[Talk-se] Långsam tile-server

2020-04-21 Thread Erik Lundin via Talk-se
Hej!

På sistone verkar tiles ta väldigt lång tid att ladda när man browsar
runt på osm.org. tile.openstreetmap.org pekar på
osm-tile.lysator.liu.se. Jag har inte gjort någon kvantitativ analys,
utan detta är bara mitt intryck från typ senaste veckan/veckorna. Är det
någon annan som har märkt av detta?

Mvh Erik

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Okarterade stigar/vägar

2020-02-02 Thread Erik Lundin via Talk-se
fixme=continue är ganska vanligt, och det som rekommenderas på wikin.

Mvh Erik

Den 2020-02-02 kl. 16:35, skrev Lennart Romberg:
> En fixme-tag kanske, där du skriver att resten är okänd. / Lennart
> 
> Den sön 2 feb. 2020 kl 15:48 skrev Magnus Homann  >:
> 
> Hej, jkg lägger ofta till stigar  och vägar som inte är med när jag
> är ute och vandar/springer. Hur skall man göra vid stig/vägkors, där
> man ser att det går en väg ut till höger, men inte vet var den
> tar vägen? Helst skulle jag vilja markera en bit och sedan avsluta
> med en tag, typ frågetecken, som indikerar att sträckningen är
> okänd. Lättare att komma tillbaka och justera senare.
> 
> Några ideér?
> 
> /Magnus
> 
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org 
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> 
> 
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> 

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Terrängkartor i PDF-fomat

2018-04-21 Thread Erik Lundin

Riktigt snyggt!

/Erik

Den 2018-04-21 kl. 16:42, skrev Ture Pålsson:
Jag har under en längre tid roat mig med att försöka rendera kartor från 
OSM-data och få dem så lika Lantmäteriets klassiska terrängkarta som 
möjligt. Nu har jag slängt på ett halvtaffligt webinterface på det, så 
att även andra kan testa.


Prova genom att surfa till http://lab3.turepalsson.se/map/ , panorera 
och zooma tills den mörka rektangeln är där ni vill ha den, och klicka 
"Request" nere till höger.


Rapportera gärna om något ser galet ut!

Dock:

1. Jag vet att GUI:t är buggigt på en massa sätt. Ni behöver inte 
rapportera det. :-)


2. Om kartan blir fel för att underliggande OSM-data blir fel ska ni 
inte rapportera till mig utan fixa datat! :-)


3. Maskinen som det hela körs på är rätt klen. Det tar runt en minut att 
rendera en karta. Alla kartor ställs i en kö, så om alla kastar sig över 
den kan det nog ta en stund att få sin karta.


4. Undvik helst att rendera kartor över "täta" områden, som Stockholms 
innerstad. Det tar en jäkla tid och blir ändå inte vidare snyggt. 
Renderaren gör lite tappra försök till generalisering, men den är inte 
så smart än.


5. LMV-data finns envart över Stockholms län, och av någon anledning 
fattas det rutor där med.




___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] OpenStreetMap i Västtrafiks reseplanerare

2018-01-23 Thread Erik Lundin

Hej!

Jag såg i dag att Västtrafik använder sig av OpenStreetMap-bakgrund i 
sin reseplanerare. Det är möjligt att de har gjort det länge, men jag 
har inte noterat det tidigare. Kul i alla fall! De har till och med fått 
med en källhänvisning, även om de inte länkar till licenserna.


https://www.vasttrafik.se/reseplanering/reseplaneraren/

/Erik

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Cykelbanor och avtagsvägar

2017-10-14 Thread Erik Lundin


Den 2017-10-14 kl. 11:19, skrev Ture Pålsson:

Eftersom det är en kantsten mellan cykelbanan och vägen tycker jag det känns 
vettigt att behålla cykelbanan som en separat way i OSM — en sådan där kantsten 
är ju inget man korsar hur som helst, utan det kräver lite planering och 
manövrerande.


Om man kopplar ihop vägarna med en highway=cycleway så kan man ju lägga 
in en nod med barrier=kerb på anslutningssträckan.


/Erik

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Cykelbanor och avtagsvägar

2017-10-14 Thread Erik Lundin


Den 2017-10-14 kl. 10:36, skrev Karl-Johan Karlsson:
Hur bör detta ritas om (modelleras) i openstreetmap? Är det bara de få 
metrarna där kanten är nedfasad som ska markeras på något speciellt vis 
eller ska hela cykelbanan slås samman med bilvägen?


Ja, det där känns ju som ett ganska vanligt fall men jag vet inte om det 
finns nåt rekommenderat sätt att göra på. Själv skulle jag rösta för att 
rita in en kort väg från cykelbanan till noden där vägarna möts och 
tagga den på samma sätt som cykelbanor brukar taggas 
(bicycle=designated). Rent topologiskt känns det rätt i alla fall.


/Erik

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Garmin säljer open street map

2017-02-25 Thread Erik Lundin
Som parallell kan nämnas att material på Wikimedia Commons inte heller
bara får vara till för icke-kommersiell användning:

https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Licensing/Justifications

Sen är det ju såklart upp till var om man vill betala för den
bekvämlighet det kanske innebär att få datan bearbetad och paketerad av
Garmin. Så länge som licensen på deras derivat är kompatibel med ODbL
och övriga villkor i licensen uppfylls så är allt i sin ordning.

/Erik

Den 2017-02-25 kl. 16:05, skrev M Branting:
> Tja då hade jag fel. De tillåter att man säljer vad som är gratis.
> 
> 
> Den 25 februari 2017 15:58 skrev Erik Lundin <e...@lists.lun.nu
> <mailto:e...@lists.lun.nu>>:
> 
> Jo, ODbL tillåter kommersiell användning av datan:
> 
> "Subject to the terms and conditions of this License, the Licensor
> grants to You a worldwide, royalty-free, non-exclusive, terminable (but
> only under Section 9) license to Use the Database for the duration of
> any applicable copyright and Database Rights. These rights explicitly
> include commercial use, and do not exclude any field of endeavour."
> 
> https://opendatacommons.org/licenses/odbl/1-0/
> <https://opendatacommons.org/licenses/odbl/1-0/>
> 
> Även under OSM:s Legal FAQ nämns det:
> 
> Q: "Can I charge for distributing OSM data or data derived from OSM
> data?"
> A: "Yes. You can charge any amount of money you want for any service or
> data you provide. However, since the data that is derived from OSM data
> must be licensed as above, other people may then redistribute this
> without payment."
> 
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Legal_FAQ
> <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Legal_FAQ>
> 
> /Erik
> 
> Den 2017-02-25 kl. 15:47, skrev M Branting:
> > Nej openstreetmap tillåter väl inte att andra tar betalt?
> >
> > Den 25 februari 2017 13:53 skrev Joakim Fors <joa...@fo.rs 
> <mailto:joa...@fo.rs>
> > <mailto:joa...@fo.rs <mailto:joa...@fo.rs>>>:
> >
> >
> > > On 24 Feb 2017, at 20:05, M Branting <mikael.brant...@gmail.com 
> <mailto:mikael.brant...@gmail.com>
> > <mailto:mikael.brant...@gmail.com 
> <mailto:mikael.brant...@gmail.com>>> wrote:
> > >
> > > Upptäckte att Garmin säljer en "Europacykelkarta" för USD 49.99
> > för nedladdning. Det är en ren OpenFietsmap.
> > >
> > > https://buy.garmin.com/en-US/US/p/155338
> <https://buy.garmin.com/en-US/US/p/155338>
> > <https://buy.garmin.com/en-US/US/p/155338
> <https://buy.garmin.com/en-US/US/p/155338>>
> > >
> > > Med min Garmin cykeldator fanns en äldre uppla förinstallerade,
> > och jag kan konstatera att Garmin inte gjort något eget arbete som
> > ger dem upphovsrätt.
> > >
> > > https://buy.garmin.com/en-US/US/p/155338
> <https://buy.garmin.com/en-US/US/p/155338>
> > <https://buy.garmin.com/en-US/US/p/155338
> <https://buy.garmin.com/en-US/US/p/155338>>
> > >
> >
> > Ser inte att de hävdar upphovsrätt någonstans så om de vill sälja
> > och någon vill köpa “gratis” data så är det väl fritt fram? Sen hur
> > moraliskt det är är väl en annan fråga.
> >
> > /Joakim
> >
> >
> > ___
> > Talk-se mailing list
> > Talk-se@openstreetmap.org <mailto:Talk-se@openstreetmap.org>
> <mailto:Talk-se@openstreetmap.org <mailto:Talk-se@openstreetmap.org>>
> > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> <https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se>
> > <https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> <https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se>>
> >
> >
> >
> >
> > ___
> > Talk-se mailing list
> > Talk-se@openstreetmap.org <mailto:Talk-se@openstreetmap.org>
> > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> <https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se>
> >
> 
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org <mailto:Talk-se@openstreetmap.org>
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> <https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se>
> 
> 
> 
> 
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> 

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Garmin säljer open street map

2017-02-25 Thread Erik Lundin
Jo, ODbL tillåter kommersiell användning av datan:

"Subject to the terms and conditions of this License, the Licensor
grants to You a worldwide, royalty-free, non-exclusive, terminable (but
only under Section 9) license to Use the Database for the duration of
any applicable copyright and Database Rights. These rights explicitly
include commercial use, and do not exclude any field of endeavour."

https://opendatacommons.org/licenses/odbl/1-0/

Även under OSM:s Legal FAQ nämns det:

Q: "Can I charge for distributing OSM data or data derived from OSM data?"
A: "Yes. You can charge any amount of money you want for any service or
data you provide. However, since the data that is derived from OSM data
must be licensed as above, other people may then redistribute this
without payment."

