Sidi Shariff wrote:

> Al-Ghazali telah menyatakan pendiriannya tentang falsafah dalam Tahafut
> a-Falasifa - beliau tidak menyeleweng. Beliau antara ulamak yang
> diberikan Allah lautan ilmu dari perbendaharaanNya/Ladunni.

Pertama sekali, kitab TAHAFUT AL FALASIFAh adalah satu kitab yang ditulis
oleh Al Ghazali untuk MEMBETULKAN kesilapan2 yang terkandung dalam ktiab
beliau yang terdahulu termasuklah Al Ihya.

Keduanya, ilmu yang dimaskudakan ILMU LADUNNI tidak WUJUD dalam ISLAM
kerana LADUNNI BUKAN ILMU mengikut IJMA para SAHABAT, TABIIN dan TABIT
TABIIN.

> Ibnu Taimiyah pula tidak dapat menjangkau lautan ilmu Imam al-Ghazali.
> Begitu juga dengan lautan ilmu Syaikhul Akbar Ibnu Arabi. Sebagaimana
> yang pernah dikatakan dulu Ibnu Taimiyah adalah ulamak zahiri yang
> memberi komentar secara harfiah/kulit. Sebahagian dari fatwanya
> tertolak kerana keterlaluan/radical dan tak masuk akal. Ulamak zahiri
> dibanding dengan dan ulamak muhaqiqin / wali Allah bagaikan langit
> dengan bumi.

Nabi SAW TIDAK PERNAH mengajar bahawa ilmu itu ada ZAHIR dan BATIN.

Ilmu yang ZAHIR itu adalah berdasarkan kepada AL QURAN DAN SUNNAH dan yang
lain dari kedua2 ini adalah sesat sebagaimana hadeeth ini:

    " Aku tinggalkan kamu dua perkara selagi mana kamu berpegang denganya
kamu tidak akan sesat, yakni Al Quran dan Sunnah ku".

Ertinya lain dari kedua2 ini adalah jalan kesesatan.

LAgi pula, yang dimaksudkan sebagai ILMU BATIN itu tidak diketahui samada
datangnya dari ALLAH atau tidak.

Yang confirmnya ianya datang dari syaitan kerana berdasarkan ilmu bateen
ini, Ibnu Arabi la'natullah mengatakan bahawa Wujud Allah dan Wujud makhluk
adalah satu (Al Fusus), wal iayzubillah.

> Boneka Amerika only applies to kerajaan Wahabi Arab Saudi.
> Berbilion-bilion petro dollar telah tercurah ke Amerika untuk
> melindungi kerajaan
> Wahabi tersebut sewaktu Gulf War dulu. Satu contoh classic tentang
> kebodohan Wahabi sehingga mudah ditunggangi AS.

Walaubagaimanapun, kaum Wahabi lah yang telah MELETUPKAN base Amerika di AS
dan sekarang ini ulama2 Wahabi lah yang sedang merengkok dalam penjara Arab
Saudi di siksa kerana mereka memperjuangkan kebenaran.

As oppose to ulama2 Sufi yang bersengkokngkol dengan Russia untuk membunuh
umat islam chehcen baik lagi lah ulama2 Wahabi.

> Golongan sufi pula ke sana dalam usaha untuk mengislamkan bukan
> samasekali untuk mengikut telunjuk AS seperti apa yang telah dilakukan
> oleh

Tapi Amerika pula MENGIKTIRAF si HISHAM KABBANI, hai pelik2.

> Bukan sekali si Hisham Kabbani ni dicabar berdebat secara terbuka

> Ini sama sekali tidak bermaksud bahawa ajaranya tertolak. Air yang
> tenang tidak semesti tiada buaya. Sdr ni pakar hadith sahih - tolong
> berikan satu hadith yang memberi maksud bahawa menolak ajakan berdebat
> tu salah - bahawa diam itu kalah!

Yang sebenarnya si Hisham Kabbani takut.  Itu sahaja.

> Tolong berikan contoh !?

Inshaalah.

> (snipped)
>
> Saya cuma maksudkan - kalau top ranking punya ulamak lagi Mujaddid
> macam Hujjatul Islam Imam al-Ghazali dan Shaykh Abd Qadir al-Jilani pun
> kita tidak dapat appreciate, apatah lagi ulamak2 kerdilan dari mazhab
> Wahabiyyah - tentulah mereka lebih rendah dan inferior. Itu saja.

Siapa yang cakap mereka ni ulama TOP RANKING????.  Hanya golongan2 sufi
sahaja yang cakap macam tu.

> Talbis Iblis lagi ke Abd Rahman . Saya dah baca pun buku ni tapi tak
> ada pun yang sampai boleh menggoncang keagungan ulamak2 tasawwuf yang
> haq (excl. tasawwuf zindiklah).  Talbis Iblis tidak cukup untuk menolak
> keagungan Tasawwuf/Tariqat Sufiah. Ertinya Ibnu Jauzi tidak pun keluar
> ultimatum bahawa SEMUA Tasawwuf/Tariqat Sufiah itu sesat dan
> menyesatkan. Cuma bigot/ulamak sesat seperti Muhammad Abd Wahab dari
> negeri Musailamah al-Kazzab yang terlalu gelojoh menghukum tasawwuf
> dengan membabi buta. Ini satu cth. classic ulamak bodoh yang
> memperbodohkan dirinya sendiri.

Makna nya awak tak tahu MEMBACA.  KErana bila saya baca Talbis Iblis jelas
bahawa Ibnul Jauzi MENOLAK KERAS aliran SUFI seperti awak ini.

Kalau Musailamah Al Kazzab ini hidup zaman sekarang nescaya beliau akan
dilantik sebagai WALI oleh golongan sufi kerana beliau boleh membuat BATU
BERZIKIR edengan hanya menyapu tangan beliau di atas batu.

> Ini generalisation namanya. Kindly substantiate with FACTS. Kamu ada
> reliable statistics to back up yr statement ke!? Sheikh Nasruddin ni
> pun ulamak misfit yang terlalu banyak buat kesilapan, beliau pun bukan
> huffaz (hafal 100,000 hadith at least).

Reliable statistics???.  Kamu cuba tulis buku pasal kelemahan Sheikh
Nasruddin dalam Hadeeth tapi buku kamu ( yang ditulis oleh As Saqaf) lebih
banyak menampakkan kejahilan SUFI dalam ILMU HADEETH.

Apa bukti kamu wahai sufi oii.

Sedangkan ulama2 hadeeth seluruh DUNIA berterima kasih dan mengharghai
Sheikh Nasruddin Albani, inikan pula kaum sufi yang terkenal JAHEEL dalam
ILMU HADEETH.