Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-28 Berichten over hetzelfde onderwerp Floris Looijesteijn
Nu sla je volgens mij de spijker op z'n kop.

OpenTaal zit nu ook met een licentie die voor software gemaakt is en zal er dus
waarschijnlijk nog wel achter komen dat dat misschien niet altijd de juiste
bescherming biedt.

Hoe gaaf zou het zijn als ze, wanneer ze bovenstaande conclusie hebben
getrokken, dan overgaan naar OdBL? :)

Groet,
Floris

2012/5/26 Hugo Holscher hugoholsc...@gmail.com:
 Mijn mailbox loopt vol met deze serie mails ;). De Licentie is kennelijk nog
 steeds een hot-topic.

 Misschien verstandig nog even naar de bron te gaan: OSM is naar de ODBL
 gegaan omdat CC-by-SA geen bescherming bood voor databases en dat is wat de
 te beschermen kern van OSM is.

 Rijst meteen de vraag: waarom geldt niet hetzelfde voor OpenTaal? Daar
 bescherm je toch ook een database en geen auteursrechten.

 Als zulke databases ook een DBL zouden hebben, zou deze hele discussie
 volgens mij over zijn.

 Hugo

 -Oorspronkelijk bericht- From: Stefan de Konink
 Sent: Saturday, May 26, 2012 1:34 AM
 To: talk-nl@openstreetmap.org
 Subject: Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

 On 26-05-12 00:08, Gertjan Idema wrote:

 - Geldt 'source=AND' ook voor de name tag van een straat?


 Uiteraard, dat is de bron van de geometrie en straatnaam.

 - Zo ja, mag deze straatnaam dan met vermelding van 'AND' als source
 naar OpenTaal gestuurd worden.


 Deze vraag kan ik zeker beantwoorden.

 http://mirror.openstreetmap.nl/AND/LICENSE.TXT


 De data van AND vereist CC-BY-SA, jullie leveren CC-BY. Ik acht de kans
 vrij groot dat als je met de heren in Rotterdam belt, met doel etc., je
 het ook nog mee krijgt onder jullie CC-BY. Ook hier: de beller is sneller.


 Stefan

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-28 Berichten over hetzelfde onderwerp Pander


Floris Looijesteijn o...@floris.nu wrote:

Nu sla je volgens mij de spijker op z'n kop.

OpenTaal zit nu ook met een licentie die voor software gemaakt is en
zal er dus
waarschijnlijk nog wel achter komen dat dat misschien niet altijd de
juiste
bescherming biedt.

Ik zal deze week het bestuur van OpenTaal vragen voor een reactie van onze 
zijde. We maken namelijk op verschillende manieren gebruik van onze bronnen 
terwijl we de licenties correct respecteren.

Hoe gaaf zou het zijn als ze, wanneer ze bovenstaande conclusie hebben
getrokken, dan overgaan naar OdBL? :)

Groet,
Floris

2012/5/26 Hugo Holscher hugoholsc...@gmail.com:
 Mijn mailbox loopt vol met deze serie mails ;). De Licentie is
kennelijk nog
 steeds een hot-topic.

 Misschien verstandig nog even naar de bron te gaan: OSM is naar de
ODBL
 gegaan omdat CC-by-SA geen bescherming bood voor databases en dat is
wat de
 te beschermen kern van OSM is.

 Rijst meteen de vraag: waarom geldt niet hetzelfde voor OpenTaal?
Daar
 bescherm je toch ook een database en geen auteursrechten.

 Als zulke databases ook een DBL zouden hebben, zou deze hele
discussie
 volgens mij over zijn.

 Hugo

 -Oorspronkelijk bericht- From: Stefan de Konink
 Sent: Saturday, May 26, 2012 1:34 AM
 To: talk-nl@openstreetmap.org
 Subject: Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

 On 26-05-12 00:08, Gertjan Idema wrote:

 - Geldt 'source=AND' ook voor de name tag van een straat?


 Uiteraard, dat is de bron van de geometrie en straatnaam.

 - Zo ja, mag deze straatnaam dan met vermelding van 'AND' als source
 naar OpenTaal gestuurd worden.


