// zabunom poslano samo Janku (taman prije nego je Matija poslao dulje
i bolje obrazloženje)

---------- Forwarded message ----------
From: Marko Dimjasevic <ma...@dimjasevic.net>
Date: 2010/8/21
Subject: Re: [Talk-hr] pravne zavrzlame
To: Janko Mihelić <jan...@gmail.com>

2010/8/20 Janko Mihelić <jan...@gmail.com>:
> Zar nije moguće napraviti nešto kao CC-BY-SA, ali ako CNN hoće koristiti
> mapu, onda se svim članovima na njihov račun na wikiju ili na email (kako
> koji član odabere) pošalje upit jel on prihvaća da se koriste njegovi
> podaci. Ako se ne javi za 12 sati, odlučuje se da prihvaća. I ne moraš
> pisati desetke tisuća imena na kartu nit išta. Ne razumijem zašto se takvo
> nekakvo rješenje nije moglo srediti. Na taj način ako recimo Al Qaeda odluči
> koristiti karte, onda nitko neće pristati :D A ako Google hoće, onda
> pristanu.

> [...]

Autorsko pravo je nešto što ti pripada trenutkom stvaranja tog djela i
ti odlučuješ tko i gdje će koristiti tvoje djelo. To je jedan ekstrem.
Drugi ekstrem je javna domena.

Licence Creative Commons su nastale kako bi ponudile nešto između -
autor se odlučuje odreći nekih prava kako bi na jednostavan način
signalizirao što dozvoljava drugima da rade s njegovim djelom. Ako si
se još prije ove zavrzlame s prelaskom na ODbL registrirao na OSM,
tamo si se složio da se tvoje djelo (doprinos u obliku kartografskih
podataka i GPS tragova) može koristiti pod licencom CC-BY-SA. I zato
te ljudi ne trebaju zvati na mobitel u 3 ujutro da bi mogli na npr
www.openstreetmap.org pogledati kartu tvog mjesta što si ti napravio.

Fore sa "ako se do tad ne javiš, onda se slažeš" naravno da ne mogu
proći iz istog razloga zašto ja ne mogu reći "Ako se ne javiš u
sljedećih 30 minuta, prepisuješ svu svoju imovinu na mene". Ne možeš
nekome otuđiti zakonsko pravo samo zato što se on nije izjasnio na
način i u vremenskom roku koji ti želiš.

Druga stvar: kad si dao doprinos OSM-u putem unošenja podataka, složio
si se i da tu kartu koristi i Al-Qaeda za npr. planiranje
terorističkih napada. Možda ti zvuči šokantno, no tome je tako jer u
CC-BY-SA 2.0 ne piše da se djelo ne smije koristiti u terorističke
svrhe. Isto kao što je ta ista Al-Qaeda mogla i iskoristiti GNU/Linux
za iste te svrhe - licenca GNU GPL pod kojom dolazi Linux i
GNU-softver nema takvih ograničenja.

To što možda u EULA-i od Windowsa piše da je zabranjeno koristiti
Windowse u terorističkim napadima i nije baš neko osiguranje od istih
tih napada pomoću Windowsa. Ako pak misliš da bi to moglo imati smisla
sa aspekta mirne savjesti, treba li kriviti izumitelja noža jer je
nožem u ljudskoj povijesti ubijeno nevjerojatno mnogo ljudi? To je
jedan od razloga zašto takve stvari nema smisla stavljati u licencu.

I usput, nećeš dobit mail od Al-Qaedae s uljudnim upitom za dozvolu
korištenja tvoje karte za terorističke napade.

Sorry ako sam totalno fulao ovo u vezi Al-Qaedae i uopće nisi slutio
na to, no u najmanju ruku je ovo kratko štivo informativno :)