Ivo De Broeck wrote:
> Dus als ik het goed begrijp is die to, from en via nu wel nuttig, maar
> onbruikbaar bij 1 relatie. Of wordt het dan from Bertem to Bertem via
> Leuven, Bremt en Bierbeek ?
>
> Graag had ik ook de mening vernomen van mensen die busroutes (proberen
> te) taggen en hun ervaringen laten weten. Ik vermoed dat de 2 relaties een
> algemene tendens is.

Een tendens waar in België alleszins nog niet veel van te merken valt?

> In OSM werd voor busroutes voorgesteld bij 'name' snelbus, stadsbus, bus in
> te vullen?

Dat heb ik toch niet gezegd. Vroeger werd gewoon iets als "name=Centraal
Station - Luchthaven" getagd. Over snelbussen en dergelijke was nog niks te
vinden.

> Ik probeer dat terug te vinden in de wiki. De tabel werd
> trouwens gewoon uit de wiki gekopieerd (ook met de color en text-color ipv
> colour).
>
> Kunnen we stap voor stap werken:
> 1) akkoord over (minstens) 2 relaties (heen en terug) aan te bevelen

Ik kan me hier maar blijven herhalen, maar desondanks een nieuwe poging. Er
lopen hier nu namelijk meerdere discussies door mekaar.

De reden waarom aan aantal mensen in het verleden (en nu nog) twee relaties
wou is omdat ze in de war geraken van de forward/backward roles die nodig zijn
in één relatie. Het enige nut hiervan was dus dat ze het makkelijker zouden
maken voor de mapper. Alleen kan je met één relatie met forward/backward net
zo veel kwijt als met twee zonder roles en dus gaat mijn voorkeur hier uit
naar één relatie ("het is makkelijker te mappen" valt bij mij onder dezelfde
categorie als "mappen om het mooi te laten renderen"). Daarentegen ga je met
twee relaties problemen introduceren die je met één relatie niet hebt
(cirkellijnen?) en los je dingen niet op die ook bij één relatie een probleem
vormen (lussen?).

Tot daar de discussie van één/twee relaties.

Maar nu hebben we ook eens kunnen kijken naar de data zoals die door De Lijn
wordt bijgehouden, en zo leren we dat ze werken met knooppunten (belangrijke
haltes) waartussen de lijnen rijden. Een buslijn bestaat in dat geval uit een
lijst van routes (en een route is een lijst haltes) tussen knooppunten. Een
schedule zorgt er dan voor dat de stukjes aan mekaar aansluiten en dat je bvb.
in het weekend via route A gaat en in de week via route B.

Leuk, dit houdt steek. Een basisrelatie voor de buslijn die een aantal
kindrelaties omvat voor elk stukje.

Variantes worden dan ook een stuk overzichtelijker: stel dat je lijn op drie
plekken een variante heeft, dan kan je ofwel 8 relaties aanmaken tussen de
twee terminussen (maal 2 voor elke richting), en dan heb je wegen waar 16 keer
een relatie voor buslijn X op staat. Met knooppunten tussen de variante routes
ga je er niet meer dan 4 hebben op een weg (met de voorwaarde dus dat er ook
knooppunten liggen tussen waar de variantes genomen worden).

Het totaal aantal relaties voor routes zonder varianten stijgt natuurlijk
spectaculair.

Minder leuk natuurlijk: we kennen helemaal niet de knooppunten die De Lijn
gebruikt, en we zullen dus een beetje zelf moeten kiezen waar ze zijn zich
bevinden. En dan zullen enkele slimme mensen hier wel enkel beide terminussen
als zo'n knooppunt maken. So be it, alleen is onze structuur dan duizend keer
beter om met alle soorten speciale situaties rekening te houden zoals lussen
en variantes, en zijn we ook voorbereid voor het geval we ooit wél de data van
De Lijn krijgen.

tl;dr:

* één relatie = twee relaties = even goed/slecht
* basisrelatie per lijn + kindrelaties voor routes tussen knooppunten = veel
dichter bij datastructuur De Lijn

> 2) de velden to from en via
>
> 3) het facultatief gebruik van text_colo(u)r en colo(u)r en de schrijfwijze
> (persoonlijk zie ik liever color omdat dit ook html-commando-taal is)
> Als we het daar al over eens kunnen worden, zijn we al een grote stap
> voorwaarts.

Hier is geen discussie mogelijk: het is colour met een "u". Dat er op de wiki
nog zonder "u" stond komt waarschijnlijk omdat ik(?) het daar jaren terug
vlug-vlug heb neergezet om iets te hebben, en er achteraf niet meer naar
gekeken heb.

OSM-tags zijn in Brits Engels, colour dus ook. En zoals vermeld is er al eens
een bot doorheen de data gefietst die alle "color" tags naar "colour" heeft
omgezet.

Andere opmerking die er ook echt bij moet is dat text_colour slechts zeer
zelden moet gebruikt worden voor De Lijn (ik ken enkel tram 15 (groen op wit)
en 11 (rood op wit) in Antwerpen, en deze hadden eigenlijk ook niet meer
bestaan moest De Lijn haar zin gedaan hebben, zo was tram 15 al eens enkel
beige, en 11 iets blauw/groenachtig, maar ze kregen tegenwind van reizigers
die tram 15 met tram 3 (geel) verwarden, en tram 11 met tram 10 (groen);
reizigers stappen verkeerde tram op, zijn kwaad tegen chauffeur, vakbond wil
en krijgt oude kleuren terug -- tot zover de petite histoire :-) ).

Ben