Ulostulojännitettähän AVC/AGC "mittaa" ja antaa sen sitten vaikuttaa
laitteen vahvistuksen säätöön. Ohjelmallisesti tämä SDR-laitteissa
toteutetaan ja esim. NetSDR:ssä/SDR-Radiossa on tähän säätöä vaikka millä
mitalla (Knee, Slope, Hang, Decay). SDR-radioitten autom. voimakkuudensäätöä
on moitittu melko laajasti  ... liian nopeaksi ja liian herkästi
reagoivaksi. Bandit ovat ennen olleet huomattavasti puhtaampia ... koska
autom. voimakkuudensäätö oli erityylinen. Esim. Rob Sherwood on tästä joskus
netissäkin kirjoitellut. Joka tapauksessa AVC toteutetaan hyvin myöhäisessä
vaiheessa - koska "raudassa" ei ole mitään tällaista ominaisuutta. Ongelmat
ovat todennäköisesti johtuneet juuri  tästä.  Ja SSB:llä on hyväksi havaittu
ns. hang-AVC ... eli huomattavasti AM:n  AVC:tä monimutkaisempi  ratkaisu.
AM:lle riittää usein melko suoraviivainen jännitesäätö, sen kummemmin
aikavakioita muokkaamatta (nousu- ja laskuajat lähes identtisiä), toki
aikavakio muutettavissa: hidas vs. nopea.

Tässä myös tuo päästökaistan vaihevirhe voi olla yksi osatekijä ... ja
FIR-suotimen oma IMD-särö. Suurin SDR-laitteiden ongelma etenkin
SSB/CW-modeilla on kuitenkin tuo suuri  aikaviive eli latency.
SDR-laitteiden kuuntelukaistan sivujen jyrkkäreunaisuus on etenkin
kapeimmilla asetuksilla (200-500 Hz) myös ongelmallinen, hirveä "rohinahan"
radiosta tällöin kuuluu, vaikka ei kuulu asemaa - tässä puhutaan ns.
ringing-ilmiöstä. Esim. parhaimmissa Icomin laitteissa vt-asteen
päästökaistan sivujen jyrkkyys on säädettävä - ja auttaa asiassa
melkoisesti.

Parhain vastaanottimeni on ollut vanha 1980-luvun ICOM IC-720A
(transceiver), jossa oli kunnon diodisekoittajilla toteutetut etu- ja
vt-asteet. Olisikohan muuten jollain joskus aikaa testata vanhaa putki-Trioa
ja Perseusta vastakkain keskiaalloilla ...