2012/11/11 Joakim Fors <joa...@joakimfors.org>:
> Det som talar för en sådan namngivning är att kommunen faktiskt heter så
> (detta framfördes som ett tungt argument i förra diskussionen). Detta namn
> står även på skyltar vid kommungränserna. Nominatim fungerar även bättre
> när kommunen inte heter samma sak som en eventuell stad/tätort i kommunen.

Detta ämne är väl lite mer komplext än ett flame war i kalla Sverige.

Jag vet minst en person som recenserade OSM data som sa att det var
konstiga adresser han fick från OSM datat. Ett steg i att få dessa
adresser att bli korrekta är väl att i alla fall ha "korrekta namn" i
databasen? Så hur används data för kommungränserna:
1. rita ut gränser på kartan
2. fixa geocoding i nominatim.

Jag kan tänka mig att det kan stå "x kommun" på kartan när man zommar
ner till en kommungräns, och de flesta faktiskt vill väl bo på
"Gunnesbovägen Lund" istället för "Lunds kommun".

Så alltså har någon koll på hur man får Nominatim att ge bättre
adresser, istället för sådana här:

Gunnesbovägen, Gunnesbo, Lunds kommun, Skåne län, Götaland, 22654, Sverige
Fatbursgatan, Stockholm postort, Stockholm, Stockholms län, Svealand,
118 52, Sverige
Drottningholmsvägen, Alvik, Stockholms kommun, Stockholm, Stockholms
län, Svealand, 167 45, Sverige
Fagerlinsvägen, Mjölkudden, Luleå, Norrbottens län, Norrland, Sverige
Syrenvägen, Haverö församling, Ånge, Västernorrlands län, Norrland, Sverige

PS. det står egentligen inte "Lunds kommun", utan bara Lund, men det
kommer sig av Markus ändring.

/Erik på g till vårt dagis som enligt nominatim ligger i "Stockholm,
Stockholm, Stockholm"