Op 14 oktober 2010 11:59 schreef Ben Laenen <benlae...@gmail.com> het
volgende:

> we
>
> name=stadbus of nachtbus zou ik niet doen, dat is ook niet echt de
> naam van de buslijn. Wederom, andere tags kunnen gebruikt worden
> hiervoor. Als het verschil tussen bv een stadsbus en een streekbus wel
> duidelijk is natuurlijk, sommige streekbussen hebben nl. de functie
> van een stadsbus eens ze binnen de stadsagglomeratie zijn.
>
> Wat de nachtbus betreft: heeft die geen ref=N8 ipv ref=8?

Alleszins niet hier in het Leuvense.

> Nog om mee rekening te houden: Brussel heeft ook een avondnet, wat wil
> zeggen dat de buslijnen anders zijn na 22u.

Aan zee zijn er ook avondlijnen tijdens de zomermaanden, als 'k me niet
vergis.

> probleem
>
> Bij het geval parentrelatie + stukjes routerelaties, dan komen de
> haltes in de laatste te zitten. Een routerelatie in dit geval is
> slechts enkelrichting, dus tussen twee knooppunten zullen gewoonlijk
> wel twee relaties zitten voor beide richtingen. De richting van elke
> routerelatie kan dan wel bepaald worden met forward/backward roles.

Wel, de haltes in de segmenten steken, lijkt me problematisch om 2 redenen:
ten eerste doen snelbussen niet alle haltes aan en ten tweede is het
interessant om op het niveau van de haltes te kunnen zien door welke
route(relatie)s ze gebruikt worden. (om dit dan te vergelijken met wat er in
 'lines'   zit. Die 'lines' zijn er dan enkel maar ter verificatie, of om
ook al een idee te hebben welke buslijnen deze halte aandoen, voordat alle
routerelaties zijn aangemaakt.

> Maar we moeten er dus wel van afstappen dat je een routeplanner of
> iets dergelijks kan maken met enkel de OSM-data. Je hebt de schedule
> ook nodig. Pas dan weet je welke stukjes routerelatie op mekaar volgen
> op welk moment. Je kan een slimme gok doen, maar garantie dat bvb. het
> laatste stuk waar je naartoe moet gereden wordt op dat moment heb je
> met enkel OSM-data niet.
>
> Willen we dit dus echt bruikbaar maken, zijn we gedoemd om een
> nevenproject op te zetten :-)

Dat is altijd het uitgangspunt geweest. OSM levert de routes, de haltes en
hoe de haltes verbonden zijn met elkaar en de echte eindpunten van de
reisweg van de reiziger. Een ander project houdt de 'schedules'  bij. Dat is
informatie van een totaal andere orde, die op geen enkele wijze past in  de
datastructuur van OSM.

> veld
> wordt
> (dus 2
>
> Waarom zou je de parentrelatie ook nog eens opsplitsen? Een volledige
> buslijn zit in dit geval onder één paraplu, inclusief al haar
> variantes.
>
> Eén relatie: bus 8
> Met daarin een aantal andere relaties die op hun beurt dan de
> to/from/via hebben die voor dat stuk op de bus of halte staan.

Ik krijg de indruk dat we over 3 niveaus van relaties aan het spreken zijn.
1 relatie voor bus 3308, meerdere relaties voor alle mogelijke varianten en
richtingen, dewelke gebruik maken van relaties die 'strategische nodes' met
elkaar verbinden.

Nu zou 'k, in het geval van een simpele verkorte reisweg, echter geen
variante aanmaken,. Enkel als de reisweg daadwerkelijk verschilt, zou 'k een
variante voorzien, anders is het eind zoek... Uiteraard is het einde van
zo'n verkorte reisweg dan ook zo'n strategische node. In ons voorbeeld van
bus 3308 is de halte Bierbeek Bremt, dus zo'n strategische node, aangezien
sommige bussen die als eindpunt hebben. Voor bus 3304/3305 is Heverlee
Kazerne zo'n node/knooppunt. Daar rijden de bussen tijdens het weekeinde een
blokje om, om weer in de juiste richting te staan voor de volgende rit.
Misschien moeten we die er ook maar 's bijnemen als we voorbeelden willen
uitwerken.

Nog een opmerking omdat ik er nu aan denk wat variantes betreft: we
> moeten ook eens nadenken over hoe we (het in Vlaanderen verdwenen,
> maar in Brussel nog bestaande) geval van doorstreepte nummers moeten
> behandelen. Bus 15 met streep door is een verkorte versie van bus 15.
> Is bus 15 barré dan een variante of een andere buslijn dan bus 15?

Aangezien  die grotendeels dezelfde reisweg volgen, zou 'k zeggen onder
dezelfde 'superrelatie'.