On Thu, Aug 19, 2010 at 11:01:32AM +0000, Valent Turkovic wrote:

> Za ovo sam direktno pitao na talk listi prije par minuta, koliko mi
> odgovaraju kažu da se to ne može dogoditi, neki opet da može... WTF?!?

Kada ih nisi detaljno pitao, i fulao si legal-talk mailing listu... Nervozni
su vec svi ako se to pita po drugim listama okolo, SteveC se cak zbog
eskaliranih rasprava oko tog relicenciranja proglasio BDFLom ("Benevolent
Dictator For Life") i zaprijetio privremenim gasenjem pristupa mailing
listama onima koji "previse talasaju":
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2010-August/052806.html

Inace, odgovorio ti je dio Frederik Ramm na legal-talk listi, no da pojasnim
kad vec pitas tu: jedan od problema zasto dobivas dva odgovora je sto nije
jasno tocno sto si mislio pod "product".

ODbL naime posebno definira "database" (kao listu nodeova, wayova,
relationa; SQL bazu ukratko) a posebno "produced works" (kao sto su
renderirane karte i sl).

Dakle ako si pod "product" mislio "renderirana karta" ili sl., tada pod
ODbLom bilo koja kompanija moze na taj "produced work" staviti bilo koju
licencu (ukljucujuci licence koje te sprecavaju da takvu gotovu renderiranu
kartu kopiras, umnozavas, precrtavas itd).

Ako si pak pod "product" mislio na "SQL dump", onda ti "zla kompanija"
zaista mora dati te izmjene databasea (drugi je problem sto kada ti i dodjes
u posjed tih izmjena pod ODbL licencom, ne mozes ih unjeti u ODbL zbog novih
Contributor Terms -- jer tim podacima ti nisi vlasnik, nego samo imas
odredjena prava koristiti ih)

CC-BY-SA je to dakle imao otvorenije definirano: *bilo koja* izvedenica
(derived work) koja je nastala od CC-BY-SA podataka (bez obzira bila to
druga baza, gotova renderirana karta, videospot koji ima kartu kao pozadinu
ili nesto deseto) a koju bi "zla kompanija" distribuirala je *morao* biti
objavljen pod istom tom otvorenom CC-BY-SA licencom.

Sa ODbLom ti pak moraju dati izvedenu bazu podatka, ali ne i gotove
proizvode (produced works kao renderirane karte itd).

Drugi problem koji su ljudi spomenuli u odgovorima (misleci da ih to pitas;
a mozda i pitas :-) je sto sa situacijom kada "zla kompanija" ima potpuno
odvojene baze (recimo base layer OSM pa na njega lijepi svoje POI, traffic
izmjene itd. koji su u drugim bazama).

Pod ODbLom ti tada "zla kompanija" ne mora data nista (niti ti imas pravo
ista iz toga izvuci sam) osim osnovnog OSM database layera (dakle onaj koji
je *isti* kao na osm.org, pa ti je to beskorisno).

Nazalost niti sa CC-BY-SA u tom slucaju nisi bio na *puno* boljoj poziciji u
tom slucaju (vise baza su tzv. "collective works" gdje copyright jedne ne
utjece na drugu bazu) sto se tice samih (SQL ili whatever) baza, ali si imao
jednu prednost: imao si pravo hvatati rezultat (kada bi aplikacija
izrenderala svih x baza u rezultirajuci skupni vektor ili bitmap), pa onda
sa tim raditi dalje pod CC-BY-SA pravima (recimo izvuci ih kao bitmap
podloge za druge aplikacije, kao WMS ili sl) -- tu prednost sa ODbLom vise
nemas.

Ono sto je tuzno sto sav trud oko izmjene nove licence (koja ukljucuje i
copyright i database i ugovorno pravo i megakompleksnosti) nije iskoristen
da se rijese takvi (vec poznati) loopholeovi, nego ih ima podjednako kao i
prije (neki isti, neki drugaciji).

Ako bi povukli paralelu sa free software copyleft licencama (i definali
"source code", tj. "preferred editing form" u slucaju geodata kao sam
database, a "binary code" kao gotov proizvod tj. renderiranu kartu ili sl.),
tada bi od famozne 4 RMSove slobode (sa
http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html)
ODbLu manjkala garancija sloboda 0 i 2 da bi bio "copyleft" licenca (dobijes i
mozes mijenjati i distribuirati source/database; ali ne smijes distribuirati
gotov
"binary code" kojeg si dobio/kupio; i mozes cak imati ogranicenja na samo
koristenje
gotovog "binary koda" kojeg imas)

Tako da nazalost nema gotove radece GPL-alike copyleft licence ali za
geodata umjesto softwarea... I pravne komplikacije su tolike da sam
zakljucio da je to trenutno bilo exstremno tesko za izvesti (i nemoguce
nepravniku za shvatiti uopce vjerojatno :), tako da (iako za software debelo
preferiram copyleft licence) se oko toga zakljucka za licencu za takve
podatke slazem sa Creative Commonsima: http://tinyurl.com/27zqjm8
("Open Data Sharing Should Converge on the Public Domain" poglavlje)

Matija

[1] naravno pod pretpostavkom da je CC-BY-SA u zadanoj pravnoj jurisdikciji
    provediv (kao sto u Hrvatskoj i EU vjerujem da je [zbog sui generis
    database rights], ali recimo vjerojatno nije u USA -- od toga je navodno
    i pocela cijela gungula sa promjenom licence; zelja da se napravi
    licenca sto je bolje podrzano po vise zemalja -- medjutim su se unutra
    uvukle i razne nepozeljne (barem meni) stvari kao sto su omogucavanje da
    se gotovi proizvodi ("produced works") potpuno zatvore, uzimanje
    mogucnosti odabira pojedinacnim OSM contributorima koji su unosili
    podatke i stavljenem te koncentrirane (prevelike) moci u ruke OSMFa
    (koji mozda danas i je "Benevolent" [ako ignoriramo teorije zavjere] ali
    je pitanje kakav ce biti sutra pogotovo ako ga netko stuffa dodatnim
    clanovima koji zele nesto drugo i sl).

    Po meni, takvo mijenjanje licence i CT na nesto sa tolikim nedostacima
    za upitnu korist (i pravno gledajuci nuzan gubitak podataka putem jer ih
    se nece 100% javiti sa "OK") je krivo. Ajde da rjesava sve one
    loopholove i ne uvodi nove nedostatke, mozda bi promjena licenca bila
    korisna. Ovako, puno vise problema nego koristi :-(
    Evo bas citam danas i Chris Browet (of Merkaartor fame) kaze da nece
    relicencirati svoje podatke pod tim uvjetima:
    http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2010-August/053140.html

    Strah me je da se zbog takvih "gluposti" kao sto je isfuravanje "bolje"
    licence (kao da je stara licenca bila toliko losa da je unistavala
    projekt svakim danom -- c'mon radila je sasvim pristojno!!! naravno da
    nije bila savrsena, kao sto niti jedna licenca nikad niti nece biti...
    ali je radila sasvim pristojno) stvaraju tolike napetoski i osipanje
    zajednice. Pa "community spirit" je daleko najbitniji u cijeloj prici!
    (i za razliku od geopodataka, ne mozes ga vratiti s backupa jednom kada
    ga ostetis.. ne shvacam kako OSMF Board to ne vidi ili ne zeli vidjeti)

--
Opinions above are GNU-copylefted.