Sheikh Hisham sudah banyak berjasa kepada umat Islam kerana, antaranya,

1. Beliau telah memperbaiki imej umat Islam - sebelum usaha-usahanya, dunia banyak
memikirkan umat Islam sebagai umat terrorist. Saya percaya kejayaannya dalam usaha ini
telah membuat penyokong-penyokong terrorisme marah, dan terdapat juga mereka yang
irihati. Jadi tak hairanlah jika dia dituduh sebagai "boneka."

Sebagai orang Islam, kita tak boleh tuduh melulu. Ini haram. Berikan bukti atau saksi.

2. Beliau usahakan kajian-kajian dalam karya-karya ulamak-ulamak terdahulu. Saya kata
ini kerana saya perhati dalam tulisan-tulisannya, beliau selalu merujuk kepada
kitab-kitab lama. Contohya di bawah, beliau merujuk kepada tulisan al-Suyuti dan
al-`Ajluni. Tidak ramai antara kita yang larat nak buat kajian seperti ini.

Satu lagi, apa maksud kata "As Suyuti dan Al Ajiluni tidak pernah menyatakan samada
RIWAYAT ini Sahih atau tidak"? Hujah-hujah macam inilah yang buat saya malas nak
jawab! (tapi saya kecualikan kali ni.) Kalau al-Suyuti dan al-`Ajluni dah menulisnya
dalam buku mereka, mestilah mereka fikirkan yang ianya sahih!

3. Beliau telah menarik ramai orang Amerika ke Islam. Kadang-kadang, saya dengar
cerita, beribu-ribu, tapi saya tak tahu satistik sebenar. Tidak ada siapa lagi di
Amerika yang telah capai tahap kejayaan seperti ini. Jika Sheikh Hisham bukan di pihak
yang benar, tak mungkin ia boleh berjaya sehingga begitu sekkali.

Apa pula maksud "si Hisham ni cuma menarik orang BUKAN islam kepada SUFISMA dan
bukannya kepada Islam"..?!! Ini satu penyakit - suka kafir mengkafirkan orang. Kalau
mereka dah mengucap syahadah, menunaikan rukun-rukun Islam yang lain, dan beriman
mengikut rukun-rukun Iman, dan lebih pada itu berikhtiar mencapai taraf ehsan - sudah
tentu mereka Islam!

Dua perkara lagi:

1. Sheikh Hisham pergi ke Amerika bukan kerana ia lari dari Lubnan, tetapi kerana
minatnya untuk berbakti demi Allah ya Karim. Abangnya, Sheikh Adnan, masih di Lubnan
meneruskan usaha-usaha di sana.

2. Satu lagi, tahun lepas saya telah ke Syria dan Jordan. Pengalaman saya bercanggah
dengan cerita sdra Rahman di bawah. Lebih-lebih lagi di Syria, mereka amat anti-Wahabi.

Sekian.

Osman Mia
http://dimashq.hypermart.net/osman/