El dimarts 12/09/06, a les 15:14 (+0200), Robert Millan va escriure:

[...]

> Potser no estem veient el mateix.  N'he fet una captura:
>
>   http://aybabtu.com/rmh/intransitiu.png
>
> Com pots veure, aquest verb està categoritzat com a "intransitiu".  La meva
> interpretació (prou raonable, crec) és que categoritzen els verbs segons el
> seu significat "principal" o prioritari.  Si d'això en treus una interpretació
> diferent, agrairia que l'expliquis.

Sí que tinc una interpretació diferent. M'acabo de llegir l'apartat
"INSTRUCCIONS PER AL MANEIG DEL DICCIONARI" i no hi he trobat cap
referència a això que dius de significats principals i significats
no principals. L'únic que veig és que podria indicar una cosa així
és l'abreviació "esp.", que significa "especialment", que no
apareix a l'entrada que estem discutint. Sobre les categories
gramaticals diu:

 "Els codis de categoria gramatical que apareixen al començament
 d'una accepció [...] es mantenen per a totes les accepcions
 següents fins que hi ha una barra doble o un punt i apart"

No veig que digui res d'ordenar les accepcions en funció de la
"prioritat" del significat, com dius tu, per tant interpreto que
l'ordre no és cap senyal de que una accepció sigui més correcta que
una altra.

L'entrada de "baixar" és aquesta:

http://personal.telefonica.terra.es/web/eac/diec_baixar.png

Com pots veure, hi ha quatre accepcions diferents (senyalades amb
verd) i en cap lloc diu que una sigui més o menys correcta que
una altra.

> Et refereixes a "baixar les escales" ?  El fet que aquest ús de baixar sigui
> transitiu no ajuda gens a recolzar la teva hipòtesi.

Per què? Que sigui transitiu o intransitiu és una cosa implícita
en el significat del verb. No vol dir que entre dues accepcions
d'un mateix verb com a verb transitiu (o intransitiu) una hagi de
ser millor que l'altra.

> Això suggereix que la correctesa de la norma la determina el propi objecte al
> qual s'ha d'aplicar la norma. El diccionari diu que "camiseta" és correcte. Si
> a TV3 passessin a dir "camiseta" de manera sistemàtica (no em sorprendria gens
> que un dia d'aquests ho féssin), això vol dir que d'ara endavant s'ha de
> dir així?

Exacte. Els idiomes no els fan uns savis tancats en un laboratori,
els fa la societat. L'IEC fa una normativa basant-se amb com parla
la gent. Si la gent comença a dir "camiseta" en lloc de "samarreta",
llavors és que "camiseta" ha passat a formar part de l'idioma
català. No vol dir que s'hagi de dir així. Pots seguir dient
"samarreta" que també és correcte.

Salut,

--
ernest