 Deze vraag kan ik zeker beantwoorden.

 http://mirror.openstreetmap.nl/AND/LICENSE.TXT


 De data van AND vereist CC-BY-SA, jullie leveren CC-BY. Ik acht de
kans
 vrij groot dat als je met de heren in Rotterdam belt, met doel etc.,
je
 het ook nog mee krijgt onder jullie CC-BY. Ook hier: de beller is
sneller.


 Stefan

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-26 Berichten over hetzelfde onderwerp Hugo Holscher
Mijn mailbox loopt vol met deze serie mails ;). De Licentie is kennelijk nog 
steeds een hot-topic.


Misschien verstandig nog even naar de bron te gaan: OSM is naar de ODBL 
gegaan omdat CC-by-SA geen bescherming bood voor databases en dat is wat de 
te beschermen kern van OSM is.


Rijst meteen de vraag: waarom geldt niet hetzelfde voor OpenTaal? Daar 
bescherm je toch ook een database en geen auteursrechten.


Als zulke databases ook een DBL zouden hebben, zou deze hele discussie 
volgens mij over zijn.


Hugo

-Oorspronkelijk bericht- 
From: Stefan de Konink

Sent: Saturday, May 26, 2012 1:34 AM
To: talk-nl@openstreetmap.org
Subject: Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

On 26-05-12 00:08, Gertjan Idema wrote:

- Geldt 'source=AND' ook voor de name tag van een straat?


Uiteraard, dat is de bron van de geometrie en straatnaam.


- Zo ja, mag deze straatnaam dan met vermelding van 'AND' als source
naar OpenTaal gestuurd worden.


Deze vraag kan ik zeker beantwoorden.

http://mirror.openstreetmap.nl/AND/LICENSE.TXT


De data van AND vereist CC-BY-SA, jullie leveren CC-BY. Ik acht de kans
vrij groot dat als je met de heren in Rotterdam belt, met doel etc., je
het ook nog mee krijgt onder jullie CC-BY. Ook hier: de beller is sneller.


Stefan

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl 



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-26 Berichten over hetzelfde onderwerp Henk Hoff
2012/5/25 Cartinus carti...@xs4all.nl

 Juist, en omdat er zo weinig mensen zijn die het interesseert, zitten we
 dus binnenkort opgezadeld met een licentie die het onmogelijk maakt om
 interessante dingen te doen met de OSM data in combinatie met andere
 projecten zoals OpenTaal en OpenOV.


Even voor de duidelijkheid. De huidige licentie geeft ook een probleem met
een project als OpenTaal en OpenOV. De een heeft een Share-Alike (viraal)
component, de ander niet.
We zitten dus niet binnenkort opgezadeld met een licentie die het
onmogelijk maakt om interessante dingen toe doen. Dat zitten we nu ook al,
kijkende vanuit de context van de genoemde projecten.

Gr,
Henk
___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-26 Berichten over hetzelfde onderwerp Henk Hoff
2012/5/26 Stefan de Konink ste...@konink.de

 On 26-05-12 00:08, Gertjan Idema wrote:

 - Geldt 'source=AND' ook voor de name tag van een straat?


 Uiteraard, dat is de bron van de geometrie en straatnaam.


Dat klopt idd, voor zover bijvoorbeeld de naam in de tussentijd niet is
aangepast. Eigenlijk zegt de source-tag alleen iets over de versie-1 van
het object.



  - Zo ja, mag deze straatnaam dan met vermelding van 'AND' als source
 naar OpenTaal gestuurd worden.


 Deze vraag kan ik zeker beantwoorden.

 http://mirror.openstreetmap.**nl/AND/LICENSE.TXThttp://mirror.openstreetmap.nl/AND/LICENSE.TXT
 


 De data van AND vereist CC-BY-SA, jullie leveren CC-BY. Ik acht de kans
 vrij groot dat als je met de heren in Rotterdam belt, met doel etc., je het
 ook nog mee krijgt onder jullie CC-BY. Ook hier: de beller is sneller.


