> On 12 May 2017, at 18:20, Mattias Dalkvist <matt...@dalkvist.se> wrote:
>
> Hmm jag var inte så aktiv under "the path controversy" så jag har inte så
> stor koll. Brukar gå efter det som rekommenderas i presets och på wikin, där
> tycker de path med designated taggar för gång- och cykelbanor.
>
> I Sverige ser det ut att var fler som använder cycleway (antal ways):
> Path med foot & bicycle designated 22k
> Cycleway med foot designated eller yes 37k
> Finns också (vilket josm varnar om)
> Footway med bicycle designated eller yes 10k

Kan du spjälka ut antalen för highway=cycleway med foot=designated jämfört med
foot=yes. En viss skillnad i betydelse. Det är ju fullt lagligt att gå på en
renodlad cykelbana här i landet så jag brukar kasta med ett foot=yes av bara
farten. Kanske ett fall av tagging for the router. Att sätta foot=designated på
en highway=cycleway är en annan sak. Du kan även försöka filtrera bort sådana
highway=cycleway som har både bicycle=designated och foot=designated. Gissar
att de är fall då det ursprungligen varit highway=path men någon senare har
ändrat det till cycleway.

> Vad jag förstår så behandlas de två huvudsätten lika av de flesta rendrerare
> och ruttplanrerare.
> Jag kan se fördelar med bägge men tycker det är viktigare att vi är
> konsekventa, underlättar framförallt när man pratar med nya folk.
>
>  Så om majoriteten föredrar cycleway kanske vi borde göra en Svensk version
> av Highway tagging samples som reflekterar det.

Jag föredrar iaf inte att highway=cycleway + foot=designated används för att
kartlägga GC-banor. Just av den orsaken att de inte är cykelvägar.

> On 13 May 2017, at 12:49, M Branting <mikael.brant...@gmail.com> wrote:
>
> Konstaterar bara att det i Stockholmsområdet är svårt att hitta en enda
> gc-bana som kategoriserats som stig. Och i de övriga städer jag cyklat eller
> redigerat osm tycks mönstret vara detsamma. Jag ska inte tvärsäkert uttala
> mig tvärsäkert om hela landet, men det tycks i alla fall vara så att det
> saknas en etablerad gc-bana=path praxis.

Kollar du i andra delar av landet så tror jag du ser det omvända förhållandet.
San kan man ju även blicka utanför landets gränser där det finns liknande
on-the-ground klassificering.

Enligt Dalkvists lista ovan så kan man iaf inte påstå att path+foot+bicycle
inte skulle vara väl vedertaget då det ligger i samma span sett till antal
användningar som highway=cycleway + foot=designated.

/Joakim