skylla på lättja.

Var kommer de ifrån? Hur bra nogrannhet har de? Jag störde mig
häromdagen t ex på detta när jag skulle skriva ut en karta:
http://www.openstreetmap.org/?lat=55.5377&lon=13.3652&zoom=14&layers=M
Först störde jag mig på den konstiga linjen som gick tvärs igenom
flygplatsen. Sedan zoomade jag in, och blev ännu mer förbryllad av att
det stod "Lund" på linjen.

För det första känns det orimligt att kommungränsen skulle gå tvärs
igenom flygplatsområdet. Och för det andra så skulle ju linjen bli
mycket begripligare om det stod "Lunds kommun" på den. Idealt vore väl
om det stod "Lunds kommun" på den ena sidan och "Svedala kommun" på
den andra sidan, men det är ju återigen en fråga om mapnik-renderingen
och inte OSM-datat.

//Mattias