Let wel: de tekst in de LICENSE.TXT refereert ernaar dat de CC-BY-SA
licentie aan (enkel) OpenStreetMap is gegeven om het op die wijze in onze
database te zetten. De shape files kunnen dus niet zomaar door andere
projecten gebruikt worden.
Wanneer je vervolgens de OSM database raadpleegt, is de AND-data een
onderdeel van de OSM database en valt daarmee onder de licentievoorwaarden
van OSM. Enkel objecten uit de database halen met de source-tag AND en dan
stellen dat dit onder de licentievoorwaarden van AND vallen, gaat dus niet
op.
Uiteraard staat het een ieder vrij om, net als Stefan aangeeft, met AND te
bellen om te zien of de originele shape files ook voor andere projecten
gebruikt mogen worden.

Gr,
Henk
___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Robert Elsenaar
Nee, maar daar gaat het niet om. Alleen op ieder moment dat er een nieuw 
initiatief is, begin jij direct te z... over licentievoorwaarde. A) iedereen 
weet best wel dat je ook faar tijdens het proces naar moet kijken. B) Henk 
(foundation) is onze licentie sheriff en die heeft heus geen overijverige 
assistent nodig.


Met vriendelijke groeten,
Robert Elsenaar 
(Verzonden vanaf Mobile)

Stefan de Konink ste...@konink.de schreef:

On 24-05-12 20:58, Robert Elsenaar wrote:
 In denhaag zeggen we soms Niet so seike en ga lekker buitespele.

Ja zeg het maar hoor, met alle liefde synchroniseren we iedere dag
Haltebeheer.nl met OpenStreetMap. Maar dit is wat Henk er over zegt:


 We zitten hier met twee databronnen die elk hun eigen
 licentievoorwaarden kennen. De een is viraal, de ander niet.

 Net als de denkfout bij het Kadaster, is het bij OSM niet zo dat je
 in de OSM database niet een stukje eruit kunt knippen en daarvan
 zeggen: dat is eigenlijk een andere licentie. Op het moment dat het
 als onderdeel van OSM wordt gepubliceerd, valt het onder de
 licentievoorwaarden van OSM (en niet de bron licentie). Die bron
 licentie blijft uiteraard wel bestaan op het originele bestand.

 Even snel voor de vuist weg zie ik twee oplossingen die juridisch
 kloppen - Of jullie licentie aanpassen naar een virale versie - Of
 een aparte editor voor halteplaatsen ontwikkelen die de wijzigingen
 niet naar OSM stuurt, maar naar openOV.

 Dit is mogelijk niet het antwoord wat je graag wilt horen 

 Toch even deze vraag, ook al weet ik dat dit mogelijk gevoelig kan
 liggen. Zijn er (naast ideële redenen) ook praktische redenen waarom
 een virale licentie onmogelijk is voor jullie project?

 Neemt niet weg dat ik het openOV project een super project vindt!


Dus als OpenTaal ook formeel z'n ding niet mag doen om-zus om-zo, worden 
nuttige toepassingen dus belemmerd ten opzichte van het ik wil niet dat 
commerciële kaartenmaker X onze data gebruikt


Stefan

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink

On 25-05-12 08:40, Robert Elsenaar wrote:

Nee, maar daar gaat het niet om. Alleen op ieder moment dat er een nieuw
initiatief is, begin jij direct te z... over licentievoorwaarde. A)
iedereen weet best wel dat je ook faar tijdens het proces naar moet
kijken. B) Henk (foundation) is onze licentie sheriff en die heeft heus
geen overijverige assistent nodig.


Waarom worden mijn ideeën waar ik vooraf over in overleg ga met de 
foundation dan de grond in gefietst, en hoor je er niemand meer over bij 
een ander project.


In dat geval kan iedereen dus gewoon doen wat hij goed dunkt - mij maakt 
het niet uit, immers mijn data is CC-0.



Stefan

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Robert Elsenaar
Stefan, weinigen interesseert al dat licentie gedoe. Misschien ken jij 10CC. 
Van CC-0 hebben echt weinigen gehoord. Welk genre is dat? Snapje het nou?


Met vriendelijke groeten,
Robert Elsenaar 
(Verzonden vanaf Mobile)

Stefan de Konink ste...@konink.de schreef:

On 25-05-12 08:40, Robert Elsenaar wrote:
 Nee, maar daar gaat het niet om. Alleen op ieder moment dat er een nieuw
 initiatief is, begin jij direct te z... over licentievoorwaarde. A)
 iedereen weet best wel dat je ook faar tijdens het proces naar moet
 kijken. B) Henk (foundation) is onze licentie sheriff en die heeft heus
 geen overijverige assistent nodig.

