ØH ... lyder lidt urigtigt. Man laver ikke "bare" 1.100 det er jo nærmest sirup.

Har du et antal kg malt og antal liter færdig urt ?

Jeg får typisk omkring 20L færdig urt med 1,050 ud af ca 4 til 5  kg malt

----- Original Message ----- From: "Kristoffer Styrup" <kristoffe...@enggaard.dk>
To: <brygfo...@haandbryg.dk>
Sent: Monday, December 09, 2013 10:23 PM
Subject: [Brygforum] Begynder vanskeligheder med for høj OG...?

Som total nybegynder brygger jeg på et begyndersæt fra Bielmeier, som jeg er rigtig glad for, men jeg har problemer med alt for høj OG (godt over 1100...!).

Har brygget tre all grain opskrifter på anlægget, og har alle gange haft problemer med at holde OG'en nede.
Jeg formoder det har noget at gøre med temperaturen på mæskningen?
Jeg har været meget opmærksom på at holde temperaturen på opskriften, men det er måske lidt svært at holde en homogen temperatur i en el gryde - hvad gør i andre?

Det virker lidt forkert at skulle tilføre SÅ meget ekstra sparge vand for at "fortynde" urten, og lande på den rigtige OG?

Nogle vil måske sige at lidt ekstra alkohol jo ikke skader :-)
Jeg kunne bare godt tænke mig at komme lidt tættere på opskriften...

Vh,
Kristoffer