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Legal_FAQ

/Erik

Den 2017-02-25 kl. 15:47, skrev M Branting:
> Nej openstreetmap tillåter väl inte att andra tar betalt?
> 
> Den 25 februari 2017 13:53 skrev Joakim Fors  >:
> 
> 
> > On 24 Feb 2017, at 20:05, M Branting  > wrote:
> >
> > Upptäckte att Garmin säljer en "Europacykelkarta" för USD 49.99
> för nedladdning. Det är en ren OpenFietsmap.
> >
> > https://buy.garmin.com/en-US/US/p/155338
> 
> >
> > Med min Garmin cykeldator fanns en äldre uppla förinstallerade,
> och jag kan konstatera att Garmin inte gjort något eget arbete som
> ger dem upphovsrätt.
> >
> > https://buy.garmin.com/en-US/US/p/155338
> 
> >
> 
> Ser inte att de hävdar upphovsrätt någonstans så om de vill sälja
> och någon vill köpa “gratis” data så är det väl fritt fram? Sen hur
> moraliskt det är är väl en annan fråga.
> 
> /Joakim
> 
> 
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org 
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> 
> 
> 
> 
> 
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> 

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Offset i Luleå

2016-11-25 Thread Erik Lundin
Den 2016-11-25 kl. 23:54, skrev Mikael Nordfeldth:
> Så fort du har en stor yta per flygbild/sekvens så får du skevhet pga
> svårigheter att projicera bilden korrekt på en "platt" yta.
> 
> Ännu värre blir det när du har stora höjdskillnader (t.ex. skåran i
> Mariehemsvägen i länken), då blir ju platta ytor helt omöjliga att
> projicera ifall ena sidan är flera tiotalet meter off i höjdled :]
> (kameran som fotade måste vara i princip rakt ovanför det upphöjda
> föremålet för att det ska projiceras rättvist)

I fallet med centrala Luleå är bilderna tagna hyffsat rakt uppifrån (i
alla fall inte mer snett än vad som förekommer på andra platser).

> Vidare så är GPS också förstås inte särskilt bra. Jag skiljer mig säkert
> upp till 5 meter enligt spår från mina cykelturer till och från jobbet.

Visst är det så, men om man försöker se något slags medel utifrån en
större mängd spår får man en känsla för hur flygfoton och GPS-spår matchar.

>> Som jag förstår det är mycket
>> inritat just efter Bing, vilket gör det ännu konstigare.
> 
> De uppdaterar ju ändå sina bilder emellanåt, då kan offset variera vid
> byten. Vissa ytor kanske är ritade utifrån Mapbox Satellite också.

Det låter som en sannolik förklaring i det här fallet.

/Erik

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Offset i Luleå

2016-11-25 Thread Erik Lundin
Hej,

Efter ett besök i Luleå förra helgen har jag nu gjort några små
ändringar av OpenStreetMap där, men en grej som jag noterade var att
hela centrum (kollade inte nåt annat) verkar vara några meter off
jämfört med Bing (och även GPS-spår). Som jag förstår det är mycket
inritat just efter Bing, vilket gör det ännu konstigare. Naturligtvis
ska man inte (enbart) förlita sig på Bing, men Bing stämmer väl överens
med GPS-spåren i området, och ingen verkar ha laddat upp någon offset
för området till offsetdatabasen. Eftersom jag bara "besöksredigerade"
ville jag inte dra igång den större apparat det skulle innebära att
börja flytta hela centrala Luleå, men tänkte att nån här på listan
kanske är hemmahörande i trakten och vill kolla mer på det.

/Erik

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] OSM på goteborg.se

2016-08-29 Thread Erik Lundin
Hehe, jag undvek medvetet att ta med länkar i förra mailet, för
semantiska URL:er är fortfarande ett okänt begrepp för administratörerna
för goteborg.se, men här är några exempel:

*Hitta biblioteken*
http://goteborg.se/wps/portal/start/bibliotek/hitta-biblioteken/!ut/p/z1/hZDbCoJAEIafpSeYXQvdLtdEKUU7KLV7I1tNsaQmmwT19G1CXQTV3P2HbwYGJGxANuqqj6rT50ZVVgvplnM6WzCfcpJF45BM83gepnHCFimB9b-CtDH5MvzFf9r-0vGHhESZ0_M_1gvLe-XIiQidjWjMXN8jPJkUmRdwFjMKK5AgD2dTh7rq0IC4YIW7boXmqnf4DPf60lbqlt9aBHFSplM90tcDbWzZ_sIeepvcoLK6rYvNPcftHcXgAWVst70!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#Z7_42G01J41K86B70ALCUO7DA8K81

*Sporthallar*
http://goteborg.se/wps/portal/start/fritid-och-natur/idrottsanlaggningar--hallar/sporthallar/!ut/p/z1/hZDBDoIwEES_xS_YFgjgsagQLREVjNCLqVpJIyIpxAS-3oomGhN1s5edmTeHBQYpsJJfZc4beSl5oe-M2dsFni1dDxMUBUMfTRO68Oc0dLGFYfMvwLSNvgxBT_5T9laGZyIUREbP_6jPNO9sLSNAeGZh6tqeg0hIR6ZNnYk5tSEGBux4UWdfFo1QkNWiEPsmFuoq9-JuHmRdFbxN2kpAduKq4T3SxyOV81LW_TsegZc3lkoXaeNdJEpwfVfnddolYtfpJWQwuAFwwEWn/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#Z7_42G01J41K86B70ALKC36K7E3I6

*Motorcykelparkering*
http://goteborg.se/wps/portal/start/parkeringstillstand-och-parkeringsplatser/parkera/parkeringskartor/motorcykelparkering--karta/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8zijTxMPd09TAy9_R1dDQ0cXSwdQ32MvQwMXM31wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigCGQEZi/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

/Erik

Den 2016-08-29 kl. 22:43, skrev Jan Erik Solem:
> Hej Erik
> 
> Jag kollade lite snabbt på goteborg.se men hittade ingen karta. Måste
> ha letat på fel ställen. Har du en direktlänk?
> 
> /Jan Erik
> 
> 2016-08-29 21:49 GMT+02:00 Erik Lundin <e...@lists.lun.nu>:
>> Hej!
>>
>> Jag noterade att goteborg.se har börjat köra med OSM-kartor via Mapbox.
>> Dock utan attribuering, vilket jag kontaktade dem om.
>>
>> /Erik
>>
>> ___
>> Talk-se mailing list
>> Talk-se@openstreetmap.org
>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> 
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> 

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] OSM på goteborg.se

2016-08-29 Thread Erik Lundin
Hej!

Jag noterade att goteborg.se har börjat köra med OSM-kartor via Mapbox.
Dock utan attribuering, vilket jag kontaktade dem om.

/Erik

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Motorcykelparkeringar i Göteborg

2016-04-23 Thread Erik Lundin

Hej!

Tänkte bara tala om att Göteborg numera är en bättre plats för alla 
motorcyklister! Jag har precis lagt in den sista av de 
motorcykelparkeringar som finns publicerade av Göteborgs kommun på [1]. 
Obs: jag har alltså inte bara kopierat därifrån, utan tagit mig runt 
alla 98 (nja, 97, för en var redan inlagd) för fotografering så att det 
sen gick att pricka in dem m.h.a. flygfoto (Bing). Rätt kul med lite 
stadsorientering, men man får tåla lite konstiga blickar när man 
(motor)cyklar runt och fotograferar parkeringsplatser - det brukar man 
få göra när man är ute i OSM-ärende... :)


Förutom de som finns inlagda i Göteborgs kommuns databas finns det 
ytterligare parkeringar runt om i stan. En del är med i OSM men det 
finns säkert fler, så ni som vistas i Göteborg: fortsätt att hålla 
ögonen öppna efter motorcykelparkeringar. Ni andra: kolla gärna om er 
respektive kommun har en liknande karta över parkeringar.


