Jag skulle idag försöka skriva ut ett avsnitt av
kartan över Sverige. Det blev inte bra. Färgerna är
ljusgula vägar på grå bakgrund. En del vägar visas,
men nästan inga namn på byar eller kyrkor. Framför
allt kyrktornen, som är viktiga navigeringspunkter
på den svenska landsbygden, saknas om man inte
zoomar in på hög detaljnivå.

Om jag går hit, så syns sjön Tåkern och orten
Väderstad, men inga namn på de många kyrkor som
ligger runt sjön,

På openstreetmap.se finns en karta som väl en gång
i tiden var tänkt att vara bättre anpassad för
svenska förhållanden, men den saknar också alla
detaljer innan man har zoomat in.

Jämför detta med Lantmäteriets Kartsök,
http://kso2.lantmateriet.se/
där kartan över Tåkern visar alla små vägar och
kyrkor med namn (Väversunda, Källstad, Herrestad,
Hov, Bjälbo, Kumla, Svanshals, Rök),
http://kso2.lantmateriet.se/?e=489875&n=6467003&z=8

Dessa kyrkor och vägar har vi väl ritat in även i
OpenStreetMap, så varför visas de inte på kartan?
Utrymmet finns ju där.

--
  Lars Aronsson (l...@aronsson.se)