On Sat, 6 Nov 1999, W i t o l d O w o c wrote:

[...]

> Utworzylem liste Jewish-PL. Oto ogloszenie o jej powstaniu, ktore
> Panstwo jako pierwsi ogladaja (tlumaczenie na jezyk polski ponizej).
> Dyskusje na "te" tematy prosze tam przeniesc.

[...]

> W i t o l d
> O w o c

  Sadzilem, ze postepowania Pana Witolda Owoca juz mnie nie zaskoczy.
Mylilem sie.

Wystarczylo, ze z przyczyn technicznych nie czytalem przez kilka dni
postingow z listy Poland-L, zebym potem wyczytal, ze Pan Owoc szykuje
wirtualna noc dlugich nozy na otwartej liscie dyskusyjnej, ktora
przed kilku laty zawladnal, mowiac po polsku (nie w jidisz), "psim
swedem."

Ciekawi mnie kilka spraw:

1) Wedlug jakich kryteriow Pan Owoc bedzie oceniac, ktora tematyka jest
polsko-zydowska? To jest powazne pytanie. Sprawy polsko-zydowskie sa
silnym sprzezeniem i oddzialywaniem (od stuleci) spraw polskich i
zydowskich. Czy w tym sprzezeniu przestaly byc sprawami tylko polskimi lub
zydowskimi? Jakie formalne "credentials" ma Pan Owoc do podejmowania
decyzji szufladkujacych te tematyke? Poza oczywista niechecia do Zydow,
wykluczajaca wszelki dialog, nawet w atmosferze jednostronnych
osobistych obelg Glowackiego.

2) Na jakiej podstawie i z czyjego upowaznienia (SUNY Buffalo ?) Pan Owoc
wprowadza na publicznej liscie sztuczne tematyczne, a w gruncie rzeczy
narodowosciowe podzialy? To jest tez powazne pytanie.

3) Czy Pan Owoc probuje stworzyc nowe getta, nazwijmy je polsko-zydowkie,
w ktorych wirtualnie zamknie polskich Zydow (i nie tylko polskich), jak
rowniez polskich nie-Zydow (przynajmniej dwoch), ktorzy maja czelnosc
poruszac polsko-katolicko niekoszerne tematy? To, co zamierza zrobic Pan
Owoc jest oczywista kontynuacja po szescdziesieciu latach, na progu XXI
wieku, owych kazan ksiezy "postulujacych w czasie wojny, by po jej
zakonczeniu utrzymac getta." (Krzysztof Darewicz,

http://www.rzeczpospolita.pl/Pl-iso/gazeta/wydanie_991106/swiat/swiat_a_2.html

3) Kto bedzie moderatorem, "ownerem" nowej listy? Pan Owoc? To tak, jakby
lis byl dozorca kurnika. A moze lepiej niech Pan Owoc zamianuje ownerem i
moderatorem niejakiego Glowackiego z Vancouver, BC, albo jednego ze swoich
poznanskich krajanow. Ci zapewne zaraz wymysla nowe przepisy norymberskie
dla Jewish-PL i beda je egzekwowac wirtualnym Zyklonem-B, wazac
polsko-zydowskich dyskutantow bez kosci. (Nawiasem, ilu ludzi juz sie
zapisalo na Jewish-PL Pana Witolda Owoca?)

Nie pisze tego bez przyczyny, wystarczy przeczytac w archiwum PL z
ostatnich dni, kto entuzjastycznie poparl pomysl Witolda Owoca.

4) Czy idea cenzurowania tematyki postingow, wyrzucenia calej tematyki
polsko-zydowskiej i zydowskiej z listy dzialajacej na serwerze SUNY
Buffalo, uniwersytetu korzystajacego z publicznych pieniedzy
amerykanskich, zostala skonsultowana z wladzami tego uniwersytetu i
uzyskala ich aprobate?

Pan Witold Owoc zapewne udzieli mi publicznej odpowiedzi na te tematy, ma
wszak, uzywajac zaszczytnego staropolskiego okreslenia "senatorska glowe."
Mam nadzieje, ze oszczedzi mi trudu dalszego poszukiwania tych odpowiedzi
i wyprowadzi mnie z przekonania, iz jego pomysl jest w najbardziej
obrzydliwej tradycji polskiego fanatyzmu, szowinizmu i antysemityzmu.

Andrzej Kobos

Odpowiedź listem elektroniczym