Mvh Erik

Ps. Webbadresser på goteborg.se är helt vansinniga, eller vad sägs om 
länken nedan (som förhoppningsvis fortfarande går till sidan med 
motorcykelparkeringar)?


[1] 
http://goteborg.se/wps/portal/invanare/trafik-o-gator/parkera/parkeringskarta/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8ffw9DA30wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigAxu41T/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#gbgmap/121


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] OpenStreetMap i Göteborgs-Posten

2015-05-06 Thread Erik Lundin
På sistone har Göteborgs-Posten illustrerat en del artiklar med 
kartbilder baserade på OSM, t.ex. [1]. Kanske det är TT Bild (f.d. 
Scanpix) som står för detta? Man har även en interaktiv karta som visar 
cykelproblem i Göteborg [2], och denna är gjord med CartoDB som använder 
OSM-data. Kul att OSM börjar synas lite här och var även i 
mainstream-media i Sverige!


/Erik

[1] 
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2701877-oppna-dorrar-forvarrade-asylbrand
[2] 
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2707193-goteborg-tappar-i-cykelrankning


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Illustration av artikel på SR Västerbottens webbplats

2015-02-11 Thread Erik Lundin

Den 2015-02-10 12:31, Markus Lindholm skrev:

2015-02-07 14:23 GMT+01:00 Erik Lundin e...@lists.lun.nu:

Sveriges Radio Västerbotten har använt OpenStreetMap för illustration av en
artikel [1] på sin webbplats. Tyvärr verkar de ha missat att skriva att
kartbilden kommer från OpenStreetMap, så jag skrev till dem så vänligt jag
kunde och påminde om detta.
[1] http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109artikel=6082192


Fick du något svar? Ser inte ut som de skulle ha gjort någon förändring.


Nej, jag har inte hört något än.

/Erik

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Hemnet har bytt till OSM

2014-12-30 Thread Erik Lundin
Intressant att de har valt att bara ta byggnaderna från OSM och resten 
från Google. Vägar, gator och vattendrag i OSM är långt mer komplett än 
byggnader. Kanske har intrycket av standardkartan på osm.org gett ett 
lite ofärdigt intryck p.g.a. den minst sagt fläckvisa täckningen av 
skog? Man kan ju hoppas att de får positiv erfarenhet av OSM och 
framöver väljer att utöka användningen.


/Erik

Den 2014-12-30 11:06, Karl Wettin skrev:

http://www.hemnet.se/om/kartdata


  Hjälp oss att förbättra kartan


Saknar du en byggnad?

*Byggnader på Hemnets kartor hämtas från OpenStreetMap* - en gratis
karttjänst där innehållet skapas av användarna. Därför har OpenStreetMap
https://www.openstreetmap.org/search?query=sverige#map=6/62.006/15.029 ännu
inte full täckning över alla byggnader i Sverige.

Du kan bidra till att fler byggnader syns genom att rita in de byggnader
som saknas i OpenStreetMaps kartor. Deras verktyg funkar ungefär som
Wikipedia där alla kan skapa och redigera artiklar. Om du hjäper till
och ritar in nya byggnader i OpenStreetMap, så kommer byggnaderna efter
hand att synas även på Hemnets kartor.

Rita in byggnader på Open Street Map
http://www.openstreetmap.org/edit#map=http://www.openstreetmap.org/edit#map=



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Import av Örebro kommuns öppna GIS

2014-11-04 Thread Erik Lundin

Hej,


Enligt svenska wikisidan taggas badplats (efter vissa diskussioner)
leisure=beach. natural=beach bara för fysisk strandmiljö oavsett
badplats. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Bathing


Jag hittar inte någon direkt diskussion om taggning av svenska 
badplatser nu, men vet att jag har funderat på det innan. Taggen 
leisure=beach ser ut att vara ett förslag, men den svenska versionen av 
sidan Bathing [1] verkar vara en inte helt uppdaterad översättning av 
den engelska [2]. Den senare nämner taggen amenity=public_bath [3] som 
taggningsalternativ. Denna tagg (eventuellt kombinerat med 
bath:type=open_air) verkar väl lämpligare för de flesta svenska 
badplatser? Då kommer man bort från begreppet beach, vilket i min 
mening fungerar dåligt när man vill beskriva en typisk svensk badplats.


Mvh Erik

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Bathing
[2] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bathing
[3] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity=public_bath

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Bing har utökat täckningen

2014-04-01 Thread Erik Lundin
Härligt! Nu finns äntligen flygfoto över mina hemtrakter i nordöstra 
Skåne. :)


Jag upptäckte att fotona inte riktigt stämde med GPS-spåren, men med 
lämplig offset-plugin [1] löste det sig.


Mvh Erik

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Imagery_Offset_Database/Quick_Start

2014-03-31 23:30, Henrik Lindhe skrev:

Det ser ut som Bing utökat täckningen ordentligt, nu finns iaf allt jag
kollat på runt mig med högupplöst, där det tidigare var helt oanvändbart.

--
// Henrik


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Ny URL för Ekonomiska kartan TMS

2014-02-18 Thread Erik Lundin
Är det fortfarande oklart vad som gäller juridiskt? Låter ju hoppfullt 
på Dalkvists sida, men helt klart var det ju inte. Ekonomiska kartan är 
fantastisk att ha som bakgrund när man ritar, men det hade känts 
tryggare om man visste att det inte plötsligt visar sig att vi inte fick 
använda den.


/Erik

2014-02-18 00:03, Henrik Lundqvist skrev:

Direkt från kartkällan

http://www.lantmateriet.se/Kartor-och-geografisk-information/Historiska-kartor/Arkiven-som-ingar/Rikets-allmanna-kartverks-arkiv---RAK/Ekonomiska-kartan/


___
Henrik Lundqvist
h.lundqv...@gmail.com mailto:h.lundqv...@gmail.com


Den 17 februari 2014 23:32 skrev Erik Johansson erjo...@gmail.com
mailto:erjo...@gmail.com:

Wikipedia verkar ju faktiskt inte ha någon sida om ekonomiska, här är
två länkar en bit ner i sök resultaten.

http://www.upplandia.se/Ekonomiska_kartan.htm
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Dalkvist/ekonomiska_kartan

2014-02-17 23:10 GMT+01:00 Henrik Rosvall hen...@skoterleder.org
mailto:hen...@skoterleder.org:
  Aha vilken trevlig karta! Den måste jag missat helt!
  Eftersom det inte finns flygbilder över Ånge där jag bor kom
detta som en
  mycket trevlig överraskning.
 
  Nu har jag bland annat kunnat ritat in en å som saknades tidigare. :)
 
  Vad ska man välja för max zoom nivå?
  Vilka områden täcker kartan in?
  Kan man läsa mer om kartan någonstans?
 
  Mvh
  Henrik
 
 
 
  Den 16 februari 2014 11:05 skrev Joakim Fors joa...@fo.rs
mailto:joa...@fo.rs:
 
  Hej,
 
  Förhoppningsvis åtgärdat nu. Lite segt kan det dock vara innan
rutorna
  cacheats,
 
  /Joakim
 
  On 15 feb 2014, at 23:25, Tomas Marklund
tomasmarklun...@gmail.com mailto:tomasmarklun...@gmail.com
  wrote:
 
   Hej!
  
   Har med stort nöje tittat på ekonomiska kartan i JOSM utan
problem sen
   föregående mail kom den 23:e jan. Nu verkar det dock ha
strejkat...
  
   Fel: Server returned HTTP response code: 500 for URL...
  
   Någon som vet nåt mer i ärendet?
  
   /Tomas, Karlskoga
  
  
   Den 23 januari 2014 00:18 skrev Joakim Fors joa...@fo.rs
mailto:joa...@fo.rs:
   Hejsan!
  
   TMS URL:en för Ekonomiska kartan har ändrat. Den nya URLen
(för JOSM i
   alla fall) är:
  
http://mapproxy.openstreetmap.se/tms/1.0.0/ek_EPSG3857/{zoom}/{x}/{-y}.png
  
   Har inte riktigt kört in den ännu så kan hända att det buggar
lite och
   kastar felmeddelanden ibland.
  
   /Joakim
   ___
   Talk-se mailing list
   Talk-se@openstreetmap.org mailto:Talk-se@openstreetmap.org
   https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
  
   ___
   Talk-se mailing list
   Talk-se@openstreetmap.org mailto:Talk-se@openstreetmap.org
   https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org mailto:Talk-se@openstreetmap.org
  https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org mailto:Talk-se@openstreetmap.org
  https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 



--
/emj

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org mailto:Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se




___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Material om licensbytet

2013-10-22 Thread Erik Lundin

Gött, då ses vi där! Tyckte nog att jag kände igen ditt namn i schemat.

