> Jag ser ingen annan argumentera för att placera husnumren nån annanstans än
> i byggnaderna.

Har heller ingen stark åsikt i frågan, men "vi har alltid gjort så" är
ett rätt dåligt argument, som jag ofta hamnar i själv i sådana här
diskussioner.

Jag har alltid tyckt att ":housenumber" borde varit ":portnumber", så
för mig är det mest logiskt att kartlägga dom som noder.  Det finns
egentligen rätt många argument för det; från OSMs sida så gäller ett
objekt per grej, och en adress är som Markus säger inte ett hus,
ingång eller tomt utan dessa saker hör till adressen.

Angående att uppdatera datat så verkar filen ha ändrat sig sedan
första januari, så man kanske måste stoppa in externa ID nummer från
Helsingborgs datat  om adresserna ska ligga på hus.

> Kollar man taginfo kan man se att 43% av alla husnummer ligger tillsammans
> med en buildingtagg:
> https://taginfo.openstreetmap.org/keys/addr%3Ahousenumber#combinations Då
> får man räkna bort importerna i Norge och Danmark, där inga husnummer
> kombineras med byggnader för att kunna uppdateras enkelt i framtiden.

Att man gör så i no och dk är väl ett ganska  bra argument för att ha
data kvar som noder?