VAART-bericht van: "Kingma Shiptrading B.V." <[email protected]>


> VAART-bericht van: "Roel Koopmans" <[email protected]> 

> Roelof ,
> 
> Toch heb ik een vraag wanneer ben je een Cowboy en wanneer ben je
> een ondernemer die gezond heeft gehandeld ?????
> 
> Bij ons is het ook zo gegaan maar dan met een paar duizend gulden dit was
> nog te over zien .
> 
> Nu jou visie jij hebt veel meer kijk op de zaak dan ik .
> 
> Mvg uit Lochem
> Roel Koopmans ms Santiago


Beste Roel,

Je stelt een aantal zaken aan de orde en daar wil ik best op reageren,
zonder de illusie te hebben dat ik meer kijk heb op de zaak dan jij.

Wanneer ben je een cowboy en wanneer een gezonde ondernemer?
Een cowboy is in mijn ogen iemand die op slimme wijze een financiering heeft
rond gekregen bij een evenzo (kennelijk niet) slimme bankmedewerker voor
bijvoorbeeld een 110 meter terwijl hij hiervoor fysiek niet het percentage
eigen vermogen op de bank heeft staan en zijn schip een fictieve waarde
krijgt toebedeeld door een makelaar die verre is van de werkelijkheid.
Inderdaad wordt er door makelaars gerommeld met waarden van schepen en zeker
waar het gaat om inruil op nieuwbouw. Banken zijn zich hiervan zeer bewust,
maar gaan hier in mee en daar heb je 2 problemen (en wel meer). 
1. Het ingeruilde schip heeft helemaal niet de voorgestelde waarde en
voldoet niet aan 15-20% eigen vermogen op nieuwbouw (ook door restschuld)
2. De bank controleert op geen enkele wijze hoe de zaak tot stand is gekomen
door bijv. een taxatierapport. (in de 'goede' tijden welteverstaan)

Het kon allemaal niet op en veel van deze schippers rekenden zich rijk en
zorgden naast het nieuwe schip ook nog even voor een auto met ster op het
roefdek, of een 'fuenfer', want die was al in de hypotheeksom mee
gecalculeerd. Dus hoge hypotheek, geen eigen vermogen en daarmee geen buffer
voor eventueel moeilijke tijden. Nu niet meer 'eventueel' maar 'actueel'.
Cowboys dus.

Nu kan ik wel een opsomming geven van wat de voorwaarden zijn voor een goede
ondernemer, maar dan refereer ik even niet aan jouw rekenvoorbeeld van je
winst pakken en op de spaarrekening zetten voor je pensioen. Van de rest een
klein schip kopen en lekker doorvaren. Wel veilig, maar (ook) belasting
technisch waarschijnlijk niet de beste oplossing. En dat is waarom een goede
ondernemer door investeert op een verantwoorde wijze. Aflossen, visie,
missie en verder. Bij deze woorden wil ik even gebruik maken van een Fries
gezegde: Ien lyk man is ien ryk man. Vrij vertaald: Een man die geen
schulden heeft is rijk. Natuurlijk zitten we allemaal vast aan een hypotheek
(ik op mijn huis, annex kantoor). Maar de ruimte (lees: reele en dus
opneembare overwaarde) bepaalt hoe lang je het kunt volhouden in barre
tijden als deze. Niet leuk inderdaad voor ondernemers die jaren hebben
afgelost en nu vanuit een nieuwe hypotheek de rekening-courant moeten
opwaarderen.

Veel succes en ik hoop dat het mooi weer is in Lochem. Was ik in de buurt
geweest, dan had ik wel even persoonlijk willen kennismaken.

Met vriendelijke groet,

Roelof


* Hoe denk je over het Crisisberaad? www.vaart.nl/peiling
* Het adres voor reacties en nieuwe berichten: [email protected]
* Afmelden op: [email protected] met tekst: unsubscribe VAART-L


Antwoord per e-mail aan