Mvh Erik

2013-10-21 21:24, Anders Arnholm skrev:


21 okt 2013 kl. 21:17 skrev Erik Lundin e...@lists.lun.nu:




Är det förresten någon annan här som kommer på FSCONS?


Jepp, kommer att vara där :D
___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Material om licensbytet

2013-10-21 Thread Erik Lundin

Hej,

Jag blev under en Wikipediafika tillfrågad att under FSCONS 2013 [1] 
prata lite om licensbytet i OpenStreetMap. Det var ju faktiskt en ganska 
stor grej vi lyckades baxa i hamn och tydligen är det intressant för 
andra att höra vår historia. Själv är jag inte mer insatt än de flesta 
normalengagerade OSM:are så jag tänkte mest prata utifrån vad jag själv 
känner till. Dock vill jag läsa in mig så mycket som möjligt på ämnet 
för att göra det intressant, och vänder mig därför till er här på 
listan. Är det någon som har tips på saker att ta upp, tips på bra 
källor i ämnet eller sitter på statistik från t.ex. 
informationskampanjen vi jobbade hårt med under 2011-2012? Allt tas 
tacksamt emot!


Är det förresten någon annan här som kommer på FSCONS?

Mvh Erik

[1] https://fscons.org/2013/

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Träff i Göteborg

2013-03-23 Thread Erik Lundin
Tyvärr är söndag klockan 16 ingen bra tid för mig, men beroende på hur 
länge ni sitter kanske jag hinner titta in senare.


Mvh Erik

2013-03-14 15:37, Tobias Johansson skrev:

Hej Igen

Eftersom det inte var så många som kunde senast la jag ner det den
gången (och jag fick en del personligt att göra oxå..).
Så nytt försök
Söndag den 24 Mars kl 16:00 På The rose and Crown
http://www.openstreetmap.org/?lat=57.701464lon=11.973904zoom=18layers=M

Jag kommer skicka ut det till en massa människor som har kartlagt i
närhetan av Gbg det senaste halvåret.

MvH Tobias

Den 3 mars 2013 22:07 skrev Martin Holmgren d95ma...@gmail.com:

Hej!

Jag är också på skidresa då, men ses gärna vid annat tillfälle.

Mvh, Martin

2 mar 2013 kl. 18:41 skrev Erik Lundin e...@lists.lun.nu:


Hej,

Det hade varit skoj! Tyvärr är jag på skidresa nästa helg, så det passar 
dåligt. Hoppas på fler tillfällen!

Mvh Erik

2013-03-02 14:50, Tobias Johansson skrev:

Hej

Jag funderade på att försöka dra ihop något i Göteborg nästa söndag?
Mest som en social grej och försöka lära känna varandra. Hade tänkt
mig att träffas på någon pub eller café på eftermiddagen, pub kanske
är bäst så kan man äta något samtidigt. Ge gärna förslag.
Om ni vill men inte kan svara gärna och när ni skulle kunna.

Jag har även sett att det funnits en del nya som börjat mappa i
Göteborg. Eftersom de antagligen inte finns med på denna lista tänkte
jag även sicka en inbjudan via OSM-mail (så skriv gärna erat alias om
ni svarar och inte vill ha ett mail även på osm :) ).

MvH Tobias

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Vägklassningar

2013-01-12 Thread Erik Lundin
Jag håller med Joel. Entydiga regler för taggning för att undvika 
godtycke är bra. Jag har flera gånger stört mig på att vägklassningen 
ändras hit och dit för att man som redigerare har olika synpunkter på 
hur viktig eller stor vägen är etc.


Dessutom är det ju så att den officiella vägklassningen i Sverige visar 
vilka områden som binds ihop. Nyttan för kartanvändaren är (förutom att 
man direkt vilken typ av väg det är) att när man tittar på en utzoomad 
bild av kartan ser man vilka vägar som binder ihop större områden, och 
för mer detaljerade bilder framträder fler vägar av lägre klassning, men 
som binder ihop områden som ligger närmare varandra.


Mvh Erik

2013-01-12 11:12, Mattias Lindblad skrev:

Jag må vara trög, eller nåt. Men jag förstår verkligen inte varför det
skulle vara bra att tagga efter en administrativ indelning som inte är
intressant för merparten av kartanvändarna. Jag har i princip ingen
aning om vilka vägar som är riksvägar och vilka som är länsvägar
eller primära länsvägar, och har aldrig känt något behov av att veta
det heller.
Däremot vill jag, när jag använder en karta, snabbt få en uppfattning
om vilka vägar som är stora och små, och det är ju också så de flesta
kartor brukar vara utformade.

Det främsta argumentet som framförs verkar vara att det skulle vara
enkelt eller logiskt. Enkelt håller jag inte med om. När man är ute
och åker på en väg är det ganska lätt att göra en grov bedömning av
dess storlek, men desto svårare att avgöra vilken administrativ
klassning den har, speciellt om man inte ser några skyltar.

Naturligtvis tilltalar det ordningssinnet att ha en helt entydig och
objektiv klassning, som det är att använda den administrativa
klassningen.

Men att t ex dessa tre länsvägsdelar (väg 222) skulle ha samma klass
(secondary?) kan jag inte alls se någon logik eller användarnytta med:
http://goo.gl/maps/XDNSF
http://goo.gl/maps/L7YpG
http://goo.gl/maps/l9OXm

Och jag tycker generellt att de flesta verkar tagga efter en mer eller
mindre subjektivt uppskattad vägstandard snarare än administrativ
klass. Och isåfall tycker jag att det är bättre att försöka beskriva
detta på wikisidan än att att hitta på något annat.

//Mattias

2013/1/12 Joel Grafström j...@torsson.se:

Hej,

Här är mina åsikter.

Från början tyckte jag man skulle tagga efter vägens standard, men insåg att
det var för krångligt och har nu svängt. Nu tycker jag att highway taggen
ska vara efter ett strikt system så att alla vet hur den ska användas.
Visst, små lokala avvikelser är okej om det behövs.

Tyvärr är taggen för motorvägsstandard, motorway, så väl inarbetat, både
hos andra kartleverantörer och hos oss, så den må vara undantagen.

Såhär taggar jag:
motorväg=motorway
stamväg=trunk  (alla europavägar samt vissa riksvägar)
riksväg=primary
primär länsväg=secondary
andra allmänna vägar=tertiary
enskilda vägar=unclassified

Till detta är det inget som hindrar att man sen lägger till ytterligare
taggar som definierar hur vägen ser ut, t.ex. om vägen är motortrafikled,
asfalterad, hur bred den är o.s.v.

Mvh Joel

Per Eric Rosén skrev 2013-01-11 21:39:

Bra med en diskussion här.

Jag tänker i alla fall att det vore bra att tydligare kunna skilja vägens
*utförande* och trafiklagstiftningsmässiga klassifikation såsom

motorväg (implicerar både fysiska och juridiska egenskaper)
motortrafikled (kan se ut nästan hur som helst, men cykelförbud etc som
ovan)
2+1-väg
12-metersväg med breda vägrenar
...

från nät-klassificering såsom

europaväg
riksväg (tvåsiffrig)
länsväg riksintresse (syns inte på nummer)
länsväg övrig skyltad (288 osv)
länsväg övrig
enskild väg
och sen naturligtvis alla gator i tätort med kommunal väghållare

I det sammanhanget tycker jag highway=motorway är något dåligt. Det finns
kommunala trafikleder klassade som motorväg, men som inte är länsväg ens.
Och en europaväg kan vara smal och med ringa trafik, kanske rentav grusväg
(uppe i lappland). Det senare, europaväg, kan man ju delvis tolka ur ref
genom att det börjar på E (och skulle kunna tolka läns/riksvägar på antal
siffror), men klassificeringen för highway känns lite godtycklig.

/Per Eric
--
^): Per Eric Rosén http://rosnix.net/~per/
/   p...@rosnix.net GPG 7A7A BD68 ADC0 01E1 F560 79FD 33D1 1EC3 1EBB 7311


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [OSM-talk] Image of the week points to wrong week

2013-01-01 Thread Erik Lundin
There was an edit [1] to get the correct year belonging to this week, 
since week number 1 of 2013 started before year 2012 ended. There is a 
syntax for this in MediaWiki, see [2]. However, the trouble seems to be 
that using that syntax, the week number is only available zero-padded, 
while the images have names that aren't zero-padded. I guess the easiest 
solution is to rename Template:Iotw image/2013-1 to Template:Iotw 
image/2013-01.


