Ivo De Broeck wrote:
> Lijkt mij goed, alhoewel ik nog steeds niet begrijp wat die basisrelatie
> doet.

De basisrelatie is wat we kennen als een buslijn. Bus 20 in Antwerpen is een
buslijn. Bus 20 in Leuven is een andere buslijn.

De segmentrelaties van de basisrelatie vormen samen de route of routes van
buslijn X.

> Per dag zijn er x bussen die y ritten maken. Soms zetten ze 15 op hun
> display, soms 13 of iets anders.

Dat is interessant voor De Lijn zelf, maar daar is een reiziger helemaal niks
mee. Misschien dat je die data wel kan terugvinden in de data die De Lijn zou
geven, maar die informatie heeft geen waarde voor OSM. We gaan toch geen
relatie maken voor elke (fysische) bus die rondrijdt in Belgiƫ met de volgorde
van verschillende ritten over verschillende buslijnen die ze achtereenvolgens
uitvoert? Evenmin gaan we routes van en naar de stelplaatsen mappen.

> Is de basisrelatie een verzameling van al
> mogelijke ritten, die onder nummer 15 rijden?

Bus 15 in Gent is niet hetzelfde als bus 15 in Leuven uiteraard, dat zijn
andere buslijnen.

> Ook de nachtbus 15 (mocht die
> bestaan)?

Meestal is het nachtnet totaal wat anders dan overdag (in Antwerpen krijgen ze
toch ook andere nummers, nl. met een "N" ervoor). Hoe het in Leuven is weet ik
niet. Staat de uurregeling van nachtbus 3 bij op de uurregeling van dagbus 3?
Of is het een aparte uurregeling die ernaast hangt?

> Probleem is dat IMHO buslijn 15 niet bestaat, wel ritten van A
> naar B waarbij men 15 op het display zet.

Euh, in welk geval die bus een rit van buslijn 15 verzekert?

Ik hoop dat we nu ook al niet moeten gaan discussiƫren over de definitie van
een buslijn :-)

> Zoals je opmerkt is zelfs een naam voor die basisrelatie een ?.
> Wat raar is dat relaties niet automatisch een richting hebben. JOSM zet
> mooi alle wegvakken op orde (beginpunt en eindpunt).

Een orde wel, een richting niet noodzakelijk. Elk stuk van een route dat niet
dubbelrichting is moet in principe een forward/backward role hebben.

Zolang editors niet de volgorde van de members in een relatie verzekeren zijn
we gedoemd om forward/backward te gebruiken ipv een simpele tag die zegt dat
de route enkelrichting is.

Maar wederen, dit is ook een discussie op het niveau van routerelaties, en
hier niets terzake doend.

> Ik zou zeker geen
> forward/backward gebruiken. De bushalten nummeren is misschien het
> eenvoudigste (met 0 als start?)

Dat zijn de bushaltes. Bushaltes geven niks van orde aan de wegen. Je kan gaan
zitten projecteren van bushaltes naar hun wegen, maar dat is ook veel werk.

Ben