--- In romania_eu_list@yahoogroups.com, "dan_d_n" <[EMAIL PROTECTED]>
wrote:
> [...]
de
> Ion Bratianu, apoi devenind prin 1880, daca imi amintesc bine din
> lucrare, un fel de dizident in PNL.Deci nu doar a vrut, chiar a
fost
> liberal.Tot acolo Xeni scria ca rivalitatea cu Ion I.C. Bratianu,
> zis si "Ionel", s-a ascutit dupa/in preajma declasarii WWI.Deci
> practic Take a rivalizat pe intreaga cariera cu ambii:Ion
> si "Ionel".Chiar de e Off-topic imi face placere sa amintesc
> lucrarea lui Constantin Xeni, poate foloseste cuiva, vorba
> politologului Tismaneanu:"cine stapaneste trecutul, stapaneste

Multumesc pentru aprobare si completare, deci pana la urma a fost si
liberal :).A trebuit sa renunte fiindca nu avea loc (in sens ca nu
putea sa obtina functii importante, fiindca erau date).

> In alta ordine daca nici Ion si Ionel Bratianu nu sunt un model de
> politicieni, atunci cine Bombonel pe care ni-l lauda prin toamna
un
> student(parca Mihai Zodian?)?glumesc desigur...Nu de alta dar imi
> vin in minte cuvintele lui Tutea:"cand vorbim de Ionel Bratianu ar
> trebui sa ne ridicam in picioare asa de mare a fost pentru
Romania"!

Discutia nu se referea la modele de politicieni, ci la faptul ca si
cei mai buni dintre ei au facut greseli, mai mari sau mai mici. Nu
cred ca trebuie sa-i idolatrizam, pentru ca riscam sa nu intelegem
prea multe lucruri din trecut (vezi si exemplul Razboiului
Peloponesiac al lui Tucidide, al Vietilor Paralele ale lui Plutarh,
sau al lucrarilor lui Machiavelli). Rivalitatea cu Take Ionescu era
un detaliu, marea problema a fost cea a pregatirii intrarii Romaniei
in primul razboi mondial (nu prea buna, am fost infranti in cateva
luni si a trebuit sa ne retragem in Moldova). Unirea din 1918 o
datoram si circumstantelor, sprijinului Frantei si politicii
presedintelui Woodrow Wilson, nu doar propriilor eforturi. Revenind
la tema initiala, observ ca nu ati negat ca din 1927, sistemul
politic romanesc a intrat in criza.

In ceea ce priveste modelele, mie-mi plac Pitt cel batran si cel
tanar, Palmerston, Wilson, Churchill, si FDR (cateva exemple, mai
sunt si altii). Pentru Romania, cei doi Bratieni, Carol I,
Kogalniceanu si Maniu.