Waarom worden mijn ideeën waar ik vooraf over in overleg ga met de 
foundation dan de grond in gefietst, en hoor je er niemand meer over bij 
een ander project.

In dat geval kan iedereen dus gewoon doen wat hij goed dunkt - mij maakt 
het niet uit, immers mijn data is CC-0.


Stefan

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Frank Heinen
+1 voor de uitleg!

En om eerlijk te zijn, voornamelijk daarom (dat @%$^* gedoe met die
licenties) ben ik niet meer actief bij Openstreetmap.

2012/5/25 Robert Elsenaar rob...@elsenaar.info

 Stefan, weinigen interesseert al dat licentie gedoe. Misschien ken jij
 10CC. Van CC-0 hebben echt weinigen gehoord. Welk genre is dat? Snapje het
 nou?



 Met vriendelijke groeten,
 Robert Elsenaar
 (Verzonden vanaf Mobile)


 Stefan de Konink ste...@konink.de schreef:


 On 25-05-12 08:40, Robert Elsenaar wrote:
  Nee, maar daar gaat het niet om. Alleen op ieder moment dat er een nieuw
  initiatief is, begin jij direct te z... over licentievoorwaarde. A)
  iedereen weet best wel dat je ook faar tijdens het proces naar moet
  kijken. B) Henk (foundation) is onze licentie sheriff en die heeft heus
  geen overijverige assistent nodig.

 Waarom worden mijn ideeën waar ik vooraf over in overleg ga met de
 foundation dan de grond in gefietst, en hoor je er niemand meer over bij
 een ander project.

 In dat geval kan iedereen dus gewoon doen wat hij goed dunkt - mij maakt
 het niet uit, immers mijn data is CC-0.


 Stefan

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Frank Steggink

Volgens mij is deze discussie erg OT aan het raken.

Robert: CC-0 is binnen de OSM community bij velen wel bekend. Meer 
informatie hier: http://creativecommons.org/choose/zero/?lang=nl. Het 
komt overeen met Public Domain (PD).


Frank

On 25-5-2012 22:38, Robert Elsenaar wrote:
Stefan, weinigen interesseert al dat licentie gedoe. Misschien ken jij 
10CC. Van CC-0 hebben echt weinigen gehoord. Welk genre is dat? Snapje 
het nou?



Met vriendelijke groeten,
Robert Elsenaar
(Verzonden vanaf Mobile)


Stefan de Konink ste...@konink.de schreef:


On 25-05-12 08:40, Robert Elsenaar wrote:
 Nee, maar daar gaat het niet om. Alleen op ieder moment dat er een nieuw
 initiatief is, begin jij direct te z... over licentievoorwaarde. A)
 iedereen weet best wel dat je ook faar tijdens het proces naar moet
 kijken. B) Henk (foundation) is onze licentie sheriff en die heeft heus
 geen overijverige assistent nodig.

Waarom worden mijn ideeën waar ik vooraf over in overleg ga met de
foundation dan de grond in gefietst, en hoor je er niemand meer over bij
een ander project.

In dat geval kan iedereen dus gewoon doen wat hij goed dunkt - mij maakt
het niet uit, immers mijn data is CC-0.


Stefan

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Cartinus
Juist, en omdat er zo weinig mensen zijn die het interesseert, zitten we
dus binnenkort opgezadeld met een licentie die het onmogelijk maakt om
interessante dingen te doen met de OSM data in combinatie met andere
projecten zoals OpenTaal en OpenOV.

Heb je liever dat we daar niet over praten, zodat Pander uren tijd kan
verspillen aan het verzinnen/maken van een methode om de door hem
gewenste data uit OSM te halen en dan als hij klaar is pas te horen
krijgt dat het niet meer mag?

On 05/25/2012 10:38 PM, Robert Elsenaar wrote:
 Stefan, weinigen interesseert al dat licentie gedoe.

---
m.v.g.,
Cartinus

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Gertjan Idema
Don't kill the messenger zou ik zeggen.

