--- Abdul Rahman <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> ye ke tidak ada sekuman pun menyeleweng??.
>
> Mengikut Sheikh Ibnu Taimiyah, kitab Al Ihya adalah kitab yang
> bercampur
> aduk antara FALSAFAH dan ISLAM.  Itu bukan menyeleweng ke???.\

Al-Ghazali telah menyatakan pendiriannya tentang falsafah dalam Tahafut
a-Falasifa - beliau tidak menyeleweng. Beliau antara ulamak yang
diberikan Allah lautan ilmu dari perbendaharaanNya/Ladunni.

Ibnu Taimiyah pula tidak dapat menjangkau lautan ilmu Imam al-Ghazali.
Begitu juga dengan lautan ilmu Syaikhul Akbar Ibnu Arabi. Sebagaimana
yang pernah dikatakan dulu Ibnu Taimiyah adalah ulamak zahiri yang
memberi komentar secara harfiah/kulit. Sebahagian dari fatwanya
tertolak kerana keterlaluan/radical dan tak masuk akal. Ulamak zahiri
dibanding dengan dan ulamak muhaqiqin / wali Allah bagaikan langit
dengan bumi.

> (snipped)
> Hisham dan Nazim ini adalah tidak lain dan tidak bukan BONEKA
> AMERIKA.

Boneka Amerika only applies to kerajaan Wahabi Arab Saudi.
Berbilion-bilion petro dollar telah tercurah ke Amerika untuk
melindungi kerajaan
Wahabi tersebut sewaktu Gulf War dulu. Satu contoh classic tentang
kebodohan Wahabi sehingga mudah ditunggangi AS.

Golongan sufi pula ke sana dalam usaha untuk mengislamkan bukan sama
sekali untuk mengikut telunjuk AS seperti apa yang telah dilakukan oleh

the Wahabis.

Interlude: Bagi yang hnetters yang ingin mengetahui lebih lanjut
tentang Wahabis misleading the innocent silalah ke
http://www.sunnah.org/publication/beacon/intro.htm

> Bukan sekali si Hisham Kabbani ni dicabar berdebat secara terbuka
> untuk membuktikan kebenaran ajaran mereka tapi SERING ditolak dengan
> berbagai2 alasan.

Ini sama sekali tidak bermaksud bahawa ajaranya tertolak. Air yang
tenang tidak semesti tiada buaya. Sdr ni pakar hadith sahih - tolong
berikan satu hadith yang memberi maksud bahawa menolak ajakan berdebat
tu salah - bahawa diam itu kalah!

> 1) BErdasarkan kepada SALAH TERJEMAH kenyataan ulama2 tersebut
> 2) Atau, kecaman beliau ini hanya mendedahkan KEJAHILAN BELIAU
> SENDIRI.

> yang

Tolong berikan contoh !?

(snipped)
> Ini adalah CONTOH penipuan kaum Sufi terhadap ulama SALAF.
> Memang tiada ulama SALAF yang MAKSUM tapi tiada yang mengaku mereka
> maksum.

Saya cuma maksudkan - kalau top ranking punya ulamak lagi Mujaddid
macam Hujjatul Islam Imam al-Ghazali dan Shaykh Abd Qadir al-Jilani pun
kita tidak dapat appreciate, apatah lagi ulamak2 kerdilan dari mazhab
Wahabiyyah - tentulah mereka lebih rendah dan inferior. Itu saja.

> WALAUBAGAIMANAPUN, ulama2 seperti Ibnul Jauzi dan sebagainya adalah
> membawa HUJJAH dan sehingga sekarang hujah mereka ini TIDAK DAPAT
> dipatahkan oleh KAUM SUFI.

Talbis Iblis lagi ke Abd Rahman . Saya dah baca pun buku ni tapi tak
ada pun yang sampai boleh menggoncang keagungan ulamak2 tasawwuf yang
haq (excl. tasawwuf zindiklah).  Talbis Iblis tidak cukup untuk menolak
keagungan Tasawwuf/Tariqat Sufiah. Ertinya Ibnu Jauzi tidak pun keluar
ultimatum bahawa SEMUA Tasawwuf/Tariqat Sufiah itu sesat dan
menyesatkan. Cuma bigot/ulamak sesat seperti Muhammad Abd Wahab dari
negeri Musailamah al-Kazzab yang terlalu gelojoh menghukum tasawwuf
dengan membabi buta. Ini satu cth. classic ulamak bodoh yang
memperbodohkan dirinya sendiri.

> Juga, Sheikh Nasruddin berseorangan telah berjaya MEMBERSIHkan hampir
> keseluruhan SYRIA dan JORDAN dari pengaruh SUFI.  SUFI di Jordan dan
> Syria adlah semakin tidak mendapat sambutan.

Ini generalisation namanya. Kindly substantiate with FACTS. Kamu ada
reliable statistics to back up yr statement ke!? Sheikh Nasruddin ni
pun ulamak misfit yang terlalu banyak buat kesilapan, beliau pun bukan
huffaz (hafal 100,000 hadith at least).

> Itulah sebabnya si KABBANI ni
> terpaksa berangkat ke Amerika dengan harapan dapat menip rakyat
> Amerika
> untuk mengikuti cara ISlam beliau yang tersendiri.  Hisham ni pun
> telah lari dari LUBNAN kerana orang Lubnan pun tak nak ikut dia.

Inilah yang Rasullullah SAW katakan sebagai buruk sangka (suuzdzan).
Begitulah juga buruknya sangka Wahabi terhadap muslimin seluruh dunia
ketika mereka tergamak untuk memindahkan maqam Rasullullah SAW yang
mulia. Fikir mereka seantero dunia muslim akan menyembah Muhammad SAW.
Wahabi yang tiada jalan keruhanian memang mempunyai jiwa yang penuh
zulmat - dengan itu mereka amat mudah berburuk sangka.

> dan

> Itu adalah KENYATAAN,
>
> Lagi pula, kata WAHABBI adalah LEBIH KUAT berbanding dengan KATA SUFI
> kerana AKTA SUFI tiada asas keilmuan.

Wahabi cuma zahir; sufi zahir wal bathin !

sallam