aris,

saya pengikut ali bin abi thalib yang monogami.
dia cuma menikahi dan mencintai fatimah seorang.

ketika ali hendak dijodohkan lagi dengan wanita lain,
kanjeng nabi naik ke mimbar mesjid dan berpidato
menolak perjodohan itu.

kanjeng nabi dan nabi-nabi lain memang menikah,
berpoligami dan beranak pinak. tapi kita cuma manusia
biasa, bukan nabi. susah bersikap adil

dulukan ahlak ketimbang syariah.