2013/10/1 Guy Vanvuchelen <guy.vanvuche...@gmail.com>:
> De honderden fietsers die van knooppunt tot knooppunt fietsen gaan nogal
> lachen met de gebruikers van Openstreetmap omdat die niet mogen doorrijden!
> We maken ons echt belachelijk.
> Misschien was het correct mappen er de oorzaak van dat ik onlangs niet van
> knooppunt A naar B kon maar een omweg van 16 km moest maken via 3 andere
> knooppunten.

Guy,

ik zou dit toch een beetje uitleg willen bij geven.

Bij het maken van een map voor Garmin heb je de volgende stappen:

1) de ruwe OSM data zoals wij die invoeren
2) de software die die data omzet in Garmin data (de garmin kaart)
3) de Garmin software op je GPS device

In elk van die 3 stappen kan iets mislopen.

De tagging in OSM kan verkeerd zijn, of onvolledig.
Indien ze onvolledig is gaat de software uit stap 2 veronderstellingen
maken Dit zouden dan de verkeersregels van het desbetreffende land
moeten zijn. Ik vrees echter dat voor bv. garmin.openstreetmap.nl er
teruggevallen wordt op de Nederlandse regels.
En die software moet dan ook nog eens de juiste zaken genereren voor
het Garmin device. En blijkbaar zitten daar soms verschillen op.

Ook weet ik niet of de routering op garmin.openstreetmap.nl specifiek
voor fietsers is. En indien ja, of je dat kan instellen op je GPS.
De kaarten op openfietsmap.nl zijn wel specifiek voor fietsers. Hou er
dan wel rekening mee dat je afhankelijk van je GPS bepaalde
instellingen moet doen om als wielertoerist of als recreant beschouwd
te worden. Voor die eerste groep gaat de routering enkel over asfalt
en beton.

Als je dan nog problemen zou ondervinden, kan je met de gegevens van
de specifieke locatie een vraag stellen op het Nederlandse forum
(forum.openstreetmap.org). De maker en vele gebruikers van die map
zitten daar en zullen je dan zeker kunnen helpen zodat je de situatie
kan corrigeren.

groeten

p.s. Ik heb net een nieuwe wagen en GPS. die wilde mij de A12 opsturen
tussen 2 betonblokken door waar amper een fiets door kan. Deze
situatie is al 2 jaar geleden veranderd is OSM. En in de praktijk
misschien nog langer
Mijn huis staat er sinds 1983, het huisnummer is niet terug te vinden
op die GPS. De vorige versie van die kaart had de richtingsborden op
de E19 van Antwerpen naar Brussel omgewisseld. Links voorsorteren voor
Gent.

Google stuurt je door een straat waar enkel plaatselijk verkeer en
bussen mogen komen in Willebroek. En door een enkelrichtingsstraat in
Mortsel.
Volgens bepaalde bronnen zijn er meer straten in Duitsland in OSM dan
in TomTom. BTW, al geprobeerd om diezelfde fietsroute te rijden met je
TomTom ?
Wat met de catastrofe van de Apple Maps ?

Ik begrijp niet waarom je denkt dat we ons belachelijk maken. Alle
kaarten bevatten fouten, de situatie in de praktijk verandert altijd
sneller. Geen enkele kaart is feilloos.