Regards,
Erik

[1] 
http://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Template:Image_of_the_weekdiff=prevoldid=848636

[2] http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Extension:ParserFunctions#.23time

2013-01-01 19:35, Pierre Béland skrev:

In page http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Main_Page, Image of the week
points to Template:Iotw image/2013-2.
http://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Template:Iotw_image/2013-2action=editredlink=1

The first week image do not appear today. Is this the zero day bug?
Somebody nows how to correct?
Pierre


___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk



___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] Image of the week points to wrong week

2013-01-01 Thread Erik Lundin
Another way to get the week number that's not zero-padded is to bring 
back the {{CURRENTWEEK}}, but then different syntaxes are mixed, which 
is a bit ugly. I did this as a workaround just to get it working, but 
we'll have to figure out the best long term solution.


Regards,
Erik

2013-01-01 19:52, Erik Lundin skrev:

There was an edit [1] to get the correct year belonging to this week,
since week number 1 of 2013 started before year 2012 ended. There is a
syntax for this in MediaWiki, see [2]. However, the trouble seems to be
that using that syntax, the week number is only available zero-padded,
while the images have names that aren't zero-padded. I guess the easiest
solution is to rename Template:Iotw image/2013-1 to Template:Iotw
image/2013-01.

Regards,
Erik

[1]
http://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Template:Image_of_the_weekdiff=prevoldid=848636

[2] http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Extension:ParserFunctions#.23time

2013-01-01 19:35, Pierre Béland skrev:

In page http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Main_Page, Image of the week
points to Template:Iotw image/2013-2.
http://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Template:Iotw_image/2013-2action=editredlink=1


The first week image do not appear today. Is this the zero day bug?
Somebody nows how to correct?
Pierre


___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk



___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [Talk-se] Lantmäteriverket har gett OSM tillstånd att föra databas och publicera kartor

2012-10-21 Thread Erik Lundin
Det måste vara ett delikat problem Lantmäteriet har. Hur kan de hindra 
kartläggning av objekt om de inte vill tala om vilka objekt det rör sig 
om? Om någon skulle kartlägga ett objekt som finns med på deras hemliga 
lista, och de kommer och tar bort det med hänvisning till att det är 
hemligt, så är det inte hemligt längre. Om de å andra sidan tar bort det 
anonymt utan att tala om att det är hemligt finns det ju inget som 
hindrar någon annan att upptäcka att objektet saknas och kartlägger det 
på nytt.


/Erik

2012-10-21 08:51, Kristoffer Malmström skrev:

Det får vi ju tydligen aldrig veta, eftersom det är hemligt.

/ Kristoffer

Markus Lindholm skrev 2012-10-21 08:44:

Finns det några exempel på objekt som finns i databasen idag som borde
rensas bort?

/Markus

2012/10/20 Hakan Karlsson hakan.karls...@pb.com:

Jag ringde Lantmäteriet igår och blev via Geodatasupporten kopplad till Arne 
Bergquist på sekretessavdelningen. Jag fick veta att det är Arne som ligger 
bakom beslutet (framgår ju också av Johan Jönssons information). Mitt intryck 
efter vårt samtal är att han har stor förståelse för problem och möjligheter, 
och han är inriktad på att bidra till en fungerande lösning som gynnar alla.

Jag var förstås ute och cyklade (dessutom utan OSM-karta!) när jag funderade 
kring eventuella taggar tidigare. Vi ska undvika att ha skyddsobjekt med 
karteringsförbud i både databas och kartor. Den goda nyheten är att 
Lantmäteriet kan hjälpa till med såväl riktlinjer som den faktiska granskningen!

Lite info om skyddsobjekt:
Skyddslagen är relativt ny, den antogs 2010. Tidigare utpekade skyddsobjekt 
gäller till utgången av 2014, till dess ska en fullständig översyn ha gjorts 
enligt definitionerna i den nya lagstiftningen.
Militära skyddsobjekt hanteras av Försvarsmakten, civila av Länsstyrelserna. 
Ingen utanför Lantmäteriet kommer att få en lista över skyddsobjekt, och det 
behöver vi heller inte ha.
Av alla skyddsobjekt är det bara vissa som har avbildningsförbud. För många av 
dessa handlar det om att man inte ska fotografera genom ett fönster för att 
till exempel ta en bild på någon person. Vissa skyddsobjekt med 
avbildningsförbud har dessutom karteringsförbud, typiskt gäller detta objekt 
omgärdade av skyddstängsel. Christian Asker hade ju med en bra lista tidigare i 
tråden.

Lagstiftningen kring spridningstillstånd och granskning av skyddsobjekt är 
däremot gammal och fungerar dåligt idag. Sekretessgruppen har haft OSM och 
liknande initiativ under uppsikt sedan ett och ett halvt år, och Arne jobbar 
med ett utkast till förslag på nytt regelverk.
Arne tog på sig att skriva riktlinjer över vilka typer av objekt som vi inom 
OSM ska undvika att kartera. (Jag antar att dessa kan ligga som sticky note på 
wiki?) Han tar också på sig att ta fram en metodik för hur Lantmäteriets 
sekretessavdelning granskar och tar bort skyddsobjekt i den befintliga 
databasen, och sedan tar ut delta för granskning med jämna mellanrum i 
framtiden. Vi kan gärna också gärna skicka tips, liknande de länkar som 
förekommer tidigare i denna tråden. Dessa tips skickas till deras allmänna 
inbox: tillstandsaren...@lm.se
Är det någon mer som vill komma i kontakt med Arne Bergquist har han telefon: 
026-63 37 61.

Sammantaget kan vi utgå från att upprensningen av skydddsobjekt gör att OSM i 
mycket högre grad kommer att kunna användas av myndighetssverige, vilket 
säkerligen också gör att intresset från dessa att bidra med sina data till OSM 
ökar. Underbart!

/Håkan (hakke)




___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Min första ändring - Blev det rätt?

2012-06-17 Thread Erik Lundin
Bra att du nämner att det bör vara vid flera tidpunkter, eftersom mitt 
intryck är att frekvensen på bruset i GPS-positioner är ganska 
lågfrekvent, så att ett spår kan ge intryck av att ha högre noggrannhet 
än vad det egentligen har. Detta märker man också om man låter en 
GPS-mottagare ligga stilla en stund - positionen vandrar långsamt runt 
och kan ibland ligga riktigt långt från startpositionen.


Bara en grej att ha i åtanke.

/Erik

2012-06-11 22:24, Joakim Fors skrev:

Multipla egna GPS spår tagna längs kännspaka riktmärken är nog det som gäller. 
T.ex. flera gånger vid olika tidpunkter längs mitten på två vägar som korsas så 
får man rätt bra referens. Bing kan kasta sjukt mycket på vissa ställen… lite 
mindre på andra. :)

/Joakim

On 11 jun 2012, at 22:04, Christoffer Holmstedt wrote:


Jo, det tog lång tid =)

Jag funderade lite på det där med offset tidigare verkar som det mesta
är ritat efter Bing. Sprang en löprunda tidigare med GPS, en Garmin
Forerunner 610...har mellan 3 och 5 meters noggranhet men var en bra
bit utanför Bing kartan. Vad är det som används som referens när man
ritar OSM kartan...egna GPS spår eller efter Bing kartan?

Här finns GPX spår från tidigare idag
http://www.christofferholmstedt.se/osm/gpx/vasteras-20120611.gpx

Med vänlig hälsning
--
Christoffer Holmstedt


Den 11 juni 2012 20:12 skrev Joakim Forsjoa...@joakimfors.org:


On 11 jun 2012, at 16:53, Christoffer Holmstedt wrote:


Eftersom detta är min första ändring tänkte jag dubbelkolla med er som
har rutin om jag tänkte rätt med ändringen och om det blev rätt i OSM.
Changeset på http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/11865266

Det jag upptäckte var en cykelbana i markplan var ihopkopplad med en
cykelbana som går på en bro ett tiotal meter ovanför. Det som gör det
lite speciellt är att det är en bro för cyklar under en bro för bilar
och cyklar. Så de större ändringarna jag gjorde är som följer.

1) Gjorde om motorvägsbron och tillhörande cykelbanor till layer=2
från layer=1
2) Cykelbron under motorvägen satte jag layer=1 på.
3) Flyttade den nedre bron en aning för att förtydliga att det är två
separata broar. Dock vill jag ju ha den så trovärdigt placerat som
möjligt men svårt att avgöra exakt vart den är utan att gå dit och
fotografera/anteckna någon relation till ett objekt som är synligt
från flygfoton då större delen av området verkar vara anpassat efter
Bing kartor.

Något jag har missat?



Tycker det ser bra ut jag. Verkar som du väntat länge på att göra en. :)

Ser att det finns lite andra vägar där i trakten som kunde städas upp och rätas 
ut. En hel del cykelvägar också som korsar andra vägar utan att det finns en 
nod där de korsar gemensam med den andra vägen. Ganska liten förskjutning på 
Bing så påverkar väl inte så farligt men inte helt fel att ändå rita nya saker 
med korrekt offset.

