From: techinfo-boun...@lista.sulinet.hu
[mailto:techinfo-boun...@lista.sulinet.hu] On Behalf Of k...@mayten.sch.bme.hu
Sent: Wednesday, February 11, 2015 3:16 PM
To: Techinfo
Subject: Re: Linux jogadas

Szia,

On 2015-02-11 13:29, Granovitter Gábor wrote:
> Volt itt előttem egy linux kérdés, nekem is lenne egy másik:
> Adott egy felhasználó akinek egy adott könyvtárban csak "r" joga van.
> Hogyan tudok csak neki "rwx" jogot adni?

kaptal mar egy valaszt, ami az ACL-es file kezelesre vonatkozott.  Egy igen
kivalo valasz, de nekem nem egyertelmu a kerdesedbol, hogy neked tenyleg az
ujabb, ACL-lel szabalyozott jogosultsagokra van szukseged.

Ha megfelel a klasszikus is, akkor

chmod u+wx <file>

lehetne szamokkal, oktalis szamrendszerben is, chmod 700 <file> lenne a
megoldas.  De.  Nem jo gyakorlat ezt hasznalni.  Most itt konkretan megfelelne,
mert azt irtad, hogy 'csak neki' akarsz jogot adni.  A 700 baja, hogy felulirja
a group es other jogosultsagokat, ezert ha nem 'csak neki' hanem 'neki' akarsz
rwx jogot adni akkor a 700 felulirja a mar meglevo egyebeket.

Ezert best practice raszokni arra, hogy u+, g+ es o+ modon szabalyozod a
jogokat, mivel az esetek tobbsegeben addicionalis jogokat kell adnod majd, nem
felulirni masokat.

Valamint ugyelj ra, hogy 'x' jogot tenyleg csak annak adj, ami binaris es/vagy
script, mert ha egy pdf vagy doc kap futtathato jogosultsagot es valaki valoban
futtatja, az rosszul is vegzodhet.  Linuxban ugye nem a kiterjesztes donti el a
futtathatosagot.

udv
adam