Pak Eko, anak saya juga mempunyai gejala amandel.  Dan saya jauhkan dia dari
minuman semacam coca cola.  Jika dia ingin sekali minum coca cola saya
campur dengan air, dengan ukuran ½ - ½.  Juga saya tidak beri dia minum air
es.  Tetapi sesekali es cream biasa saya berikan.  Biasa saya heran sendiri,
apa bedanya air es dengan es cream.  Dan juga jika dia minum coca cola tanpa
campuran air, wah langsung deh dia panas.  Jadi hal ini betul-betul saya
jalankan.  Dan alhamdulillah, amandelnya tidak pernah kumat lagi.
Mudah-mudahan cara ini bisa membantu.

Wassalam,