/Joakim


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Gemenskapens projekt: Sök pengar senast 19 april

2012-04-14 Thread Erik Lundin
Jag har under en tid hållt ögonen på http://diy-streetview.com/. Folket 
bakom där har utvecklat en enkel kamerarigg tänkt att användas om man 
själv vill fotografera gatuvyer på ett hyffsat automatiskt sätt. Det 
hade varit skoj att ha gemensam tillgång till sådan utrustning så att 
den som för tillfället har tid och energi över kan sticka ut och 
fotografera lite. Jag har inte riktigt koll på vad utrustningen kostar, 
och även andra frågor gör att jag inte riktigt orkar dra i det själv 
just nu, t.ex. i vilken regi prylarna skulle ägas och hur man lämpligast 
publicerar bilderna.


/Erik

2012-04-15 01:12, Lars Aronsson skrev:

Föreningen Wikimedia Sverige, där jag satt i styrelsen tills
helt nyligen, har utlyst projektmedel som alla kan söka för
att främja fri kunskap. OpenStreetMap faller helt klart inom
ramarna för detta. Behöver du pengar till något? Sista
ansökningsdatum för den här gången är 19 april,
http://se.wikimedia.org/wiki/Gemenskapens_projekt_2012

Det finns 75.000 kr i potten och hittills ser det bara ut
att ha kommit in ansökningar som täcker 22.000 kr.

Trycka t-tröjor, gå på en kartmässa, arrangera en karthelg,
skaffa ny GPS, ...?




___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Artikel i SvD/bild från Scanpix

2011-09-24 Thread Erik Lundin

Hej!

Såg en artikel [1] på svd.se med bild från Scanpix, som visar lite 
spårdata från en iPhone (angående denna loggning) med OpenStreetMap 
(Mapnik) som bakgrund. Känns kul, eftersom jag tolkar det som ett tecken 
på att vår karta börjar etablera sig och anses vara av tillräckligt hög 
kvalitet.


Sen borde det väl egentligen stå någonstans var kartan kommer ifrån, eller?

/Erik

[1] 
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kartlaggning-med-gps-vacker-ilska_6497656.svd


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [OSM-talk] Sister Projects / possible data source

2011-09-08 Thread Erik Lundin
I don't know if I have got this discussion wrong, but I have seen at 
least two community projects that are trying to build databases of 
locations of different wireless networks: http://openbmap.org/ and 
http://opencellid.org/


/ Erik

[1] http://opencellid.org/

2011-08-07 23:50, John Smith skrev:

On 8 August 2011 07:46, Richard Weaitrich...@weait.com  wrote:

As I remember it from previous discussions, wifi locations are
somewhat transient for OSM.  Cell tower locations are likely from
government databases are they not?


Google etc estimate location of towers by using data handsets expose.


Given that this would be a 'complete' dataset from another source, why
duplicate (and eventually synchronize) it with OSM, when it should be
possible to display them together in a mash up?


If there is GPS data involved that might be more useful than the tower
estimations etc.

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [Talk-se] Licensutmaning

2011-09-04 Thread Erik Lundin

Hej!

Jag började kika på de som är kvar att kontakta i Göteborg. Upptäckte 
bidragen från användare gerrit [1], vilka i princip bara är en massa 
noder över hela världen med t.ex. note=Göteborg, Sweden, d.v.s. nån 
slags import (med ett changeset per nod) av platsnamn, källa okänd. 
Visst, noderna gör kanske ingen stor skada, men jag skulle nog vilja 
påstå att OSM klarar sig bättre utan de bidragen. Ska användaren 
kontaktas ändå, av ren princip, eller är det ok att skippa?


Ett tips är för övrigt att kolla om användaren man tänker kontakta har 
bidrag över ett större område än Sverige och om det i så fall är 
lämpligt att använda engelska vid kontakt.


/Erik

[1] http://www.openstreetmap.org/user/gerrit/edits

2011-08-26 23:08, Peter Kindström skrev:

Hej!
Nu har jag lagt till en ny funktion på statistiksidorna för licensbytet,
http://www.infolagret.se/osm/ (i tabellerna på undersidorna). Det är en
funktion för att med endast två musklick notera att en person är
kontaktad/påmind om licensbytet.

Jag har även dammsugit wikisidan med namn på kontaktade personer och
fört in dessa i min databas, så den borde vara up-to-date.

Det finns nu 763 personer kvar att kontakta i Sverige, en inte helt
omöjlig uppgift om vi lägger manken till. Innan september månads slut
borde vi lätt kunna ha kontaktat alla dessa.

Vem antar utmaningen?




___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Licensutmaning

2011-09-04 Thread Erik Lundin
Nu har jag gått igenom kommunerna från Ale till Norrtälje i 
bokstavsordning och skickat en del meddelanden. Kan vara bra att veta om 
nån skulle vilja fortsätta där.


Användare som jag inte har kontaktat är
* De som inte verkar ha ett giltigt användarnamn (kan tydligen ha ett 
användar-id utan giltigt användarnamn).
* Användare som bara har redigeringar som t.ex. har raderats eller på 
annat sätt inte bidragit på ett övertygande sätt. Naturligtvis är detta 
till viss del subjektivt, men det handlar lite om krass prioritering av 
vilka det lönar sig att kontakta.


/Erik

2011-09-04 12:04, Erik Lundin skrev:

Hej!

Jag började kika på de som är kvar att kontakta i Göteborg. Upptäckte
bidragen från användare gerrit [1], vilka i princip bara är en massa
noder över hela världen med t.ex. note=Göteborg, Sweden, d.v.s. nån
slags import (med ett changeset per nod) av platsnamn, källa okänd.
Visst, noderna gör kanske ingen stor skada, men jag skulle nog vilja
påstå att OSM klarar sig bättre utan de bidragen. Ska användaren
kontaktas ändå, av ren princip, eller är det ok att skippa?

Ett tips är för övrigt att kolla om användaren man tänker kontakta har
bidrag över ett större område än Sverige och om det i så fall är
lämpligt att använda engelska vid kontakt.

/Erik

[1] http://www.openstreetmap.org/user/gerrit/edits

2011-08-26 23:08, Peter Kindström skrev:

Hej!
Nu har jag lagt till en ny funktion på statistiksidorna för licensbytet,
http://www.infolagret.se/osm/ (i tabellerna på undersidorna). Det är en
funktion för att med endast två musklick notera att en person är
kontaktad/påmind om licensbytet.

Jag har även dammsugit wikisidan med namn på kontaktade personer och
fört in dessa i min databas, så den borde vara up-to-date.

Det finns nu 763 personer kvar att kontakta i Sverige, en inte helt
omöjlig uppgift om vi lägger manken till. Innan september månads slut
borde vi lätt kunna ha kontaktat alla dessa.

Vem antar utmaningen?




___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Kartfika i Göteborg?

2011-08-21 Thread Erik Lundin

Hej!

Låter trevligt. Jag tror jag kan åtminstone den 29:e eller 30:e.

/Erik

2011-08-21 22:51, Martin Holmgren skrev:

Hallå!

Bra initiativ! Jag är definitivt på, men just 30:e är jag upptagen. Så
om det inte är den enda dagen du eller andra intresserade kan skulle jag
kunna 29:e eller 31:e, samma tid och plats.

Mvh, Marty
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:D95marty

21 aug 2011 kl. 21.12 skrev Joel Grafström:


Hej,

Tycker det är lite dåligt med kartträffar för tillfället :) Någon som
är intresserad av en kartfika i Göteborg det närmaste? Förslagsvis
tisdagen den 30:e augusti kl 18 på Fröken Olsson. Någon som är intressad?

Mvh Joel
(User:Leojth)

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org mailto:Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se




___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Taggning av div svenska företeelser

2011-08-03 Thread Erik Lundin

Hej!

2011-08-03 08:46, Simon Josefsson skrev:

* Kommunal badplats
* Icke-kommunal badplats (typ brygga i skogen).


Är det en naturlig strand brukar jag tagga natural=beach, men
leisure=water_park kanske?


Än så länge tycker jag att leisure=beach är det som ligger närmast till 
hands för det svenska begreppet badplats (d.v.s. allt som på en karta 
kan markeras med den klassiska vägskyltsymbolen för badplats, se även 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Badplats). Taggen inte så etablerad än, men 
om vi i Sverige enas om något hade det kanske varit bra. Den nämns i 
alla fall på http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bathing.


Mvh Erik

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [OSM-talk] Better Bing imagery in Potlatch?

2011-05-28 Thread Erik Lundin
Thanks, this was helpful. My JOSM had max zoom level set to 17. Changing 
it to 18 or 19 gives a significant increase of the resolution. Just a 
small difference between 18/19 in this case.


/Erik

2011-05-28 16:07, Tom Hughes skrev:

On 28/05/11 13:08, Maarten Deen wrote:


Does Potlatch have access to better BING imagery? I'm looking at Walbeck
in Germany
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.495886lon=6.243827zoom=18 and
in Potlatch 2 the imagery is a lot better than in JOSM. In the imagery
settings I have bing:bing for Bing Sat.


My guess is you have the max zoom set too low in JOSM. IIRC it defaults
to 18 but bing can go higher than that, depending on the area.

Tom



___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [Talk-se] Taggning av multipolygoner

2011-01-14 Thread Erik Lundin
De flesta har kanske redan läst wiki-dokumentationen, men ändå... här är 
länken:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Multipolygon

/Erik

2011-01-14 10:22, Ture Pålsson skrev:

Jag har noterat att det dyker upp en hel del multipolygon-relationer
där alla intressanta taggar (landuse, building, ...) sitter på
vägarna och inte på relationen. Borde inte de taggarna sitta på
relationen i stället?

Iofs är väl slaget redan förlorat i alla fall; att använda OSM-data
kommer alltid att vara ett slagsmål mot egendomlig taggning...

  -- T

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Göra klart Europa-, riks läns vägar?

2010-09-08 Thread Erik Lundin

Hi,

I'm not completely sure if you mean that the mentioned roundabout 
mapping is wrong, but as I was the one who did the last edit, I can 
explain how I think regarding roundabouts and relations:
* I use to split up roundabouts if not the complete roundabout belongs 
to the relation.
* If the way is oneway (or roundabout, which implies oneway), I do not 
add forward or backward as roles.


/Erik

2010-08-29 14:02, Hanno Hecker skrev:

On Fri, 27 Aug 2010 19:30:50 +0200
Peter Kindströmpeter2...@infolagret.se  wrote:

Här tror jag t.ex. min statussida (kommentarerna) plus kanske en
markering på OpenStreetBugs eller en FIXME vore realistiskt idag. För
kreti  pleti kanske min sida kan vara tillräckligt enkel?
(En baktanke jag har är att skriva en artikel i Caravanbladet och be en
stor del av Sveriges campare om hjälp - de vill ha enkelhet i så fall.)

Vad tycker ni?

I've hacked gary68's relation check ([1], [2]) a bit. It does not
report an error if a junction=roundabout is in the route... note: this
just includes support for closed roundabouts: For example the
roundabout north of node 310316 is divided into four parts, none of the
links has a forward/backward role for Riksväg 55 (two problems at
once :-)).

The result can be seen here:
http://ankh-morp.org/osm/sv-routes.htm (output restricted to
route=road, because route=* would be 4MB :-))

Hanno

[1]:
http://svn.openstreetmap.org/applications/utils/gary68/checkrelation.pl
[2]: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation_Check

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [OSM-talk] Motion sensors for navigation

2010-03-24 Thread Erik Lundin
Talking about tunnel tracking...

I have thought of a solution were you have a GPS device together with an 
electronic compass sensor. In the tunnel, the position is calculated by 
knowing the last position, the speed (either from the speedometer in a 
car or keeping the same speed as before the tunnel) and the compass 
direction. Since the error in this case increases exponentially with 
time (right?), it would help to drive through the tunnel in both directions.

/Erik

David Earl skrev:
 On 23/03/2010 12:21, John Smith wrote:
 On 23 March 2010 21:56, David Earlda...@frankieandshadow.com  wrote:
 I wonder whether they might be interested in offering us some units for
 testing?
 Using inertial navigation the accuracy deteriorates considerably over time.

 http://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_navigation
 
 Yes, obviously. The problems we have are exactly the ones they are 
 trying to solve though - urban canyons and tunnels - where we lose the 
 GPS accuracy for a short while. I don't think they're suggesting they 
 are a substitute for GPS, just to augment it where GPS can't reach. If 
 they are looking at military applications, the accuracy has to be an 
 order of magnitude better than we would need as is their GPS.
 
 David
 
 
 ___
 talk mailing list
 talk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


[OSM-talk] DIY-streetview.org

2010-02-08 Thread Erik Lundin
Hi,

I just found this very interesting site, with guys working on an open 
source streetview photographing system:

http://www.diy-streetview.org/

Yes, I know of Openstreetview etc., but it's hard to find people 
building the camera rigs.

Cheers,
Erik

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


[Talk-se] direction - tag för riktningsangivelse (Was Re: Novam bus_stops..)

2010-01-13 Thread Erik Lundin
Markus Lindholm skrev:
  Tycker att samma information borde gå att härleda baserat på
 
  - Vilken sida av vägen busshållplatsen ligger
  - Om det är höger- eller vänstertrafik som gäller

För det mesta skulle det nog fungera, men ibland finns det nog fall då 
det är svårt att algoritmiskt avgöra vilken väg som en busshållplats hör 
till, t.ex. nära korsningar, busstationer m.m.

Apropå riktning har jag funderat lite på behovet av en tag som anger 
riktning hos en nod, vilket borde kunna ett smidigt sätt att rikta in 
t.ex. fartkameror, skyltar, slott (brukar ritas med riktning på en del 
kartor) och kyrkor. Dessutom finns säkert andra saker som skulle kunna 
använda en sådan angivelse. Tydligen finns redan ett förslag om just den 
här funktionen på wikin, och där föreslås den kunna gälla även för ytor:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/direction

Rent ritningstekniskt borde vara enkelt att förse ritprogrammen med en 
funktion för att för hand dra i ett handtag och på så sätt sätta riktningen.

/Erik


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] direction - tag för riktningsangivelse (Was Re: Novam bus_stops..)

2010-01-13 Thread Erik Lundin

Erik Johansson skrev:
  Det fungerar ju bra för kyrkor och bus_stops med bara 8 väderstreck
  alltså direction=N, och direction=360 ser ju så tråkigt ut.. :-)

Egentligen finns det nog inget som hindrar alias för de vanliga 
väderstrecken, men basen bör nog ändå vara grader eller något annat 
numeriskt. Jag skulle nog vilja kunna rikta in vissa saker noggrannare 
än med 45 graders upplösning.

/Erik


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [OSM-talk] openmaps.eu

2009-12-17 Thread Erik Lundin
Yeah! Maybe we have to increase our efforts to announce that we exist? I 
joined OSM in May 2008, but would have done it earlier if I had found 
out about it before.

/Erik

Andreas Labres skrev:
 They seem to be reinventing the wheel, somehow...

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] openmaps.eu

2009-12-17 Thread Erik Lundin
I just found their links page (http://openmaps.eu/links) where they link 
to OpenStreetMap, so they are at least aware of our project.

/Erik

Erik Lundin skrev:
 Yeah! Maybe we have to increase our efforts to announce that we exist? I 
 joined OSM in May 2008, but would have done it earlier if I had found 
 out about it before.
 
 /Erik
 
 Andreas Labres skrev:
 They seem to be reinventing the wheel, somehow...

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] more accurate open-source gps hardware

2009-11-13 Thread Erik Lundin
Nice idea. Alas, it seems to be too good to be true, as the first 
comment points out.

Alex S. skrev:
 http://blog.makezine.com/archive/2009/11/diy_real_time_kinematic_gps.html
 
 
 ___
 talk mailing list
 talk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] Trace type

2009-09-01 Thread Erik Lundin
Ed Avis skrev:
 I think it would be better to specify the model of GPS device you used, which
 can then be matched against a database of model quirks including such things
 as whether it undulates the geoid correctly.

This approach maybe would be useful to differentiate between tracks made 
with GPS devices and those (in the future) made with devices supporting 
the Galileo system. AFAIK Galileo will have a bit higher precision than GPS.

/Erik

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] DraganFly RC helicopters

2009-08-15 Thread Erik Lundin
Ach so... Thank you for the explanation! :)

Wish I had more time to spend on such a project.

/Erik


___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [Talk-se] Spång

2009-08-15 Thread Erik Lundin
Rättar mig själv - menar naturligtvis under wood. :P

/Erik

Erik Lundin skrev:
 I beskrivningen för surface, under path, står det
 some times used for bridges and plank walkways for foot traffic through 
 swampy areas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[OSM-talk] DraganFly RC helicopters

2009-08-14 Thread Erik Lundin
I know RC helicopters as potential aerial photo source has been 
discussed before, but today I read about some helicopter from DraganFly 
and didn't find anything about them on the lists. They seem to be very 
interesting for our purposes.

http://www.draganfly.com/

/Erik

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] DraganFly RC helicopters

2009-08-14 Thread Erik Lundin
I don't really understand what you mean by open source here. If you 
buy an RC helicopter, aren't you free to do whatever you want with it?

