Fra: Emil Hedevang [mailto:emilhedev...@gmail.com]
Sendt: 9. december 2013 22:43
Til: Kristoffer Styrup
Cc: brygfo...@haandbryg.dk
Emne: Re: [Brygforum] Begynder vanskeligheder med for høj OG...?

Hej Kristoffer.

Er din FG også tilsvarende høj? Bruger du en oechslevægt? I så fald bør du også
tjekke, hvad den måler massefylden af rent vand til at være. Min egen
oechslevægt viste ca. 35 g/L for meget. Hvis jeg trak den fejlvisning fra OG og
FG, passede det hele plydseligt meget bedre med opskrifterne.

Mvh. Emil Hedevang

2013/12/9 Kristoffer Styrup
<kristoffe...@enggaard.dk<mailto:kristoffe...@enggaard.dk>>
Som total nybegynder brygger jeg på et begyndersæt fra Bielmeier, som jeg er
rigtig glad for, men jeg har problemer med alt for høj OG (godt over 1100...!).

Har brygget tre all grain opskrifter på anlægget, og har alle gange haft
problemer med at holde OG'en nede.
Jeg formoder det har noget at gøre med temperaturen på mæskningen?
Jeg har været meget opmærksom på at holde temperaturen på opskriften, men det
er måske lidt svært at holde en homogen temperatur i en el gryde - hvad gør i
andre?

Det virker lidt forkert at skulle tilføre SÅ meget ekstra sparge vand for at
"fortynde" urten, og lande på den rigtige OG?

Nogle vil måske sige at lidt ekstra alkohol jo ikke skader :-)
Jeg kunne bare godt tænke mig at komme lidt tættere på opskriften...

Vh,
Kristoffer

brygforum-unsubscr...@lists.haandbryg.dk<mailto:brygforum-unsubscr...@lists.haandbryg.dk>

brygforum-unsubscr...@lists.haandbryg.dk<mailto:brygforum-unsubscr...@lists.haandbryg.dk>