We zitten nu eenmaal (binnenkort althans) met de nieuwe licentie
opgescheept. Leuk is anders, maar het zij zo.
Licenties zijn voor bijna iedereen complexe materie, waardoor het
verleidelijk wordt om er lak aan te hebben.
Zelf kan ik die verleiding weerstaan door de wetenschap dat schending
van de licentie grote consequenties kan hebben voor het voortbestaan van
OpenStreetmap.
Vanwege dat belang vind ik het ook goed om anderen daarop te wijzen.

Ik vind het geen stijl om iemand daarop aan te vallen, en al helemaal
niet iemand die hard heeft gevochten voor een minder stringente
licentie.

Met vriendelijke groeten,

Gertjan Idema


On Fri, 2012-05-25 at 22:38 +0200, Robert Elsenaar wrote:

 Stefan, weinigen interesseert al dat licentie gedoe. Misschien ken jij
 10CC. Van CC-0 hebben echt weinigen gehoord. Welk genre is dat? Snapje
 het nou?
 
 
 Met vriendelijke groeten,
 Robert Elsenaar 
 (Verzonden vanaf Mobile) 
 
 
 Stefan de Konink ste...@konink.de schreef:
 
 
 On 25-05-12 08:40, Robert Elsenaar wrote:
  Nee, maar daar gaat het niet om. Alleen op ieder moment dat er een
 nieuw
  initiatief is, begin jij direct te z... over licentievoorwaarde. A)
  iedereen weet best wel dat je ook faar tijdens het proces naar moet
  kijken. B) Henk (foundation) is onze licentie sheriff en die heeft
 heus
  geen overijverige assistent nodig.
 
 Waarom worden mijn ideeën waar ik vooraf over in overleg ga met de 
 foundation dan de grond in gefietst, en hoor je er niemand meer over
 bij 
 een ander project.
 
 In dat geval kan iedereen dus gewoon doen wat hij goed dunkt - mij
 maakt 
 het niet uit, immers mijn data is CC-0.
 
 
 Stefan
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
 
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Gertjan Idema
Is er iemand die hier iets zinnig over kan zeggen?

- Is het voldoende om 'source:name=opentaal.org' toe te voegen aan namen
die met behulp de OpenTaal database gecorrigeerd zijn?
- Onder welke voorwaarden mogen geografische namen uit OpenStreetMap
overgenomen worden in de OpenTaal database?
- Stel ik maak een database met namen die in OSM voor komen en niet in
OpenTaal, of andersom; wat voor licentie heeft die database dan?
- Geldt 'source=AND' ook voor de name tag van een straat?
- Zo ja, mag deze straatnaam dan met vermelding van 'AND' als source
naar OpenTaal gestuurd worden.

Zelf wordt ik, net als waarschijnlijk de meesten van jullie, erg moe van
dit soort vragen.
Ik hoop echter dat er iemand is die ze kan beantwoorden en dat het
antwoord een vruchtbare samenwerking met OpenTaal niet in de weg staat.

Met vriendelijke groeten,
Gertjan Idema

PS. Mijn (OpenTaal gebaseerde) spellingchecker herkent in dit mailtje
wel het woord 'OpenTaal', maar niet 'OpenStreetMap'
  voor een vruchtbare samenwerking lijkt het mij wenselijk dat de term
'OpenStreetMap' wordt opgenomen in de OpenTaal database ;-).
 Weet iemand of 'OpenStreetMap' met drie hoofdletters de juiste spelling
is? 


On Thu, 2012-05-24 at 20:15 +0200, Stefan de Konink wrote:

 On 24-05-12 10:29, Pander wrote:
  Ik ga een dezer dagen weer verder met de labelextractie van de
  Nederlandse OSM om toponiemen toe te voegen aan de woordenlijst van
  OpenTaal.
 
 Mag jij dit doen van jouw juristen en die van de OpenStreetMap 
 Foundation? Want jouw licentie is niet de ODBL. Dit voorkomt ook dat 
 openOV actief data in OpenStreetMap stopt, omdat wijzigingen er niet 
 uitgehaald mogen worden onder een andere licentie.
 
 Stefan
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink

On 26-05-12 00:08, Gertjan Idema wrote:

- Geldt 'source=AND' ook voor de name tag van een straat?


