maar dit gezegd zijnde: hoe geraken we aan de volledige lijst van straatnamen ?

Voor het Brussels gewest en de Stad Gent hebben we die al ter beschikking.

Agiv ! Daar staan alle officiele straten in. Ik vergelijk ook steeds met AGIV bij twijfel, en wat betreft straatnamen is de data compleet mijns inziens.

Ik ben trouwens niet akkoord dat google veel beter is, als ik 'vogelzang 5, weerde' opzoek, dan doet Google maar een gokje waar die nummer is (ergens in het begin). In OSM is dit aanwezig en erop zoeken toont duidelijk dat hij de nummer vindt.

Daarnaast heb je nog de google Easter Eggs, straten die niet bestaan, namen die opzettelijk verkeerd worden geschreven, gebouwen die er niet zijn, dit alles om mensen die de kaart los overkopieren te betrappen. Daar kan je dus niet echt op vertrouwen, het percentage is klein maar ze zijn er en ik heb er al persoonlijk ontdekt.

Ik kan ook alvast zeggen dat 90% straatnamen in orde al heel veel is, als je de data gebruikt bv in nominatim. Ik heb nog een database van een dump uit 2007 staan. Naast het feit dat de postcode's er toen niet uitkwamen (en ik zelf een bijkomende modificatie heb gedaan met mijn eigen database van postcodes) was dit al vrij bruikbaar voor productiedoeleinden.

Als ik vandaag een nominatim server zou opzetten komen daar ook huisnummers uit, en huisnummers die kloppen met de realiteit.

Ik zou anders wel eens locaties willen weten waar er echt straatnamen ontbreken (en mss zelfs de straten). met OverPass API is het gemakkelijk om straatnamen te dumpen uit OSM per gemeente, op de nominatim mailing lijst passeerde er een tijd geleden ook een script om dit recht uit de postgresql databases te trekken.

Ik persoonlijk vind toch dat we meer moeten overgaan naar AssociatedStreet relations ipv individuele tagging, ik heb ooit anders geadviseerd ivm geocoding (alweer nominatim dus) en resultaten maar na redelijk wat research in de nominatim code ben ik van mening dat we die richting beter uitgaan met nieuwe data (ik zou de oude niet aanpassen) want het lijkt mij dat dit toch meer word gebruikt omwille van performance word er niet achter een gebouw gezocht bij dit proces.

Google hun map is verre van beter, en wat nog erger is, vreselijk vertraagd op vele vlakken, het nieuwe klaverblad constructie bv op R6 (Mechelen) heb ik bijna 2 jaar in OSM gestoken voor het tevoorschijn kwam in Google (de satelliet foto's waren wel recenter aangezien de aanbouw erop stond).

Sinds kort is het gemakkelijker om fixes op Google Maps te doen, maar dit is jaren een pijnlijk en traag proces geweest om fouten te laten fixen, pas toen streetview erbij kwam hebben ze wat van die schade ingehaald.

'Beter dan ' is ook vrij relatief denk ik, er zit veel meer in OSM dan er op de kaart uitkomt, dankzij taggers die de extra mile doen.

Glenn