Kolla om inte MapBox har någon stil som fungerar bättre. De är sjukt duktiga på
att få saker rätt.

Kartan på openstreetmap.se <http://openstreetmap.se/> är förvisso gjord efter
svenska förhållanden, men framförallt är det en översikts/bakgrundskarta med så
låg nivå som möjligt av plotter i stadsmiljö.

Jag tror att anledningen till att kyrkor runt Tåkern inte syns på osm.org:s
karta (som jag personligen ser på som ett debug-verktyg för karterare snarare
än en trevlig karta) är av exakt samma anledning, dvs att undvika plotter. Nu
är det dock ganska glest med saker runt Tåkern vilket ger det motsatt effekt.

Vad man troligen måste göra för att både undvika plotter i täta områden och
synlighet i glesa, är en kart-regel mäter antalet namngivna platser inom
området för att bestämma om det är glest eller tätt. Kan tänka mig att det är
sjukt jobbigt att skriva en sådan regel så det blir bra. Det blir alltid
avvägningar pga "butterfly effect”.

En liknande men klart enklare definierad regel man kanske kan kika lite på är
den som ligger till grund för att välja orter på världskartezoomnivåer på
osm.se:
http://openstreetmap.se/#3/63.67/-26.37
<http://openstreetmap.se/#3/63.67/-26.37>

För att få något att jämföra med hur jobbigt jag tror det kan bli så lade jag
flera heltidsdagar på att få rätt prioritet vid namn på skär i skärgårdarna hos
osm.se, ett problem som egentligen är klart lättare då det helt enkelt baseras
på kvadratmeter yta:
http://openstreetmap.se/#18/58.61251/11.19537
<http://openstreetmap.se/#18/58.61251/11.19537>

Mitt hetaste tips är att ta hem TileMill och experimentera lite. Vill du bygga
vidare på osm.se <http://osm.se/>-kartan så finns den här:
https://github.com/karlwettin/tilemill-style-hydda
<https://github.com/karlwettin/tilemill-style-hydda>

                kalle