Hmm jag var inte så aktiv under "the path controversy" så jag har inte så
stor koll. Brukar gå efter det som rekommenderas i presets och på wikin,
där tycker de path med designated taggar för gång- och cykelbanor.

I Sverige ser det ut att var fler som använder cycleway (antal ways):
Path med foot & bicycle designated 22k
Cycleway med foot designated eller yes 37k
Finns också (vilket josm varnar om)
Footway med bicycle designated eller yes 10k

Vad jag förstår så behandlas de två huvudsätten lika av de flesta
rendrerare och ruttplanrerare.
Jag kan se fördelar med bägge men tycker det är viktigare att vi är
konsekventa, underlättar framförallt när man pratar med nya folk.

 Så om majoriteten föredrar cycleway kanske vi borde göra en Svensk version
av Highway tagging samples
<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Highway_tagging_samples> som
reflekterar det.

Håller med att ”ej underhållen bruksväg” inte är så bra, "mindre bruksväg"
kanske är lite bättre.

Pratade lite med ID utvecklarna och de tipsade att om det finns översatta
wiki sidor för taggarna så visar ID dem istället för de engelska. Så det
kanske är värt att göra för de taggar som nybörjare har problem med.

--
Dalkvist