On onsdag den 31. maj 2017 09.21.56 CEST Michel Coene wrote:
> Jeg er enig med besværet at lime en område til en vej.  Jeg gør det kun
> hvis begge to hænger fuldstændig sammen og er nemme at erstatte, for
> eksempel en 3 punkts indkørsel til en 5 punkts farmyard. Når man laver det
> ene om så er der 90% sandsyndelighed at den anden også skal laves om.  Jeg
> mener at det er tilfælde her.  Det er ikke så tit jernbaner laves om, og
> hvis de gør skal hele stationen med garanti tegnes om alligevel.  Man
> flytter jo ikke en jernbane en halv meter til venstre som del af
> vedligeholdelse.

> [...]

I en forklaring til en anden bidragsyder (https://www.openstreetmap.org/
changeset/47947643) fornylig var jeg inde over flere aspekter af sagen med
hensyn til sammenlimning af veje & områder. Citat:

 For at give et eksempel kan jeg nævne en gut der for nogle år siden kortlagde
buslinier i hovedstaden. Der var et antal landuse=residential polygoner, som i
stil med p-pladserne her var klistret på diverse små og store veje og en del
af disse klippede han så fejlagtigt op flere steder og inddrog endda flere af
disse stykker i buslinje-relationerne.
De lokale opdagede formentlig aldrig uheldet og jeg opdagede og rettede det
først længe efter.
Det man først og fremmest kan lære af dette er at vi (i sagens natur) har en
masse bidragsydere med meget forskellig grad af teknisk forståelse/erfaring og
at man overhovedet ikke kan regne med at folk vil opmærksomme på at vejnettet
evt deler noder med en landuse polygon af en eller anden art. Jeg vil også
kunne nævne eksempler på folk der har problemer med at finde ud af at adskille
polygoner fra vejnettet, når de vil redigere det ene eller andet.
Selv for mere end almindeligt rutinerede folk som f.eks. undertegnede har det
ofte vist sig overordentlig besværligt at redigere vejnet der har hængt sammen
med diverse landuse ligesom jeg finder det langt nemmere at tjekke om
vejnetttet hænger rigtigt sammen, når det er adskilt fra p-pladser osv.
Så dels sker der alt for let uheld når vejnettet deler noder med polygoner og
dels gør det evt skader meget sværere at opdage og rette.

Min erfaring er kort sagt at i et projekt som vores er vi nødt til at
prioritere "brugervenlighed" højere end det visuelle resultat.

For en rutineret JOSM bruger som jeg er det (afhængigt af omstændigheder) let
at løsne emner fra hinanden, men jeg kan levende forestille mig hvor
vanskeligt det vil være for en urutineret iD eller Potlatch bruger.

Bemærk at alle objekter i osm (noder, linjer & relationer) har en individuel
historik og at det derfor generelt foretrækkes at eksisterende objekter
modificeres fremfor at man sletter dem til fordel for nye. (for en erfaren
bruger som jeg der har styr på stort set alle der redigerer i DK, kan det være
ret informativt at studere et givent objekts historik.)