Pessoal, sobre o uso do banco de dados em ambiente de homologação,
desenvolvimento e testes, sempre que você baixa o Oracle Database
(gratuitamente) do site da Oracle você aceita um termo que diz:

LICENSE RIGHTS
We grant you a nonexclusive, nontransferable limited license to use the
programs only for the purpose of developing, testing, prototyping and
demonstrating your application, and not for any other purpose. If you use
the application you develop under this license for any internal data
processing or for any commercial or production purposes, or you want to use
the programs for any purpose other than as permitted under this agreement,
you must obtain a production release version of the program by contacting
us or an Oracle reseller to obtain the appropriate license. You acknowledge
that we may not produce a production release version of the program and any
development efforts undertaken by you are at your own risk. We may audit
your use of the programs. Program documentation, if available, may accessed
online at http://www.oracle.com/technetwork/indexes/documentation/index.html
.
You may not:
- *use the programs for your own internal data processing or for any
commercial or production purposes, or use the programs for any purpose
except the development of your application; *
- *use the application you develop with the programs for any internal data
processing or commercial or production purposes without securing an
appropriate license from us*;
- *continue to develop your application after you have used it for any
internal data processing, commercial or production purpose without securing
an appropriate license from us, or an Oracle reseller; *
- *use the programs to provide third party training; *

No meu entendimento, se você não está usando essa instância pra gerar
resultados pra sua empresa com processamento de informações, acesso de
produção ou qualquer coisa que gere benefícios pra empresa a não ser
exclusivamente desenvolver e testar a sua aplicação, então você não precisa
licenciá-la.

O texto está no OTN License
Agreement<http://www.oracle.com/technetwork/licenses/standard-license-152015.html>que
marcamos ter lido antes de baixar o Oracle.

Abs,

*
Marcelo Santino*
DBA SQL Server / Oracle