Hej,

> Detta beror nog på att stil-beskrivning inte kommer med. Det är med andra ord
> inget fel på datat.
Jaha. Jag var nämligen för lat att felsöka det och därför valde att filtrera
mindre polygoner vid GeoJSON -> GeoJSON transformeringen i min egen skript.

Jag är nu mycket nöjd med det resultat som jag fick med v.generalize-filtern
för Gränsö. Ni är gärna välkomna att bedöma och kommentera på resultatet
själva. Vidare ger jag länkar till den slutliga OSM-filen som jag vill ladda
upp imorgon, om ingen är emot detta förstås. Alla nya objekt är taggade med
"source=NV NMD2018", så ifall det upptäcks några problem med min kommande
uppladdning kan man enkelt hitta och radera den.

Sammanfattat är det min dataförbearbetning: GeoTIFF -> klippa GeoTIFF -> raster
till vektor i QGIS -> tillämpa v.generalize -> spara som GeoJSON -> konvertera
"DN" taggar till "landuse" taggar med hjälp av min egen skript -> importera i
JOSM -> spara som OSM XML -> redigera XML för att fixa geojson-plugins buggar
-> ladda OSM XML i JOSM igen. Jäkligt flera steg, jag vet...

Här är vad jag slutligen öppnat i JOSM:
https://atakua.org/p/nmd/granso-semiautomatisk.osm

Den första valideringen visade tio tusen fel och varningar! Skärmbilden:
https://atakua.org/p/nmd/import-stage-1-errors.png   . Det gick ändå att fixa
de absolut flesta av dem automatiskt genom att klicka på "rätta till" knappen.
Duplicerade noder med samma koordinater härstammar visserligen från det 10
meter rutnätet i rastern. Men JOSM är smart nog för att slå dem ihop.

Sedan var det en jättelång sträcka:
https://atakua.org/p/nmd/import-stage-2-errors.png längre än 2000 noder. Det
felet löste jag genom att stycka polygonen i tre delar.

Sedan blev det inga mer allvarliga fel utan endast varningar:
https://atakua.org/p/nmd/import-stage-3-errors.png . De krävde dock manuell
städning. I de flesta tillfällen vad som krävdes var att radera ett extra
objekt eller slå ihop flera.

Självkorsningarna är de mest påfrestande typen problem:
https://atakua.org/p/nmd/typisk-sjalvkorsning.png . JOSM kan inte rätta till
dem automatiskt. Jag behöver antingen radera den punkt som står i
självkorsningen, eller radera den hela "öglan".

Här är hur den sista fasen på manuellt arbete ser ut:
https://atakua.org/p/nmd/import-stage-varningar.png

Slutliga OSM-filen:  https://atakua.org/p/nmd/granso-fixade-fel.osm

Jag ska bli tacksam för all feedback! Och förlåt för det här jättelånga mejlet.

С наилучшими пожеланиями,
Григорий Речистов.
Med vänliga hälsningar,
Grigory Rechistov