Dobrý den!
Též si rozhodně ani v nejmenším nemyslím, že by Java byla mrtvá.

K dnešní módní vlně beztypových a spíše skriptovacích jazyků jsou dost
skeptický. Nechápu, proč proč je o tolik lepší mít o 10 řádků kratší
kód v Groovy/Ruby/Pythonu. Java je jistě "more verbose", ale podle
mého názoru čitelnější, protože každá proměnná je deklarována předem,
existují vyjímky a bloky jasně ohraničeny { a }.

RoR je výborný nápad a framework, ale důvod, proč je Java tak úspěšná
je, že opravdu její univerzálnost. Ať budu postaven před jakýkoli
úkol, tak na 95% ho můžu napsat v Javě a pravděpodobně bude na velmi
vysoké úrovni (specifikace a knihovny okolo Javy jsou obvykle velmi
dobře odvedená práce). Javu může být setrakramentsky složitá, pokud to
necháte zajít příliš daleko (JEE nebo Spring v "plné polní" např.),
ale to spíše záleží na tom architovektovi projektu, aby našel správný
balanc mezi možnostmi a použitelností.

Na druhou stranu je vážně tak špatně pro Javu jako takovou, že máte
pro každou řešenou oblast přehršel frameworků a knihoven? Můj názor
je, že naopak z takového živého kvasu můžeš spíše vybujet větší a
lepší výsledek.

Vliv těhto trendy jazyků byl vidět na CZJUGu ve skladbě přednášek v
poslední době, kdy mi přišlo, že jsem asi špatně, protože jsem byl
vyzýván, abych "zapomněl na Javu", že je v ní všechno špatně a vůbec
"vy ji ještě používáte?". Jistě je zajímavé vědět co se děje "okolo".

Co o Javě vím jednoznačně je, že s ní budu vždy schopen naprogramovat
prakticky jakýkoli druh aplikace pro jakoukoli platformu. K tomuto
neexistuje žádná srovnatelná alternativa.

S čím souhlasím je, že Oracle je špatný pán pro Javu. Ale jsem
přesvědčen, že i tak to není pro Javu začátek konce. Java je alespoň
pro mě krásný typovaný objektový jazyk s velmi propracovaným API (s
@deprecated částmi), jediný skutečný multiplatformní vývojový nástroj
a zcela nejlepší komunitou a celým ekosystémem okolo.

Libor

Odpovedet emailem