Uiteraard, dat is de bron van de geometrie en straatnaam.


- Zo ja, mag deze straatnaam dan met vermelding van 'AND' als source
naar OpenTaal gestuurd worden.


Deze vraag kan ik zeker beantwoorden.

http://mirror.openstreetmap.nl/AND/LICENSE.TXT


De data van AND vereist CC-BY-SA, jullie leveren CC-BY. Ik acht de kans 
vrij groot dat als je met de heren in Rotterdam belt, met doel etc., je 
het ook nog mee krijgt onder jullie CC-BY. Ook hier: de beller is sneller.



Stefan

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-24 Berichten over hetzelfde onderwerp Pander
On 2012-05-23 22:10, Martijn van Exel wrote:
 Ik vind shop=music ook niet ideaal. Engelsen / Amerikanen gebruiken
 niet 'music shop' als ze het over een cd / platenzaak hebben, voor
 zover ik weet.

Ik ga een dezer dagen weer verder met de labelextractie van de
Nederlandse OSM om toponiemen toe te voegen aan de woordenlijst van
OpenTaal.

Maar omgekeerd kan OpenTaal ook iets voor OSM betekenen. Onze database
wordt continue uitgebreid. De laatste gepubliceerde woordenlijst is van
september 2011 en de nieuwe lijst is nog niet uit.

Als iemand vanuit de Nederlandse OSM-gemeenschap zich hiervoor wil
inzetten kunnen we eventueel periodiek een geautomatiseerde rapportage
maken op de gebruikte toponiemen en labels in OSM.

OpenTaal neemt nieuwe woorden als input in hun beoordelingsprocedure en
geeft OSM terug waar mogelijk spelfouten zitten. We hebben momenteel ook
alle toponiemen van het Kadaster onder een CC-BY licentie.

Het is dus mogelijk om eventueel een toponiemenspellingcontrole aan te
bieden. Afijn, dit is een beetje hardop brainstormen. Om aan te sluiten
op labels is een een-op-eenvertaling (heen en terug) tussen Nederlandse
en Engelse labels misschien ook mogelijk.

Afijn, ideeën genoeg. :)

 2012/5/23 Frank Steggink stegg...@steggink.org:
 On 23-5-2012 21:38, Martijn van Exel wrote:

 Ik heb shop=music gebruikt in het verleden:
 http://taginfo.openstreetmap.org/tags/shop=music#overview
 http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Music_shop

 Aangepast. Ik blijf tagging een uitdaging vinden. O.a. een winkel met
 new-agespulletjes tegengekomen en een 'spellenspeciaalzaak' (verkopen Magic
 The Gathering-kaarten, etc.). Ik heb hen beloofd om ze niet als
 speelgoedwinkel op te nemen, dus nu is het shop=card_games ;) Bij twijfel
 gebruik ik tag watch, om gewoon aan te sluiten wat het meest gebruikelijk
 is.

 Frank


 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
 
 
 


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-24 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink

On 24-05-12 20:58, Robert Elsenaar wrote:

In denhaag zeggen we soms Niet so seike en ga lekker buitespele.


Ja zeg het maar hoor, met alle liefde synchroniseren we iedere dag
Haltebeheer.nl met OpenStreetMap. Maar dit is wat Henk er over zegt:



We zitten hier met twee databronnen die elk hun eigen
licentievoorwaarden kennen. De een is viraal, de ander niet.

Net als de denkfout bij het Kadaster, is het bij OSM niet zo dat je
in de OSM database niet een stukje eruit kunt knippen en daarvan
zeggen: dat is eigenlijk een andere licentie. Op het moment dat het
als onderdeel van OSM wordt gepubliceerd, valt het onder de
licentievoorwaarden van OSM (en niet de bron licentie). Die bron
licentie blijft uiteraard wel bestaan op het originele bestand.

Even snel voor de vuist weg zie ik twee oplossingen die juridisch
kloppen - Of jullie licentie aanpassen naar een virale versie - Of
een aparte editor voor halteplaatsen ontwikkelen die de wijzigingen
niet naar OSM stuurt, maar naar openOV.