/Erik

Stefan de Konink skrev:
  If you want to go Quadcopter I strongly suggest to go for a real open
  source project. Because you will not realise how much it will annoy you
  if you have to change something but can't do it because the platform is
  closed.


___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] Announcemen: Multilingual Country-List

2009-08-13 Thread Erik Lundin
I think there's a good point of having the redundancy of name:xx tags 
even when it is the same as the name tag, because that makes the 
translated names more safe. For the Swedish translations I saw several 
names that were marked as OK even though they weren't translated. It's 
too easy to read through the names and mark them as OK without thinking 
too much.

/Erik

Peter Körner skrev:
 No, just mark it as ok. If there's an existing one with an identical 
 name you may also delete the needless translation.
 
 I'll add some highlight to those needless translations, soon.

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


[OSM-talk] Wanted: Web application that connects notes to an OSM slippy map

2009-05-23 Thread Erik Lundin
Hi,

My family is planning a Europe tour this summer, and the planning is 
performed on a wiki. When brain storming about different destinations it 
would be of great value to be able to add a new suggestion through 
selecting a place on a map and attaching a note. I can think of many 
situations where such an application could be useful. It doesn't 
necessary has to be notes _on_ the map, but just something that links an 
object to a position on the map. Perhaps a list beside the map where the 
position on the map is highlighted when selecting an object in the list, 
and vice versa.

If something like this exists, please let me know. Otherwise this would 
be a killer application for somebody to write.

Regards,
Erik

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] Wiki: chriscf vandalism

2009-01-31 Thread Erik Lundin
Richard Fairhurst skrev:
 The important thing is that there is no prescription. No rejected. No
 approved. Just easy-to-use documentation of what people are using, why. If
 you feel a need for a particular tag, start using it, and document it. If
 the tag is good, it'll catch on. It's much more akin to OSM-style
 crowdsourcing than the rather Wikipedia-esque procedures we have at the
 moment.
 
 Then, the people who maintain Map Features can pull out the most popular
 tags and descriptions from here; same goes for Potlatch presets, JOSM
 presets, and any other lists of tags.

It's an interesting idea, and I like when people come up with 
constructive suggestions. Just one thought: what would prevent an edit 
war on the data when people interpret the tags differently? I think that 
there still is a need for some kind of consensus.

Erik

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] Can not remove a way from a relation

2009-01-28 Thread Erik Lundin
Thanks!

Erik

Richard Fairhurst skrev:
 Erik Lundin wrote:
 But how can the nodes be listed as members of way 29370058 when 
 they are deleted?
 
 http://lists.openstreetmap.org/pipermail/dev/2009-January/013540.html
 and passim
 
 cheers
 Richard

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] Can not remove a way from a relation

2009-01-27 Thread Erik Lundin
Hi,

I had a similar problem earlier this month. The correspondence can be 
found in the mail archives: 
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2009-January/thread.html#33157

The problem is that JOSM gets an error while uploading a relation that 
references a non-existent way. I wrote a little perl script to find 
relations referencing non-existent ways or ways referencing non-existent 
nodes. Using the script I found that the relation (21359) contains a 
reference to way 8135282, which was deleted on January 5th 
(http://www.openstreetmap.org/browse/way/8135282/history). I tried to 
remove the way from the relation, but get the same error while uploading.

Last time it was Frederik Ramm who removed the reference to the 
non-existent way 
(http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2009-January/033167.html), 
so maybe he knows how to do.

Erik


___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] Can not remove a way from a relation

2009-01-27 Thread Erik Lundin

Shaun McDonald skrev:
There could be another way that has been deleted, or there is a node 
that is reference by a way that is missing.


Does your script look at those?


Yes, it does. I tested to remove a couple of ways and nodes, and the 
script detected all faulty references. The script is attached to this 
mail. It's not fancy (ie. it has no xml parsing), but I think it's 
working. You just have to run it on a file containing the osm data of a 
relation and related ways and nodes. To achieve this, select to download 
incomplete members in the relation editor of JOSM.


Erik



findBadReferences.pl
Description: Perl program
___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


[OSM-talk] Article at Good Gear Guide

2009-01-17 Thread Erik Lundin
Hi everybody,

I ran into this article at Good Gear Guide: 
http://www.goodgearguide.com.au/article/273270/project_turns_geodata_collection_into_party

Erik

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


[OSM-talk] Upload of relation from JOSM fails

2009-01-14 Thread Erik Lundin
Hi,

When I try to upload any change to relation 36947 (route E 18) from 
JOSM, the answer gets

upload to: http://www.openstreetmap.org/api/0.5/relation/36947...connected
got return: 412 with id 36947
...

It seems to be the combination of JOSM and this certain relation that 
fails, because I managed to edit the relation from Potlatch, and JOSM 
has no problems with for instance relation 20773 (route E 45).

Has the relation got corrupted somehow, or is it a bug in JOSM?

Regards,
Erik

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] Upload of relation from JOSM fails

2009-01-14 Thread Erik Lundin
Frederik Ramm skrev:
 The reason for this error is that the API will reject (with 
 precondition failed) any relation which contains a way where one of 
 the nodes in that way is deleted.

 There may be other options, perhaps it is possible to download all 
 relation members in JOSM and check which is flagged incomplete 
 afterwards.

I downloaded all members in JOSM and saved to a file, and then wrote a 
script that checked that all nodes referenced from ways existed. 
Surprisingly I didn't find any references to non-existent nodes.

Except from that, I've cleaned the relation's ways from duplicate nodes 
etc., so there's no validation errors from the validator in JOSM. 
However, the problem is still there.

Erik

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] Upload of relation from JOSM fails

2009-01-14 Thread Erik Lundin
Hi,

Frederik Ramm skrev:
 I downloaded the relation and saved it to a file. The file had 666 
 lines. Need I say more ;-)?

To get all members you have to open the relation editor and choose to 
retrieve all incomplete members. Doing this gives me a file with 26288 
lines.

 Using my binary search technique mentioned above, I found that the 
 relation upload fails as soon as you include way 4258639. It succeeds if 
 that way is removed from the relation (which I now have done).

Thanks! I have now modified my script to find references to non-existent 
ways as well, and this works for the mentioned way.

 After that I tried to analyse what was wrong with way 4258639. Easy: It 
 has been deleted more than a week ago. I'm surprised you were able to 
 download the relation in JOSM; it should have been flagged incomplete.

Can't help with this, but I'm using the latest JOSM.

Erik

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] Upload of relation from JOSM fails

2009-01-14 Thread Erik Lundin
Hi,

Frederik Ramm skrev:
 I downloaded the relation and saved it to a file. The file had 666 
 lines. Need I say more ;-)?

To get all members you have to open the relation editor and choose to 
retrieve all incomplete members. Doing this gives me a file with 26288 
lines.

 Using my binary search technique mentioned above, I found that the 
 relation upload fails as soon as you include way 4258639. It succeeds if 
 that way is removed from the relation (which I now have done).

Thanks! I have now modified my script to find references to non-existent 
ways as well, and this works for the mentioned way.

 After that I tried to analyse what was wrong with way 4258639. Easy: It 
 has been deleted more than a week ago. I'm surprised you were able to 
 download the relation in JOSM; it should have been flagged incomplete.

Can't help with this, but I'm using the latest JOSM.

Erik

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk] Question: How to describe groups of islands - proposal draft

2008-09-16 Thread Erik Lundin
All established relations 
(http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Relations#Established_uses_of_Relations)
 
seem to use k='type' v='something' to indicate what kind of relation it 
is. Later somebody may want to add a relation that describes eg. a group 
of lakes. I'd suggest we follow that template and include tag k='type' 
v='group' /.

What's the difference between way and area in this context? Wouldn't 
area be a more natural way to describe an island?

/Erik

Hendrik T Voelker skrev:
 Am 13.09.2008 um 19:17 Uhr schrieb Hendrik T Voelker:
 
 just a short question:

   How do I describe a group of islands, like e.g. the Ertenholmen (consists 
 of
   about 13 islands, islets, and archipelago in the Baltic Sea.

 I would expect to use the relation for that
 
 It seems there is not yet any solution for this. So how about the following:
 
   relation ...
 
 tag k='group' v='archipelago' /
 
 tag k='name' v='A group of Islands' /
 tag k='is_in' v='country' /
 
 member type='node' ref='id' /
 member type='way' ref='id' /
 ...
   /relation
 
 The immediately arising question is, is group enough, or would you also
 think that an
 
   tag k='type' v='group' /
 
 is required? I personally thing that is unnecessary redundancy, but then, who
 knows.  Maybe someone can point out why it is not.
 
 For choosing 'archipelago' as value, maybe someone has a better alternative. I
 am no native English speaker.
 
 TIA
 
 Hendrik
   

___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk