Abd Rahman be more specific pls - sila beri contoh2 yg relevant.
Sdr tentu lebih maklum bahawa the Wahabis lebih banyak kelemahan.
Ulamak Wahabi telah merosakkan Hadith2 Rasullullah SAW. Ini sudah cukup
untuk menyesatkan umat Islam sedunia.Inilah kerja Nasiruddin Albani
yang tidak pernah mendapat ijazah dari mana-mana ulamak Hadith yang
bertauliah.
Netters yang belum berpeluang mengetahui betapa menyoloknya kesalahan2
yang telah dilakukan oleh ulamak Wahabi ni silalah ke:

http://dspace.dial.pipex.com/masud/ISLAM/misc/albintro.htm
http://www.ummah.net/Al_adaab/belief.html

Sebenarnya POINT paling utama dalam usaha sufi2 ini untuk menjatuhkan nama baik Sheikh Nasruddin adalah Sheikh Nasruddin MENDAIF kan HADEETH  BUKHARI dan MUSLIM.

Malangnya uysaha mereka ini hanya MENAMPAKKAN kejahilan mereka kerana KESEMUA KRITIKAN mereka ini jelas menampakkan yang mereka tak tahu konsep TURUQ dalam ILMU HADEETH.,

Sheikh Nasruddin TIDAK MENTAKHRIJ kitab SAHIH BUKHARI DAN MUSLIM.  Beliau hanya mentakhrij KITAB2 hadeeth yang lain.  Biasa berlaku kitab hadeeth lain mempunyai hadeeth yang MATAN SERUPA dengan hadeeth di dalam SAHIHAIN tetapi TURUQ yang berlainan.

Sheikh Nasruddin MENDAIFKAN sesuatu TARIQ tetapi TIDAK MENDAIF KAN keseluruhan hadeeth tersebut.  Ini dilakukan oleh KESEMUA ULAMA HADEETH.

Misalnya, Imam Ahmad telah mendaifkan HADEETH DOA QUNUT yang mana hadeeth tersebut terdapat dalam SAHIH BUKHARI???.  Adakah Imam Ahmad juga bersalah???.

Tidak kerana Imam Ahmad mendaifkan TARIQ yang digunakan oleh IMAM TURMIZI tetapi tidak mendaifkan TARIQ yang digunakan oleh IMAM BUKHARI.

JAdi, jelas bahawa puak Sufi ini TAK TAHU LANSUNG BAB ILMU HADEETH.

Oleh itu kita katakan mengikut piawaian/standard ASWJ, manhaj Wahabi
adalah cacat dan tertolak sama sekali kerana sumber yang kedua paling
asas (iaitu al-Hadith) telah pun diharubirukan mengikut nafsu
mereka.

> Ini kerana ianya adalah KUMPULAN RIWAYAT dan tidak semestinya riwayat
> ini SAHIH.
> Ianya seperti kitab Aj Jami At Tarmizi yang tidak semsetinya
> kesemuanya sahih.
> Ini kerana pengalaman pribadi saya melihatkan bahawa kumpulan sufi di
> USA dianggotai oleorang2 KAFIR yang mengaku sebagai SUFI tetapi tidak
> sebagai MUSLIM.

Tiada paksaan dalam Islam. Kalau mereka mahu mengukuti latihan sufiah
dulu, kemudian memeluk Islam adakah itu salah? Bukankah itu lebih baik
daripada menyogok mereka dengan "200 dos & don'ts". Alamat tak lamalah
mereka di dalam Islam. Bagi mereka yang imannya masih tipis, bukankah
elok sekiranya mereka diberi masa untuk memahami Islam dengan tenang
tanpa unsur paksaan - adakah cara ini salah ?

> Sememangnya Hisham telah banyak kali menafikan kepentingan ISlam dan
> menyatakan betapa SUFI ini lebih tinggi tarafnya dari Islam.

Abd. Rahman sila berikan contoh yang munasabah. Saya harap sdr bersikap
bertanggungjawab tentang semua statement sdr. Sila beri rujukan sdr.

> Ini kerana di Lubnan, kumpulan SUFI telah TIDAK MENDAPAT TEMPAT LAGI
> di kalangan umat Islam. Jadi untuk mencari pengaruh baru maka
> terpaksalah beliau lari ke Amerika.

Saya pun akan berkata bukan semua manusia itu dipilih untuk menjadi
Sahabat/KekasihNya maka mereka terpanggil untuk memasuki tariqatNya dan
menyuci jiwa mereka.  Kalau para Sahabat Rasullullah SAW tidak keluar
dari kepompongnya, boleh ke Islam datang ke Cina & seterusnya ke Alam
Melayu ?
Fyi, maklumat sdr adalah bercanggah dengan realiti di Lubnan - jumlah
pengikut Shaykh Adnan Kabbani (abg. S. Hisham) semakin bertambah.
Mengatakan tidak mendapat sambutan adalah suatu pembohongan.

> Hisham ni bukan orang tak kenal.  Tok guru saya biasa berhadapan dan
> banyak kali mencabar beliau untuk berdebat secara PUBLIC tapi Hisham
> tak berani nak sambut.

Maka Wahabi pun perasan mereka di atas platform kebenaran. Walhal ini
tidak membuktikan suatu apa langsung. Apabila Rasullullah SAW menerima
isi kandungan Hudaibiyah yang berat sebelah adakah bererti Baginda
kalah ?
Orang Sufi bertindak dengan hikmah tetapi Wahhabis bertindak dengan
millitancy dan radicalism.

> Di syria memanglah mereka tak menentang SALAFI.  Ini kerana Hafiz Al
> Assad, yang telah membunuh ribuan nyawa umat Islam yang tidak
> berdosa, menentang Salafi dan menangkap serta menyiksa dan membunuh
> mereka2 dari gerakan Salafi dan Ikhwan.
> Tetapi, seperti juga Clinton, HAfez si pembunuh ini, amat menyokong
> gerakan SUFI dan mengembang biak kan gerakan ini di Syria.

Pembunuhan Pseudo Salafis tu too bad lah tapi Hafiz Assad tidak ada
kena mengena lansung dengan kumpulan sufi Shaykh Adnan Kabbani - sekali
lagi sdr serkap jarang. Clinton pula memberi laluan kepada Shaykh
Hisham di AS adalah kerana mereka tidak millitant seperti Wahabi Osamah
bin Laden .

> Telah menjadi lumrah bahawa musuh Islam seperti Hafiz dan Clinton
> adalah amat menyokong aliran Sufi kerana aliran ini MENYESATKAN umat
> Islam dan melemahkan mereka.

Saya pun boleh katakan bahawa di akhir zaman, Islam akan bangkit di
Barat dan masanya telah tiba. Dalam sejarah perkembangan Islam di
seluruh dunia, faktur Sufilah yang paling menyerlah - bukannya
Wahabiyyah.

sallam.