Dit is mogelijk niet het antwoord wat je graag wilt horen 

Toch even deze vraag, ook al weet ik dat dit mogelijk gevoelig kan
liggen. Zijn er (naast ideële redenen) ook praktische redenen waarom
een virale licentie onmogelijk is voor jullie project?

Neemt niet weg dat ik het openOV project een super project vindt!



Dus als OpenTaal ook formeel z'n ding niet mag doen om-zus om-zo, worden 
nuttige toepassingen dus belemmerd ten opzichte van het ik wil niet dat 
commerciële kaartenmaker X onze data gebruikt



Stefan

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Frank Steggink
Genietend van het mooie weer en de vakantie die ik toevallig heb, 
besloot ik maar weer e.e.a. in kaart te brengen in de prachtige stad 
Utrecht. Ondanks de mapping party van 2 jaar geleden is er nog meer dan 
genoeg te mappen. Wandelend langs de Oudegracht kwam ik toevallig uit 
bij een schim uit een ver verleden: een platenzaak [1]! Groot was 
zojuist mijn ontsteltenis bij het invoeren dat er hiervoor geen shop-tag 
was gedefinieerd! Blijkbaar heeft niemand hiervoor de moeite genomen in 
de tijd van iTunes. Volgens TagWatch [2] is een platenzaak sowieso een 
uitstervend verschijnsel. Culturel erfgoed?


De kaart ziet er saai uit: alleen maar een lange reeks huisnummers. Er 
zitten hier wel woonhuizen, maar ook wel winkels (antiek, galerij, iets 
voor volwassenen, etc.) en een groot hok op nr. 312 [3] waar nog geen 
witte rook uitkomt.


Groeten,

Frank


[1] http://www.openstreetmap.org/browse/node/1763428067
[2] http://taginfo.openstreetmap.org/keys/?key=shop#values , zoek op 
'record'

[3] http://www.openstreetmap.org/browse/node/1763427942


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Exel
Ik heb shop=music gebruikt in het verleden:
http://taginfo.openstreetmap.org/tags/shop=music#overview
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Music_shop

2012/5/23 Frank Steggink stegg...@steggink.org:
 Genietend van het mooie weer en de vakantie die ik toevallig heb, besloot ik
 maar weer e.e.a. in kaart te brengen in de prachtige stad Utrecht. Ondanks
 de mapping party van 2 jaar geleden is er nog meer dan genoeg te mappen.
 Wandelend langs de Oudegracht kwam ik toevallig uit bij een schim uit een
 ver verleden: een platenzaak [1]! Groot was zojuist mijn ontsteltenis bij
 het invoeren dat er hiervoor geen shop-tag was gedefinieerd! Blijkbaar heeft
 niemand hiervoor de moeite genomen in de tijd van iTunes. Volgens TagWatch
 [2] is een platenzaak sowieso een uitstervend verschijnsel. Culturel
 erfgoed?

 De kaart ziet er saai uit: alleen maar een lange reeks huisnummers. Er
 zitten hier wel woonhuizen, maar ook wel winkels (antiek, galerij, iets voor
 volwassenen, etc.) en een groot hok op nr. 312 [3] waar nog geen witte rook
 uitkomt.

 Groeten,

 Frank


 [1] http://www.openstreetmap.org/browse/node/1763428067
 [2] http://taginfo.openstreetmap.org/keys/?key=shop#values , zoek op
 'record'
 [3] http://www.openstreetmap.org/browse/node/1763427942


 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl



-- 
martijn van exel
http://oegeo.wordpress.com

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Andere tijden

2012-05-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Frank Steggink

On 23-5-2012 21:38, Martijn van Exel wrote:

Ik heb shop=music gebruikt in het verleden:
http://taginfo.openstreetmap.org/tags/shop=music#overview
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Music_shop
Aangepast. Ik blijf tagging een uitdaging vinden. O.a. een winkel met 
new-agespulletjes tegengekomen en een 'spellenspeciaalzaak' (verkopen 
Magic The Gathering-kaarten, etc.). Ik heb hen beloofd om ze niet als 
speelgoedwinkel op te nemen, dus nu is het shop=card_games ;) Bij 
twijfel gebruik ik tag watch, om gewoon aan te sluiten wat het meest 
gebruikelijk is.


Frank

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl